ניתוח ההשתלה (צילום: אלי דדון)
ניתוח ההשתלה (צילום: אלי דדון)

רקמת שחלה שהוקפאה הושתלה בהצלחה בחולת סרטן

במרכז הרפואי כרמל בוצעה בהצלחה השתלה של רקמת שחלה שהוקפאה במטופלת שהחלימה מסרטן. מנהל מערך הנשים בכרמל פרופ' עופר לביא: "בכל העולם יש רק עשרות בודדות של ילדים שנולדו כתוצאה מהשתלת רקמת שחלה, ואנחנו שמחים להיות מפורצי הדרך בתחום שימור הפיריון בישראל"

פורסם בתאריך: 12.8.19 11:55

השתלה ראשונה של רקמת שחלה במטופלת חולת סרטן בוצעה בהצלחה במרכז הרפואי כרמל. עד היום בוצעו בעולם בכלל ובישראל בפרט מספר קטן של השתלות מסוג זה, והן מבוצעות בדרך כלל במרכזי על רפואיים. המושתלת, בת 32 ממרכז הארץ, שוחררה אתמול (ראשון) לביתה במצב טוב.

הגינקולוג ד"ר גיל פאר מהיחידה לשימור פריון בכרמל ובמרכז הרפואי לין, שמלווה את הטיפול בחולה והשתתף בניתוח: "השתלת מקטע השחלה אמורה לאפשר לאשה להרות ולהביא ילדים לעולם – אפשרות שנפגעה בצורה אנושה בעקבות מחלת הסרטן והטיפולים הקרינתיים והכימותרפיים שהיא עברה. המטופלת אובחנה לפני ארבע שנים כחולת סרטן צוואר הרחם בדרגה שלא אפשרה לנו לבצע שימור פיריון כירורגי כמו כריתת הנגע של הגידול הסרטני או כריתת הצוואר ושימור הפיריון, והיא החלה בסדרה של טיפולי קרינה".

קרינה ישירה לאזור האגן פוגעת קשות בתפקוד השחלות, והדבר עלול להוביל להפסקת הפרשתם של הורמוני המין (מצב שדומה לניתוח לכריתת שחלות). מידת הפגיעה תלויה במינון הקרינה הישירה ובמידת החשיפה לקרינה, וקרינה לבטן או הקרנה כלל גופית גורמת ל-97 אחוזי כישלון שחלה בנשים ול-70 אחוז כישלון שחלה בילדות טרם בשלות מינית. כדי לאפשר למטופלת להביא בעתיד ילדים לעולם, לפני תחילת טיפולי ההקרנות נלקחו ממנה כמה רקמות שחלה באמצעות ביופסיות בטכניקה מיוחדת, והן נשמרו בהקפאה עמוקה של 197- מעלות במעבדות הפיריון של כרמל.

 

 

כשלוש שנים מאז שנלקחו ממנה רקמות השחלה ורק לאחר שסיימה את הטיפול האנטי סרטני והוגדרה כבריאה לחלוטין הגיעה המטופלת למפגש חוזר עם הצוות בכרמל שכלל את מנהלת מכון הפיריון פרופ' מרתה דירנפלד, ד"ר גיל פאר מהיחידה לשימור פיריון, המנתחת האונקולוגית ד"ר לודמילה אוסטרובסקי, ומנהל מערך הנשים פרופ' עופר לביא. אל הצוות הצטרף פרופ' דרור מאירוב מבית החולים תל השומר, שנחשב למומחה בין לאומי בתחום שימור הפיריון, והוא הרופא הראשון בעולם שהצליח להביא לידי לידת ילד חי לאחר הקפאה והשתלה של רקמת שחלה.

בתום דיון ארוך החליט הצוות על ביצוע השתלת רקמת השחלה שהוקפאה. לדבריו של ד"ר פאר, התהליך כלל הכנה של האשה לניתוח אנדוסקופי, הפשרה של רקמת השחלה המוקפאת והשתלה של הרקמות המופשרות בגופה של האשה. ההשתלה בוצעה בארבעה מקומות – בתוך השחלות מימין ומשמאל ובשני מקומות סמוכים לשחלות בצדי קרום הצפק במטרה להגביר את הסיכוי לקליטת רקמת השחלה.

בהמשך הטיפול ולאחר ההחלמה של המטופלת תבוצע המתנה של ארבעה חודשים עד לניטור הפעילות השחלתית, ולאחר מכן יישקל ביצוע גירוי של הרקמה המושתלת לצורך הפקת ביציות.

פרופ' לביא: "הקפאת רקמת שחלה היא הטכנולוגיה החדישה והמורכבת ביותר בעולם בתחום שימור הפיריון. לטכנולוגיה זאת יש עדיין מעט ניסיון עולמי. בכל העולם יש רק עשרות בודדות של ילדים שנולדו כתוצאה מהשתלת רקמת שחלה, ואנחנו שמחים להיות מפורצי הדרך בתחום שימור הפיריון בישראל. היכולת להקפיא רקמת שחלה ולהשתילה בהמשך היא אחת מהטכנולוגיות שיאפשרו בעתיד לחולות אונקולוגיות את היכולת לבייץ באופן טבעי לצורך השגת היריון. מערך שימור הפיריון והטכנולוגיה של השתלת רקמת שחלה שהוקפאה אצלנו מעמידה את מערך נשים בכלל ואת יחידת הפיריון שלנו כאחת מהיחידות המובילות בישראל".

 

פרופ' עופר לביא, ד"ר לודמילה אוסטרובסקי, פרופ' מרתה דירנפלד, ד"ר גיל פאר ופרופ' דרור מאירוב (צילום: אלי דדון)

פרופ' עופר לביא, ד"ר לודמילה אוסטרובסקי, פרופ' מרתה דירנפלד, ד"ר גיל פאר ופרופ' דרור מאירוב (צילום: אלי דדון)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר