מיכל אידלמן אוחנה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
מיכל אידלמן אוחנה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

אחות הצילה חיי נערה שאובחנה בשוגג כסובלת מאירוע פסיכיאטרי

מיכל אידלמן אוחנה, מנהלת הסיעוד בשירותי בריאות הנפש של שירותי בריאות כללית, הצילה את חייה של נערה שהתמוטטה ברחוב, וכאשר צוות בית החולים ייחס את התופעות לבעיה פסיכיאטרית, היא התעקשה שמדובר באירוע מוחי וצדקה

פורסם בתאריך: 4.10.19 19:40

מנהלת הסיעוד בשירותי בריאות הנפש של שירותי בריאות כללית מיכל אידלמן אוחנה אבחנה שנערה בת 16 שהתמוטטה ברחוב עברה אירוע מוחי, הצילה את חייה, ובהמשך, בעוד שצוות בית החולים ייחס את התופעות לבעיה פסיכיאטרית, עמדה אידלמן אוחנה על כך שיש לשלול אירוע מוחי וצדקה באבחנתה.

בעת שנהגה ברכבה הבחינה אידלמן אוחנה בהתקהלות סביב נערה שהיתה מוטלת על הרצפה. מעדי ראייה היא שמעה שהנערה נפלה לפתע והתעלפה ושהסובבים ניסו להרים אותה וללוות אותה לביתה, אך ללא הצלחה. מכיוון שהנערה היתה בהכרה ניסתה אידלמן אוחנה לברר מה אירע, אך הנערה לא זכרה את נפילתה. האחות ביקשה לקבל פרטים שעשויים לסייע באבחון המצב, ואז התברר שעד לאותו רגע היתה הנערה בריאה לחלוטין, ללא מחלות רקע וטיפול תרופתי.

אידלמן אוחנה הזעיקה למקום אמבולנס, ובמקביל הבחינה שנוצר עיוות בפניה של הנערה ושהיא לא יכולה להזיז את ידה ואת רגלה השמאליות. האחות חשדה כי מדובר באירוע מוחי, וכשהאמבולנס הגיעה היא ביקשה מהנהג לפנות את הנערה מיד לבית חולים ולא להתעכב לבדיקה נוספת, מכיוון שבמצב של אירוע מוחי יש חלון זמן קצר למתן טיפול שימזער נזק בלתי הפיך. היא ביקשה מצוות האמבולנס למסור בחדר המיון כי למרות גילה הצעיר של הנערה, יש סימנים ברורים לכך שהיא עברה אירוע מוחי, ולכן חיוני שתתקבל מיד ולא ישהו אותה בהמתנה עד לבדיקה ולטיפול.

בדיקת CT ראש שעברה הנערה בבית החולים נמצאה תקינה, והצוות ייחס את התמוטטותה לתגובה נפשית ולא לאירוע מוחי. כאשר אידלמן אוחנה שמעה על כך מאה של הנערה היא עמדה על כך שאין מדובר בשיתוק על רקע פסיכיאטרי והמליצה להורים להתעקש כי למרות שתוצאות ה־CT היו תקינות יש לבצע גם בדיקת MRI.

התעקשותה של האחות התבררה כמוצדקת, ובדיקת ה־MRI התגלה כי הנערה אכן עברה אירוע מוחי וכי היא סובלת מפגיעה מוחית. בכך ניצלו חייה של הנערה, והיא עתידה לעבור תהליך שיקום ממושך.

 

 

הורי הנערה: “אנו מודים לאידלמן אוחנה שהצילה את בתנו. בזכותה הבת שלנו הגיעה במהירות לבית החולים, ושם החל טיפול שהציל את חייה והפחית את הנזקים לעתיד. מדהים שהיא אבחנה בשטח את מה שהרופאים בבית החולים לא הצליחו לאבחן במשך יומיים. ההתעקשות שלה שאין מדובר בתגובה נפשית ושחשוב כי בתנו תעבור בדיקת MRI היתה מוצדקת וחשובה להמשך הטיפול והשיקום שלה”.

מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי כרמל והמרפאה הנוירווסקולרית במרכז הרפואי לין ד”ר סיון בלוך: “שבץ מוחי בצעירים מופיע בשכיחות נמוכה, אך הוא בהחלט מתרחש. בגיל הצעיר, התופעה השכיחה יותר היא של דימומים מוחיים על רקע של מלפורמציות בכלי דם, אך לעתים מתרחשים גם שבצים על רקע איסכמי ועל רקע של חסימת כלי דם, בעיקר באנשים עם נטייה לקרישיות יתר, כאשר בדרך כלל הנטייה לקרישיות יתר מתגלה רק לאחר אירוע השבץ. המסר החשוב ביותר הוא שבכל הופעה פתאומית של חסר נוירולוגי כמו חוסר יכולת דבר, עווית בפנים, בלבול וחוסר יכולת להפעיל חלק מהגפיים, יש לפנות מיד את האדם לחדר מיון, ללא קשר לגילו. אבחנה מבדלת של שבץ מוחי קיימת בכל גיל, אפילו בילדים, וטיפול מיידי עשוי להציל חיים ולתרום באופן משמעותי לצמצום הנזק הנוירולוגי והפגיעה באיכות החיים”.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. אביבה

    אז למה לקח להם יומיים לאבחן כשלרחות זה לקח כמה דקות ולמה חסכו באם אר אי והסתפקו רק בסי טי אם היו נותנים את התרופה תוך שלוש שעות היו חוסכים מהנערה הרבה נזקים לחכות יומיים זה ממש מאוחר אז למה ולמה ולמה כל הפרסומות על למהר ולקחת לבית החולים לא עסרו פה כשהם חיכו יומיים יותר מדי

  2. רובן

    האחות הזו זכאית לפרס ישראל. התנהלותה והאכפתיות שלה מעידות על אדם ואשת מקצוע מרשימה.מה שידוע לנו מלמד על אישיותה בכלל

  3. גוש דן

    איזה מזל היה לאותה נערה שהאחות מיכל אוחנה הייתה במקום הנכון ובזמן הנכון. שאפו ענק מזעזע לדעת שבמקום לחשוב לחומרה, דהיינו להתייחס במלוא כובד ראש ולבצע את הבדיקה הכי מדוייקת שזו MRI רדידות מחשבתית של הצוות שהתייחס בקלות ראש למצבה של הנערה. איזה זלזול !!!!

  4. אנונימית

    המשפחה צריכה לתבוע את בית החולים. רק בגלל טיפול שגוי היא עכשיו צריכה לעבור שיקום ארוך…

  5. חוקר

    לצערינו ישנם רופאים רוצחים, שממשיכים לעבוד כאילו לא קרה כלום…
    כפי שפורסם על רופא עיניים (סילברסטון) משערי צדק שנתן טיפות לאשה בריאה, ומתה מאלרגיה למרות שהיה לה צמיד שאסור לתת לה טיפול כזה, ולמרות שזה היה רשום בתיק הרפואי שלה…
    והוא ממשיך לעבוד כאילו לא קרה כלום!
    בושה של משרד הבריאות

  6. שמשון הגיבור

    כי אחיות יודעות לאבחן מצויין בדקה ראשונה אפילו…להיות אחות זה לרכז ולטפל בחולה להכיר סימני מחלה ולדעת יותר טוב מרופאים. להציל חיים זה הייעוד.

  7. גליה

    בבית חולים מנסה כל הזמן לחסוך בעלויות MRIעולה להם הרבה מאוד כסף הם חוסכים על חשבון חיי אדם ככה זה בתי חולים שלא ניפול לידיים שלהם ושלא נדע

  8. גליה

    הודעה חדשה .בבית חולים מנסה כל הזמן לחסוך בעלויות MRIעולה להם הרבה מאוד כסף הם חוסכים על חשבון חיי אדם ככה זה בתי חולים שלא ניפול לידיים שלהם ושלא נדע יש פתגם שאומר שלא ניפול לא לידי רופא ולא לידי שופט

  9. אח בשרי צדק

    כל הכבוד לאחות.
    ובנוגע להשמצה נגד דוקטור סילברסטון בית חולים שערי צדק בשיתוף משרד הבריאות עשה חקירה יסודית על המקרה שהיה והתברר שכלל לא הופיע בתיק שהיא אלרגית והרופא המקבל שהיה צריך להכינה לניתוח לא רשם זאת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר