קשיש במסדרון בבית חולים (צילום: מורן מעיין)
קשיש במסדרון בבית חולים (צילום: מורן מעיין)

תזונה מתאימה תפחית אשפוזים של קשישים

פרס ניתן למחקר על הקשר בין מצבי סיכון תזונתי בקשישים לתחלואה ולאשפוזים שנערך על ידי חוקרי שירותי בריאות כללית בחיפה

פורסם בתאריך: 21.12.17 12:05

במחקר שבוצע במסגרת שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי נמצא כי תת תזונה – תופעה שכיחה בקרב חולים סיעודיים בגיל מבוגר – קשורה בירידה באיכות החיים ובעלייה בתחלואה, בימי אשפוז ובתמותה. בבדיקות מעבדה התקבלו מדדים המעידים על מצבי סיכון תזונתי, ונמצא כי איתורם במועד ומתן טיפול תזונתי מפחיתים תת תזונה ומונעים אשפוזים.

המחקר נערך בהובלתה של ורד לוין, סגנית מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז, בשיתוף עם ד”ר גלית גולדז’ק-קוניק, מנהלת השירות במחוז, ועם ד”ר עוזי מילמן, מנהל יחידת המחקר של הכללית במחוז, ובהנחייתן של ד”ר דורית אודוולט, מנהלת היחידה לתזונה במשרד הבריאות, וגלית ויינשיין, חוקרת באוניברסיטת חיפה.

בשנים 2014-2013 נבדקו נתונים על 1,006 בני 65 ומעלה שטופלו במסגרות הקהילה של הכללית במחוז ושהיו מרותקים לביתם. המידע שנאסף כלל מדדים ביוכימיים של רמות כולסטרול, טרנספרין ואלבומין בדם, ומדדי גיל, מין, BMI, תחלואה, מספר ימי אשפוז ומקרי תמותה. בניתוח התוצאות נכללו גם הקשרים למדדי תחלואה בסוכרת, באי ספיקת לב ובאי ספיקת כליות, לטיפול בדיאליזה, לאונקולוגיה, להפטיטיס ולצירוזיס.

 

 

 

לצורך בניית גורם מנבא לאשפוזים נבחן הקשר בין משתנים ביוכימיים הקשורים למצבי סיכון תזונתי שנבדקו בטווח של שלושה חודשים טרם האשפוז ולמספר ימי אשפוז, תוך התייחסות למדדי מין וגיל. 68 אחוז מהמשתתפים בקבוצת המחקר אושפזו בתקופה זו. החוקרים מציינים כי בבדיקת הקשר בין תוצאי מדדים ביוכימיים שנבדקו בטווח של שלושה חודשים טרם האשפוז לבין מספר ימי האשפוז בקרב 982 מהמשתתפים נמצאו הקשרים מובהקים ליותר מ־20 ימי אשפוז בתוצאות המדדים אלבומין (נמוך) וכולסטרול (נמוך), ונמצא כי הם מהווים בסיס לבניית גורם מנבא לאשפוזים בקרב אוכלוסיית המחקר.

המסקנה היא כי שימוש במודל מנבא לאשפוזים בקרב קשישים מרותקים לביתם יאפשר איתור חולים בסיכון לאשפוז בשל מצב סיכון תזונתי, וההשערה היא כי בטיפול תזונתי מתאים ניתן יהיה להפחית את שיעור האשפוזים בקבוצה זו.

מהכללית נמסר כי המחקר הוכרז כמצטיין בכנס הארצי של עמותת הדיאטנים, שבמסגרתו הוענקה ללוין הצטיינות אקדמית מטעם אוניברסיטת חיפה על עבודת התזה שלה לתואר השני.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר