אורית ויזינגר מדריכה מטופלת בהזרקת אינסולין (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
אורית ויזינגר מדריכה מטופלת בהזרקת אינסולין (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

כך שיפרה הדרכה בהזרקת אינסולין את איזון הסוכרת

במחוז חיפה וגליל מערבי של שירותי בריאות כללית נמצא כי חולי סוכרת רבים המטופלים באינסולין אינם מאוזנים מכיוון שההזרקה העצמית מבוצעת באופן שגוי. לאחר הדרכה הושג שיפור ב־73 אחוז מהמטופלים

פורסם בתאריך: 1.2.18 12:33

שיפור של עשרות אחוזים באיזון סוכרת בקרב חולי סוכרת המטופלים בהזרקות אינסולין הושג על ידי צוות הסיעוד של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי לאחר תוכנית הדרכה מותאמת אישית.

בעקבות מעקב וניתוח נתונים שבוצע במחוז נמצא כי חולי סוכרת רבים המטופלים באינסולין אינם מאוזנים למרות שהותאם עבורם טיפול תרופתי מיטבי. בבחינת הגורמים לתופעה התברר כי אחת הסיבות העיקריות לכך היא שההזרקה העצמית מבוצעת באופן שגוי. לכן יזמו מנהלת הסיעוד של כללית במחוז רות ברוך ורכזת הסיעוד בסוכרת במחוז אורית ויזינגר, המשמשת גם מנהלת הסיעוד במחלקת הסוכרת במרכז הרפואי לין, מהלך מקיף לשיפור הידע ומיומנויות הטיפול של החולים בהזרקת אינסולין על ידי הדרכה מותאמת אישית.

במסגרת זו מזומנים באופן יזום כל חולי הסוכרת עם HbAIC מעל 9 (חולים לא מאוזנים), המטופלים בהזרקת אינסולין, למפגשים אישיים עם האחיות במרפאות האם שלהם. בפגישה מעריכה האחות את המסוגלות ואת המוכנות של המטופל לטיפול באינסולין, בודקת עמו כיצד הוא מבצע בפועל את ההזרקה, מבררת בעיות המעכבות את ההגעה לאיזון מיטבי ובהן אירועי היפוגליקמיה (ירידה חדה ברמת הסוכרת אל מתחת לנורמה), ומדריכה את המטופל כיצד ומתי לבצע בדיקות עצמיות של רמות הסוכר שלפיהן יותאם המינון התרופתי על ידי הרופא המטפל. התהליך מלווה בהערכה ובבקרה באתר אינטרנט ייעודי שהוקם לצורך העניין.

 

 

מאז הוחל ביישום הפרויקט בחודש מאי 2017 ועד לחודש נובמבר 2017 ניתנה הדרכה במתכונת זו ל־1,030 מטופלים ובוצעה להם בדיקת HbAIC חוזרת המעידה על ממוצע הסוכר בשלושת החודשים האחרונים. התוצאות הפתיעו גם את יוזמות הפרויקט כאשר נרשם שיפור באיזון הסוכרת אצל 73 אחוז מהמטופלים.

בכללית מציינים כי הישג זה הוא משמעותי במיוחד מכיוון שאין בתהליך כל טיפול תרופתי אלא הדרכה להזרקה נכונה בלבד. לנוכח ההצלחה הוטמע התהליך בתוכנית העבודה השגרתית של צוות האחיות של הכללית במחוז, וחולי סוכרת נוספים עוברים הדרכה וליווי אישי.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר