מירי בלאופלד והקלפים (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
מירי בלאופלד והקלפים (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

חולי פרקינסון מעצבים קלפי טיפול

חולים שמקבלים תרופות המגבירות את פעילות הדופמין במוח פיתחו נטייה לעסוק באמנות. בשירותי בריאות כללית רתמו את תופעת הלוואי הזאת לטובת המטופלים

פורסם בתאריך: 15.3.18 18:27

ביוזמה מקורית של מנהלת הסיעוד במרפאה הנוירולוגית בקריה הרפואית זבולון נעשה שימוש טיפולי ביצירתיות המתפתחת בקרב חולי פרקינסון כתופעת לוואי לטיפול התרופתי. השיטה נסקרה בעבודה שהוצגה על ידי מירי בלאופלד מהנהלת הסיעוד של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי בכנס האגודה הישראלית לגרונטולוגיה.

העבודה הוכנה על ידי צוות מחלקת הפרקינסון של הכללית בזבולון אשר כולל את בלאופלד, ד”ר קלרה ברקר, ד”ר מיכאל אינספקטור, עו”ס יפעת אלון וד”ר צבי סוסל. לדבריהם, הפרקינסון היא מחלה כרונית הנובעת מניוון מתקדם של התאים מייצרי הדופמין, שהוא מתווך כימי חשוב במערכת האחראית לוויסות ולתכנון תנועה. הפגיעה בתפקוד מערכת זו בשל מחסור בדופמין מתבטאת בתסמינים האופייניים למחלת הפרקינסון, ובהם איטיות בתנועה, הפרעות בהליכה, נוקשות בשרירים ורעד בגפיים.

המחלה תוקפת אנשים בגילאים 80-30, כאשר הגיל הממוצע הוא 50. כאחוז אחד מהאוכלוסייה העולמית מעל גיל 60 חולה בפרקינסון, בשכיחות דומה בנשים ובגברים, אך גבוהה מעט בגברים. במחקרים התברר כי מטופלים שמקבלים תרופות המגבירות את פעילות הדופמין במוח פיתחו נטייה לעסוק בציור, פיסול ושירה.

 

 

בשיטה שהוצגה על ידי בלאופלד נעשה שימוש בתופעת לוואי חיובית זו לטיפול התרופתי בחולי הפרקינסון. במחלקת הפרקינסון מציינים כי כ־90 אחוז מהחולים שהחלו ליצור בעקבות הטיפול מעולם לא ציירו לפני שלקו במחלה. לדבריהם מדובר באתגר גדול בשל הרעד הקשה שממנו סובלים החולים, אך הם לומדים ליצור בטכניקה שמותאמת למצבם.

בלאופלד רתמה את תופעת הלוואי המפתיעה לשירות המטופלים, כאשר הרעיון היה שיצירות האמנות של המטופלים יופיעו על גבי קלפי הטיפול שבעזרתם מנחים את קבוצות התמיכה בחולים ובמטפלים העיקריים. לאחר שקיבלה את הסכמתם היא עברה בין בתיהם של המטופלים וצילמה את יצירותיהם ששימשו להכנת הקלפים, ואלה הוטמעו בסדנאות תמיכה למטופלים ולמטפלים העיקריים שנערכות בזבולון.

לקלפים אלה יש יתרון משמעותי על פני קלפי טיפול אחרים מכיוון שיש בהם ביטוי לתחושותיהם של החולים, ובחשיפת משתתפי הקבוצה ליצירותיהם של חולים אחרים יש העצמה של החולים שמציינים כי הם מסייעים להם לתקשר טוב יותר עם חבריהם לקבוצה ועם הסובבים אותם.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. בת של חולת פרקינסון

    שניים מהקלפים המצולמים בתמונה צויירו על ידי אמי. אמי איננה נוטלת תרופות להגברת הדופמין אלא תרופות אחרות. לכן, לא יהיה זה נכון לומר, לפחות במקרה שלה, כי היצירתיות הינה "תופעת לוואי חיובית של התרופה עם הדופמין". אני ממליצה לחקור מעבר להשערה זו.
    מעבר לכך, יישר כח על הרעיון המקסים של יצירת הקלפים לצורך תמיכה בחולים. מרגש ומעודד.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר