סדנה למתמודדים עם פיברומיאלגיה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

הכללית: סדנה למתמודדים עם דאבת שרירים

שירותי בריאות כללית מציעה סדנאות וקבוצות תרגול לסובלים מפיברומיאלגיה - תסמונת שממנה סובלים בין שלושה לארבעה אחוזים מהאוכלוסייה. שיטת הטיפול המומלצת בדאכת שרירים היא פעילות גופנית בשילוב עם טיפול קוגנטיבי-התנהגותי

פורסם בתאריך: 13.6.19 10:59

שירותי בריאות כללית מציעה סדנאות וקבוצות תרגול לסובלים מפיברומיאלגיה (דאבת השרירים). פיברומיאלגיה היא תופעה שפוגעת ברבים, אבל היא הוכרה כתסמונת רק בשנים האחרונות. לדאבת שרירים יש כמה סימפטומים, שהמרכזי שבהם הוא כאב כרוני מפושט במערכת השרירים והשלד. כאבי השרירים דומים לתחושת הכאב בשפעת, כאשר עוצמת הכאב ומיקומו אינם אחידים והוא לא בהכרח מוקל במנוחה.

תסמינים נוספים הם הפרעות שינה, נוקשות בוקר, עייפות, הפרעות ריכוז וזיכרון, מעי רגיז, מתח נפשי, דכדוך ודיכאון. מבחינה תפקודית מציגים הסובלים מהתסמונת כושר גופני ירוד שמתבטא בנטייה מהירה לעייפות בעת ביצוע פעילויות יומיומיות פשוטות.

לפי ההערכה, בין שלושה לארבעה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מפיברומיאלגיה, ושכיחותה גבוהה באופן משמעותי אצל נשים לעומת גברים. התסמונת היא כרונית אך אינה מתקדמת ולכן אינה גורמת לעיוות המפרקים או לשיתוק ואינה מקצרת את תוחלת החיים. הגורם לפיברומיאלגיה אינו ברור, וההנחה הרווחת היא שמדובר בהפרעה בתהליך העיבוד והמעבר של כאב ברמה המרכזית של מערכת העצבים. ייתכן גם כי קיים מרכיב משפחתי-גנטי שתורם להתפתחות המחלה.

אירועים שונים במהלך החיים, ובהם זיהומים ויראליים, חבלות ואף טראומות נפשיות עלולים להוביל להתפרצות של תסמונת הפיברומיאלגיה. בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בהבנתה של התסמונת בזכות שיטות מתקדמות בחקר מנגנוני עיבוד הכאב במערכת העצבים המרכזית וכן בפיתוח שיטות טיפול תרופתיות ואחרות.

מכיוון שהתסמונת פוגעת מאוד באיכות החיים של החולה וביכולת התפקוד שלו. שיטת הטיפול המומלצת בפיברומיאלגיה היא פעילות גופנית בשילוב עם טיפול קוגנטיבי-התנהגותי. הפעילות הגופנית היעילה ביותר הוא פעילות אירובית (הליכה, אופניים, שחייה) סדירה בעצימות הדרגתית בשילוב עם אימוני כוח (תרגילים כנגד התנגדות או כנגד משקל הגוף).

 

 

לדבריו של אורי אתרוג, מנהל שירות הפיזיותרפיה של הכללית במחוז חיפה וגליל מערבי, על רקע זה מוצע למתמודדים עם דאבת שרירים להצטרף לקבוצות תרגול במתכונת ייחודית ובגישה כוללנית, אשר מתייחסת לכלל ההיבטים של התופעה. הסדנאות מועברות על ידי פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים, אנשי רפואה משלימה ורופאי כאב וראומטולוגיה, ומטרותיהן הן להביא לשיפור ברמת התפקוד היומיומי ולתת כלים להתמודדות עם הכאב.

מנהלת השירות הסוציאלי של כללית במחוז עו"ס יפעת אלון מציינת כי המפגש הקבוצתי ועיבוד הקשיים בליווי של עובדת סוציאלית מהווים גם קבוצת תמיכה ומסייעים לחולים בהתמודדות עם הקשיים ועם המחלה עצמה.

הסדנאות נערכות במכוני הפיזיותרפיה של הכללית במרכזים הרפואיים לין ומרבך.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר