צוות המעבדה הפרטיזולוגית - אביטל בן חקון, גלית ברגרזון, אלסה פבלוצקי וסבטלנה שפרגה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
צוות המעבדה הפרטיזולוגית - אביטל בן חקון, גלית ברגרזון, אלסה פבלוצקי וסבטלנה שפרגה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

ראייתה של נערה ניצלה בזכות אבחון במעבדה

צוות המעבדה הפרזיטולוגית המחוזית של שירותי בריאות כללית אבחן פרזיט שגרם לדלקת חמורה בעינה של נערה, וראייתה ניצלה

פורסם בתאריך: 28.11.19 10:39

בזכות אבחון מדויק של המעבדה הפרזיטולוגית של שירותי בריאות כללית ניצלה ראייתה של נערה. הנערה סבלה מדלקת בקרנית כתוצאה משימוש בעדשות מגע והופנתה אל מחלקת העיניים במרכז הרפואי לין. מהמחלקה נשלחה דגימה לבדיקה במעבדה הפרזיטולוגית שפועלת במסגרת המעבדה המחוזית של הכללית בנשר, ושם נקבע כי הדלקת נגרמה על ידי פרזיט בשם אקנטאמיבה. בעקבות האבחון ניתן לנערה טיפול מתאים, וראייתה שהיתה בסכנה ניצלה.

לדבריהן של מנהלת המעבדה לפרזיטולוגיה אלסה פבלוצקי ומנהלת המעבדה המיקרוביולוגית ד”ר שפרה קן-דרור, אקנטאמיבה הוא פרזיט חד תאי ממשפחת האמבות. הוא מצוי באוויר, באדמה ובמים, ולעתים אף מתקיים כחלק מהפלורה הטבעית של מערכת הנשימה העליונה בבני אדם. האקנטאמיבה עלול להיות גורם נדיר להתפתחות דלקת של קרנית העין (קרטיטיס) – בדרך כלל בעקבות שימוש בעדשות מגע, בעיקר עדשות רכות.

 

 

במקרים שבהם הפרזיט מתגלה באנשים שאינם משתמשים בעדשות, הזיהום נובע מטראומה שנגרמה לעין או מחשיפה למים או לאדמה מזוהמים. במקרים שבהם האקנטאמיבה אינו מאובחן בשלב מוקדם ואינו מטופל, עלולה הפגיעה בעין להיות חמורה ולהסתיים בעיוורון, ובמקרים קיצוניים עלולה להתפתח אף דלקת המוח. האבחון מתבצע על ידי דיגום מהקרנית ובדיקה בשיטות של מיקרוסקופיה, תרבית וביולוגיה מוליקולרית במעבדת ייחוס, והטיפול כרוך בהטריה ובהמשך בטיפול תרופתי למספר חודשים.

בכללית מציינים כי מדובר בתופעה נדירה למדי, שכן שכיחות המקרים המדווחים של אקנטאמיבה נעה בין 0.15 ל־1.4 מקרים למיליון מקרי קרטיטיס בארצות הברית ובאנגליה, בהתאמה. בישראל דווחה שכיחות של 0.06 מקרים ל־100,000 מקרים בשנים 2012-2008.

במעבדה הפרזיטולוגית המחוזית של הכללית במחוז חיפה וגליל מערבי אובחנו בין 2014 לאוקטובר 2019 22 מקרים של אקנטאמיבה באנשים מגיל 17 ועד לגיל 67 שנים.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר