ד"ר לילך שמר-מאירי (צילום: צבי מינקוביץ, דוברות שירותי בריאות כללית)
ד"ר לילך שמר-מאירי (צילום: צבי מינקוביץ, דוברות שירותי בריאות כללית)

"המסך הוא בייביסיטר לחצי שעה ולא מחליף את האינטראקציה עם המשפחה"

בהרצאה "בין פורטנייט לאינסטוש: הפרעת הקשב בעולם המסכים" במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל ביוזמת רשת שוקן ובשיתוף עם שירותי בריאות כללית, שוחחה ד"ר לילך שמר-מאירי, נוירולוגית ילדים ומומחית להתפתחות הילד, על השאלה מהי הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים ועל הקשר בינה לבין מסכים

פורסם בתאריך: 21.11.19 11:24

אתמול (רביעי) התקיימה במועדון הוונדרבר בעיר התחתית ההרצאה הרביעית בסדרת ההרצאות במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל ביוזמת רשת שוקן ובשיתוף עם שירותי בריאות כללית – "בין פורטנייט לאינסטוש: הפרעת הקשב בעולם המסכים". בהרצאה זו שוחחה ד"ר לילך שמר-מאירי, נוירולוגית ילדים ומומחית להתפתחות הילד במחוז חיפה וגליל מערבי של הכללית ובמרכז רפואי כרמל, על השאלה מהי הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים, על הקשר בין הפרעת קשב למסכים, על ההשפעות השליליות של שימוש ממושך במסך ועל תהליך האבחנה של הפרעת קשב וריכוז.

לדבריה של שמר-מאירי, הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית שמתבטאת בעיקר בילדות ומתאפיינת באימפולסיביות, בהיפראקטיביות ובחוסר קשב, ושכיחותה היא בקרב שבעה עד עשרה אחוזים מהילדים ברחבי העולם. הפרעה זו עלולה ליצור בעיות התנהגות בגן ובבית הספר, קשיים באינטראקציה חברתית ופגיעה בהערכה עצמית בבגרות.

עוד הוסיפה שמר-מאירי כי צפייה במסכים עלולה לפגוע בהתפתחות המוח בקרב ילדים. בשלב ההתפתחותי חשובה החשיפה של התינוק להזנה חושית מכיוון שההתפתחות בנויה על מגע וצליל, ותינוק שנמצא מול מסך רואה גירויים חד מימדיים ממקור אלקטרוני ולא טבעי, ולכן נוצר עודף גירויים שמזיק להתפתחות המוח.

 

ד"ר לילך שמר-מאירי (צילום: צבי מינקוביץ, דוברות שירותי בריאות כללית)

ד"ר לילך שמר-מאירי (צילום: צבי מינקוביץ, דוברות שירותי בריאות כללית)

 

 

עם זאת, שמר-מאירי לא רואה בטכנולוגיה חיסרון מוחלט, ולדבריה הרשתות החברתיות מסייעות לאינטראקציה עם ילדים אחרים כאשר יש בעיות תקשורת. אך הטכנולוגיה גורמת להסחות דעת מרובות שפוגעות ביכולת ההתמדה, במיוחד אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. היא הוסיפה כי צפייה ממושכת במסכים עלולה לגרום להשמנה, לפגיעה באיכות השינה, לדלקות עיניים ולטשטוש ראייה.

על מנת לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ממליץ האיגוד הישראלי לרפואת ילדים להימנע מחשיפה של תינוקות לכל מדיה אלקטרונית עד לגיל שנתיים. בגיל זה יש להגביל את החשיפה לשעה ביום, ובגילאי בית הספר עד לשעתיים ביום. עוד ממליץ האיגוד לכבות מכשירי מדיה בבית אם לא צופים בהם, לקבוע זמנים נטולי טכנולוגיה כדי לעודד אינטראקציות חברתיות ומשפחתיות, להתאים את היקף השימוש ואת התוכן לגילאי הילדים, להוציא את המסכים מסביבת הלימודים, לעזור לפתח הרגלים חיוביים שימשיכו עם הילדים לבגרות וכמובן לגשת לטיפול מקצועי.

"על ההורים לקבל אחריות ולעשות משהו אחרת", אמרה שמר-מאירי, "המסך הוא בייביסיטר לחצי שעה ולא מחליף את האינטראקציה עם המשפחה ועם החברים. צריך לטפל בהפרעת קשב וריכוז על ידי אבחון מקצועי וטיפול תרופתי ולפקח על התכנים שהילדים צורכים, כי התוכן משפיע במיוחד על ילדים עם הפרעות קשב. אסור לשכוח שילדים עם הפרעות קשב הם ילדים יצירתיים, ברוכי כישרונות ומצטיינים בספורט תודות להיפראקטיביות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר