גאיה דן. "ישראל אכלה חרא בשנותיה הקצרות, ועכשיו היא גם אוכלת חרא" (צילום: חגית הורנשטיין)
גאיה דן. "ישראל אכלה חרא בשנותיה הקצרות, ועכשיו היא גם אוכלת חרא" (צילום: חגית הורנשטיין)

"ישראל היא מונרכיה, אין יותר דמוקרטיה"

גאיה דן היא רק בת 20 אך כבר נחשבת למובילת המחאה בחיפה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "מגיע לנו יותר טוב מהממשלה הנוכחית", היא אומרת, "צריך להשליך את כולה לפח ולהביא אחרת חדשה במקומה". ההפגנות - קווים לדמותן

פורסם בתאריך: 31.10.20 09:09

ההפגנה הראשונה שבה השתתפה גאיה דן היתה לפני שבע שנים כשהיא היתה בת 13. זו היתה גם ההפגנה האחרונה שלה עד לאחרונה. האלימות שהיא צפתה בה, אמנם ממרחק, הפחידה את הילדה שהגיעה לבדה, תוך שהיא מסתירה מאביה לאן הלכה.

"פחדתי שהוא יתנגד בגלל האלימות", נזכרת דן, "השוטרים הרביצו לאתיופים, והאתיופים הרביצו חזרה. ברחתי אחרי שעה, אבל מבחינתי זה היה וואו, כי ראיתי שלאנשים היה אכפת וכואב. היה שם הרבה כעס. זו היתה מחאה של יוצאי אתיופיה על כך שצוות מד"א סירב להתרים דם מח"כ פנינה תמנו שטה בטענה שלבני העדה יש סוג דם מיוחד. הם יצאו לרחובות, ובצדק".

לדן תכולת העיניים וורודת השיער היתה תמיד זיקה לצדק ולזכויות אדם. היא קוראת לזה "סוג של מודעות ומעורבות חברתית, אבל בחצי קלאץ', לא כמו עכשיו. היה אכפת לי מאנשים וממה שקורה במדינה. היתה לנו משלחת בית ספרית למצעד הגאווה בשנת 2018, והייתי אחת מהמארגנות ומהמובילות בצעדה. זה היה נורא מגניב".

דן, בתם של אסתי ומוסי – שניהם דמויות מוכרות בעיר – ואחותו הצעירה של דקל, סיימה את לימודיה בבית הספר עירוני ה', התגייסה לצבא ושירתה בלוחמה, אך השתחררה לאחר שנה וארבעה חודשים, שנה לפני הזמן. מבחינתה זה לא אישיו שצריך להתעכב עליו. מבחינתה, השחרור המוקדם עשה לה רק טוב.

כשהשתחררת מהצבא היה לך כיוון לאן את ממשיכה?

"בדקתי כל מיני ארגונים התנדבותיים באפריקה שעוסקים בנשים ובבעלי חיים. בדקתי כל מיני כיוונים, ואז הגיעה הקורונה וזה לא יצא אל הפועל. הייתי רגע לפני הזמנת כרטיסי טיסה, אבל עכשיו אני כבר לא חושבת שזה יקרה כי אני רוצה להתחיל בלימודי אפריקה. אתחיל מיד אחרי שהקורונה תדעך טיפה, וסטודנטים יחזרו ללמוד בכיתות ולא בזום. החלום על אפריקה עדיין קיים, ואני בטוחה שאמצא את עצמי באיזו משלחת או בארגון התנדבותי".

למה אפריקה?

"בקטע של לעזור. תמיד היה לי קטע עם דברים מוזנחים (צוחקת). נראה לי שבזמן האחרון התייאשו מאפריקה. המדינות הלבנות משקיעות שם הרבה מיליארדים, אבל לא תמיד רואות תועלת בכך. עדיין יש שם אפליה גזעית, עוני קשה, מחלות ודיקטטורות. אנשים מתייאשים, אבל אני לא רוצה להתייאש, אני רוצה לעזור להם".

ובינתיים את מתייאשת פה.

"ממש. היה קשה לא להיחשף ברשתות החברתיות למצב במדינה – זה היה בכל פינה, הכל סוקר בתקשורת בהרחבה, והרגשתי שאנחנו הולכים למקום לא טוב".

 

גאיה דן. "הטענה של תומכי ביבי שאם אני יוצאת להפגין אני שמאלנית, לא תופסת" (צילום: חגית הורנשטיין)

גאיה דן. "הטענה של תומכי ביבי שאם אני יוצאת להפגין אני שמאלנית, לא תופסת" (צילום: חגית הורנשטיין)

 

"אני לא אנרכיסטית"

מבעד לייאוש הכללי הבחינה דן באנשים שלדבריה "יש בהם אש למשהו אחר". היא הצטרפה לתנועת הדגלים השחורים, פחות בקטע החברתי ויותר בקטע הפוליטי.

"מגיע לנו יותר טוב מזה", היא אומרת, "זה לא בקטע של ימין או שמאל, פשוט מגיע לנו יותר טוב מהמנהיגות הנוכחית, מהממשלה הנוכחית. צריך להשליך את כולה לפח ולהביא אחרת חדשה במקומה. הכל התחיל בגלל הטיפול הלקוי בקורונה, וזה שחרר זעם ואש יוקדת כלפי נבחרי הציבור בכל תחומי חיים, ולא משנה אם זה בגלל רצח של נשים או ייצוג של הקהילה הלהט"בית בכנסת. זה פשוט שחרר הרבה מאוד אגרסיות שתמיד היו קיימות כאן, אבל זה שחרר אותן בבת אחת במלוא הכוח".

בהפגנה הראשונה – וראיתי את זה בפוסט שאבא שלך העלה בעמוד הפייסבוק שלו – היה נדמה שהיית לבד באמצע מרכז הכרמל, עם שלט שהכנת ודגל.

"זה בדיוק מה שקרה (צוחקת)".

שיא התמימות או אנרכיסטית מיליטנטית?

"אנרכיזם זה תחום אפור מאוד. אני לא מגדירה את עצמי כאנרכיסטית, ומי שמגדיר אותי כך זה טמטום בפני עצמו. זה התחיל ככה – גייסתי ארבעה חברים, לקחתי קרטונים מחנות הבגדים שבה אני עובדת כשאין סגר וצבעי גואש שיש לי בבית כי אני מציירת, והתחלנו לצבוע כל מיני שלטים. לא כמו השלטים המודפסים שכל ארגון מוציא אלא השלטים הכי דרעק שאת יכולה לדמיין, והלכנו למרכז הכרמל. הגיעו להפגנה הראשונה משהו כמו 30 איש, שזה היה נחמד כי היא תוכננה רק יומיים לפני כן, אפילו לא פתחנו איוונט בפייסבוק. זה היה נטו אנחנו. העברנו הודעות ווטסאפ וממש גררתי לשם אנשים. היינו שם בכל מוצ"ש במשך חודש. להפגנה הכי גדולה הגיעו משהו כמו 60 משתתפים, ואז היתה הפגנה ענקית במתחם האודיטוריום. אחר כך עברתי למרכז זיו שהיה לא מאויש. נוה שאנן היא השכונה הכי גדולה בחיפה, ואף אחד לא טרח לארגן שם הפגנה".

עשית זאת על דעת עצמך או שיש כאן מטה שמחלק הוראות.

"יש סוג של מטה של דגל"ש (דגלים שחורים). אמרתי להם שאני עוברת למרכז זיו כי התחלנו להיחלש במספר האנשים. הייתי שם במשך כמה שבועות, ואז הגיעה הגבלת 1,000 המטרים. הייתי צריכה למנות מישהו שיחליף אותי, ומצאתי שני אנשים חמודים. אני ממש אוהבת אותם".

בגילך?

"הם לא צעירים, בני 60 בערך".

ועכשיו את בצומת הרחובות שמשון וביכורים.

"אני נמצאת שם כבר חודש, וזה ממש מגניב. רוב המפגינים הם מבוגרים מאוד, אבל זה ליד הבית שלי. אני רוצה לחזור לזיו כי אני מתגעגעת לאנשים. בזמן הגבלת 1,000 המטרים התחילו להגיע לשם יותר אנשים כי אסור היה להם להגיע לכרמליה או לחורב, ועכשיו יש שם קרוב ל־300 איש. זה מטורף. התחלנו עם 20, ואני ממש שמחה על כך שהמספר עלה. אני יודעת שבצומת שמשון 300 איש כבר לא יהיו. בהפגנה הכי גדולה היינו שם 50, וזה סבבה לגמרי, זה אפילו טוב יחסית לשכונה קטנה של אנשים מבוגרים יחסית. נוסף על ההפגנות בימי חמישי ובמוצ"ש אני עושה שם בכל יום משמרת מחאה מ־17:00 עד 18:00, חוץ מיום שישי שזה היום החופשי שלי".

בדרך כלל את לבד.

"לפעמים מצטרף אלי עוד מישהו, אבל לרוב אני לבד עם הדגל השחור שלי ועם השלט הראשון שהכנתי שכתוב עליו 'דמוקרטיה'. עם הזמן הוספתי את כל המילים שאנשים צורחים לי מהמכוניות הנוסעות".

חולירע, בולשביקית, נאצית, מטורללת, זונה, בת זונה, תת אדם, טרוריסטית, בוגדת, תמותי, נבלה, קוקסינלית?

"צעקו לי לסבית כקללה. אתם רציניים? אין לכם שום מילה אחרת? אנשים בגיל של סבא שלי קוראים לי פאקינג זונה, ומישהו גם הציע לי לאן לתחוב את המקל של הדגל. בסדר. מההתחלה לא לקחתי את זה אישית, זה לא העליב אותי, ידעתי מול מי אני מתעסקת, אבל זה הרתיח ועצבן אותי, ולפעמים אפילו החזרתי. ואז כל המפגינים שהיו איתי אמרו לי להתעלם ולא לרדת לרמה שלהם כי זה ייגמר לא טוב. משהו באצבע משולשת עושה לי טריגר ואני יכולה להתפוצץ, אבל אני ממש מנסה לרסן את עצמי, ורק בגלל המפגינים שאיתי. אם הם לא היו מבקשים ממני, הייתי ממשיכה לענות".

 

גאיה דן. "אנשים אומרים 'איבדנו את המטרה', ועוזבים" (צילום: חגית הורנשטיין)

גאיה דן. "אנשים אומרים 'איבדנו את המטרה', ועוזבים" (צילום: חגית הורנשטיין)

 

 

"אנשים מפחדים משינוי"

מחאת הדגלים השחורים החלה בחודש מאי, סמוך לכינונה של הממשלה. מייסדיה הם ארבעה אחים – איל, שקמה, ירדן ודקל שוורצמן – שיצאו בראשה של שיירת רכבים מקיבוצם בצפון אל הכנסת, ובידיהם דגלים שחורים כמחאה על הפגיעה בדמוקרטיה. הם דרשו את התפטרותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בגלל שלושת כתבי האישום נגדו, ואת הקמתה של ועדת חקירה בפרשת הצוללות, ומחו נגד אופן הטיפול במגיפת הקורונה, נגד שחיקתם של מוסדות המדינה, בדגש על עצמאותה של הכנסת, ונגד המשבר הכלכלי שנוצר בשל המגיפה. חלק מהמשתתפים במחאה ניצלו את הסיקור הציבורי למחאה בנושאים נוספים, ובהם זכויות האשה, האלימות נגד נשים, מתווה הגז, הקיפוח של היישובים הדרוזים, ואיך לא – הכיבוש.

תומכי ראש הממשלה מתעקשים שזו לא מחאה של העסקים הקטנים או של העצמאים אלא מחאה ממוקדת נגדו. מסכימה?

"יש לי ממש חילוקי דעות פנימיים כשאני חושבת על זה. הכעס של כל הארגונים האלה – העסקים הקטנים, העצמאים, האמנים וכל השאר – הוא מוצדק, אבל האם האיחוד הזה יעזור כשכולם יהיו מעורבבים כסלט או שצריך לחלק את ההפגנות לתחומים? יכול להיות שצריך לחשוב על דרך פעולה אחרת ולא לשלב את כולם ביחד כי אנחנו צריכים אג'נדה מסודרת, תוכנית פעולה ושזה יתקדם לאיפשהו. איך אפשר לעשות תוכנית פעולה כאשר יש כל כך הרבה אידיאולוגיות שונות ולפעמים אפילו סותרות בתוך ההפגנות עצמן? ושוב – אני לא מדברת על ימין ושמאל".

חשבתי שכל המפגינים הם שמאלנים.

"הטענה של תומכי ביבי שאם אני יוצאת להפגין אני שמאלנית, לא תופסת. יש גם המון מצביעי ימין".

אז מה שאת אומרת בעצם הוא שצריך לעשות הפרדה בין כל הקבוצות.

"הצעדה שהיתה ביום חמישי שעבר לאורך ציר מוריה, שהיו בה כ־2,000 משתתפים – ואגב, ב'ישראל היום' כתבו שכולם היו פעילים של חד"ש, אז בסדר, סבבה, זה בסך הכל 'ישראל היום' – היתה צעדה טובה. השתתפו בה הרבה אנשים יחסית לחיפה, שנחשבת לעיר רדומה מהבחינות החברתית והפוליטית. אנשי החזית הוורודה הגיעו וחיזקו אותנו. זה ארגון שקם לעידוד הייצוג של להט"בים ונשים בכנסת, שזה סבבה, אבל אנחנו מדברים עכשיו על דיקטטורה סמויה ועל הזנחה של האזרחים, והם צועקים בהפגנה דברים פחות קשורים. באוזן אחת צועקים לידי על ייצוג של נשים ובאוזן השנייה צועקים 'די, ביבי, לא רוצים אותך יותר'. זה סלט שאנשים יוצאים מבולבלים ממנו. זה לשכנע את המשוכנעים ולהקצין את הקיצונים. צריך לחשוב על משהו אחר, כי כן – הארגונים האלה הם טובים; כן – יש להם אג'נדות שאני תומכת בהן, אבל להרבה מאוד אנשים זה גורם לסלידה מסוימת כשהם אומרים 'יש פה יותר מדי, איבדנו את המטרה', ועוזבים".

מתייאשים מהר פה.

"זה מוביל לייאוש מהיר. כמה זמן אנחנו מפגינים? ארבעה-חמישה חודשים, למעט אמיר השכל שמפגין כבר ארבע שנים. אנשים מתחילים לדבר איתי על ייאוש. הם אומרים שהם בעד הפגנות אבל לא יוצאים להפגין בגלל שאין אג'נדה. מדברים על ייאוש וזה קצת מעציב אותי, אבל אני מבינה אותם. זה נורא מתיש. אני חושבת שאנחנו עוד רחוקים מסיום ההפגנות ומוויתור. אני בקשר עם כל הארגונים בישראל. אני אמנם בן אדם עצמאי, אבל נמצאת בקשר עם הדגלים השחורים, עם קומי ישראל ועם כל השאר, ואנחנו מנסים לחשוב על פתרונות – איך להביא יותר צעירים להפגנות ואיך לעורר את חיפה. אנחנו חושבים על כל מיני דרכים ונראה לאן זה יוביל אותנו. אני מקווה שלא לייאוש".

רוב המפגינים בחיפה הם מבוגרים. איפה הצעירים? לא אכפת להם?

"אני לא רוצה להגיד שלא אכפת להם, זה נורא גס לומר את זה, אני חושבת שהם התרגלו למשהו ושהשינוי מפחיד אותם. גם יכול להיות שהם פשוט ויתרו. את מכירה את כלל הברזל של האוליגרכים? זה חלק מדיני עבודה – מי שנמצא כל כך הרבה זמן בשלטון מחליש את כל המתנגדים לו, עד שכולם פשוט התרגלו למצב הקיים כי אין אלטרנטיבה אחרת. זה בדיוק כמו שקורה כאן. חלק מהצעירים בחיפה פשוט חושבים 'אין לנו בשביל מה למחות, ההפגנות האלה לא יעזרו גם ככה'. זה שילוב של חוסר אמונה ופסיביות. אולי האשם הוא גם בנו – שיווק לא נכון שלנו".

יש תנועת מחאה חיפאית?

"יש את תנועת מחאת העם בחיפה שהתחילה מהדגלים השחורים, אבל בגלל חוסר הסכמה על דרכי ניהול הם פרשו, ועכשיו הם נחשבים לארגון עצמאי של חיפאים בלבד".

"כוחנו באחדותנו" היא לא סיסמא ריקה?

"תמיד יהיו משחקי אגו. אולי בגלל זה כל ההפגנות של השמאלנים לא הולכות לאן שצריך, וזה לא טוב".

היית בהפגנות בבלפור?

"הייתי פעם אחת במאהל עם חברה, אבל זה לא היה בזמן הפגנה אלא סתם ביקרנו במאהל ודיברנו עם אנשים. וואו, זה היה מיוחד. יש שם את המאהל של הביביסטים ומולו את המאהל של השמאלנים. במאהל אחד כתוב 'כולם מתקבלים כאן בברכה' ובמאהל השני כתוב 'הכניסה לשמאלנים אסורה'. יש בין שני המחנות שם הסכם שהמשטרה יזמה – לא להתגרות אחד בשני. זה בולשיט אחד גדול כי הם כל הזמן קוראים קריאות גנאי. אחד הסתכל לי בעיניים וקרא לי 'בולשביקית'. ממש נעלבתי מהקללה האיומה. בבלפור עצמו לא הייתי כי יש לי בעיה – ההפגנות שם מתקיימות בזמן של ההפגנות בחיפה שאני צריכה להיות בהן".

ממש נושאת הדגל.

"אין לי ברירה".

 

גאיה דן. "יש כל כך הרבה תקווה וייאוש בו זמנית" (צילום: חגית הורנשטיין)

גאיה דן. "יש כל כך הרבה תקווה וייאוש בו זמנית" (צילום: חגית הורנשטיין)

 

"התקווה היא בהפגנות"

דן חולקת דירת שותפים ליד מרכז הכרמל, ואת השכירות היא מממנת מכספי החל"ת. כשהיא לא מפגינה היא קוראת, מציירת, רצה ומברכת על כך שהיא גרה עם חברים ושיש עוד אנשים בבית, אחרת היא היתה משתגעת.

יש לדור שלכם תקווה?

"איפה התקווה? זו שאלה נהדרת. התקווה היא בהפגנות. יש כל כך הרבה תקווה וייאוש בו זמנית".

את מצליחה לראות רחוק יותר?

"אם אני רואה עתיד טוב יותר? אני לא יודעת מה יקרה לנו. זה תלוי אם המחאה תצליח. יש כל כך הרבה גורמים שמשתנים, ולכן אני לא יכולה לדעת. אני רואה את המחאה כדבר שיישאר תוסס במשך חצי שנה לפחות, ואז היא תתחיל לדעוך. חצי שנה גג, ואני אומרת את זה בכאב גדול".

תיכף חורף. מי ייצא מהבית להפגין בגשם?

"אני. אני אצא בחורף מהבית. יש אנשים שהם עקביים מאוד ולא יוותרו".

מה התסריט הכי שחור בעינייך לגבי העתיד שלנו?

"שמפגין ימות בהפגנה, ואז זה יוביל לסוג של מלחמת אזרחים שאף אחד לא רוצה בה – לא ימנים, לא שמאלנים ולא המרכז. ויש גם תסריט של בחירות בדצמבר או בשנה הבאה. אבל התסריט הכי שחור זה שהוא יישאר שם".

ביבי?

"אני לא שונאת את ביבי, מצדי שאפילו לא ייכנס לכלא. שילך לאחת מהדירות הרבות שיש לו, שילך לזו בניו יורק שאנחנו מממנים. זה לא כזה משנה לאן, העיקר שילך. הוא מיצה את עצמו, וגם הוא יודע את זה. הוא בן אדם חכם, אני לא מזלזלת בו, הוא היה מנהיג טוב עד הזמן שבו הוא הפסיק לחשוב עלינו ועושה הכל כדי לא להגיע למשפט. את מרגישה שהוא חושב עלייך? יש נבחר ציבור שאת יכולה להצביע עליו ולומר 'הוא חושב עליי'? אני יכולה לחשוב על בודדים, ועצם העובדה שאפשר לספור אותם על אצבעות כף יד אחת זה אומר הכל. יש מצב אבסורדי כרגע שבו האזרחים לא סומכים על הממשלה. שרה משקרת או לא משקרת בחקירה אפידמיולוגית, שרים מגדילים לעצמם את השכר החודשי באמצע משבר, ביבי מבקש לעצמו החזרי מס, וכל זה כש־70,000 עסקים כבר פשטו את הרגל. וזו רק ההתחלה. יש המון עוני. אני מדברת עם אנשים שאומרים לי שהם מתייאשים מהמדינה שהם אוהבים. יש פה חוסר תפקוד, ולאף אחד אין מוצא. נראה למישהו תקין שיש כסף להעלאת משכורת לנבחרים ולא למקלטים לנשים מוכות?".

חברייך רואים את העתיד כמוך?

"לא, ממש לא. יש לי שני שותפים שהם ימנים, ולדעתי הם בחרו ימינה. אחד מהם הגיע להפגנה אחת או שתיים בשביל לתמוך בי בעיקר, כי הוא פחות תומך בהפגנות. הוא לא תומך בביבי אבל הוא תומך בי. שותף אחר הוא בצבא ולא יכול לבוא להפגנות כי אסור לו, אבל הוא מקפיץ אותי במכונית, וזו הדרך שלו לתמוך בי".

הם מוכנים לשמוע אותך?

"ברור. יש שיח בריא בבית על מה שקורה. שותף אחד בעצם כן אוהב את ביבי, והשותפה היא בערך שמאל. היא בעצמה לא כל כך בטוחה".

במה בחרת?

"בחרתי במר"צ. אני חושבת שצריך לחזק כמה שיותר את מפלגות השמאל בישראל כי הן במצב ממש לא טוב. המצב שלהן חראבנה. או מיי גאד, אני כל כך עצובה. העבודה מרוסקת, גם מר"צ לא משהו, ומה נשאר לשמאלנים להצביע? גם המפלגות הערביות הן לא שיא השיאים. אז אני רוצה לחזק, אבל אני גם מאמינה באידיאולוגיה. האמת היא שפוליטיקה אף פעם לא היתה הקטע שלי. הגדרתי את עצמי כשמאלנית, אבל לא היה ממש אכפת לי. היה אכפת לי מזכויות אדם, היה אכפת לי מצדק".

באותו פוסט גאה שאבא שלך העלה, הוא ואמא שלך חטפו נאצות על הדרך שבה הם גידלו אותך.

"לאנשים אין גבול. שני הצדדים בשיח שם יצאו מפגרים לגמרי. מי אתם שתעירו להורים שלי איך לחנך אותי? אני בת 20 ואני עושה מה שנראה לי לנכון. היתה שם מישהי שאני לא מבינה מי היא חושבת שהיא. שתרשום מה שבא לה, אבל גם לאותה אשה יש ילד, ואם הוא היה שמאלן היא היתה אוהבת אותו פחות? היא היתה רוצה שמישהו יגיד לה 'איך גידלת את הבן השמאלן הזה?'. אני לא מבינה מאיפה זה בא. זה חוסר תרבות וחוסר רצון לשיח תרבותי ולפלורליזם כמו שביבי מעודד, היא הרי נציגתו. היא מירי רגב בלי כוח. כל האנשים שצורחים 'רק ביבי' הם מירי רגבים קטנים".

את חושבת שהקיטוב, הפילוג והשיסוע מגיעים מנתניהו?

"זה התחיל ממנו, חד משמעית כן. 'הערבים נוהרים לקלפיות' זה משפט משסע. זה קיים בהוראות שהוא נותן לחרדים ובאיך שהוא קורא למפגינים. זה שיסוע ופילוג בצורה הכי בוטה שיש. אף אחד לא קרא למפגינים 'אנרכיסטים' עד שהוא הוציא את זה מפיו. גם 'מפיצי מחלות' ו'חייזרים', שכך יאיר נתניהו קרא לנו. השנאה כלפי החרדים החלה בגללו. אני לא שנאתי חרדים ואני גם לא רוצה לשנוא אותם, אבל הוא מנסה להפוך אותם לאויב שלי. כאילו שאם אביס את החרדים נגיע למאה ה־21 והכל יהיה כאן טוב ויהיה כאן ליברליזם. נו, בחייאת, הבנו שהוא מסית את הדיון מהעובדה שמדובר בראש ממשלה שנאשם בפלילים. אין לו שום אמות מידה מוסריות לתפקד בתור משהו שקרוב להיות בממשלה. הוא לא אמור להיות בממשלה".

הוא עושה שלום עם מדינות ערב.

"מה עם שלום בתוך המדינה? זה מה שאני שואלת. למה לשסות כל כך בין חרדים לחילונים, בין אשכנזים לספרדים, בין שמאלנים לימנים. למה לעשות את זה? כי זה עוזר לו ומשרת אותו ואת האינטרסים שלו. איפה האינטרס הציבורי? אבל זה לא רק הוא, אלה כולם, לאף אחד כבר לא אכפת. האם בעבר היתה ממשלה כזו כמו שיש עכשיו? אני בת 20, אני אוהבת את המדינה שלי, אני לא רוצה לרצות לעבור לגור במדינה אחרת כי יש שם תנאי מחיה יותר טובים, תעסוקה ושוויון. למה מבריחים את כל מה שטוב פה?".

את שואלת שאלות קשות.

"ובגלל זה אני יוצאת החוצה. כי אני לא רוצה בגיל 25 ואחרי תואר לברוח לברלין כי לא תהיה לי תעסוקה פה. אני לא רוצה לצאת לרחובות, אבל אין ברירה. הייתי יכולה להישאר בבית ופשוט לבהות בתקרה במשך כל הסגר".

מה היית אומרת לו אם היית פוגשת בו פנים מול פנים?

"לביבי? 'תתפטר'. לא הייתי אומרת לו משהו שלדעתי הוא כבר לא שמע מאיזה טוקבקיסט, עיתונאי או חבר כנסת. כבר אין לו את זה, הוא מיצה את עצמו קשות. אם באמת אכפת לך מאיתנו, ולו בשבריר קטן של אכפתיות מהמדינה שלך, היית עושה את הדבר הנכון ומתפטר. לך".

האלטרנטיבה כרגע בסקרים היא נפתלי בנט.

"זה איום ונורא. אני שמאלנית, והוא לא ישרת את האידיאולוגיה שלי. הפחד הגדול שלי הוא שאם בנט יהיה ראש ממשלה, המדינה תלך לכיוון הלכתי-דתי ואני לא רוצה את זה. מספיק שהוא אמר שהוא לא יקדם חקיקה למען זכויות הלהט"בים. עם זאת, אני מעריכה את בנט כדמות ציבורית – הוא קיצץ בשכר שלו, וממנו זה המשיך לעוד נבחרי ציבור שראו בו דוגמה".

אנחנו לו משופעים באלטרנטיבות.

"כששואלים אותי מי האלטרנטיבה לביבי אני עונה שיש תשעה מיליון אזרחים בישראל. אף אחד מהם לא טוב? אף אחד מהם לא יוכל למלא את מקומו? מהייאוש אני כבר אומרת 'סבבה, שזה יהיה ליכודניק אחר, רק לא הוא'. וגם לא מירי רגב. מה שקרה לה בתוכנית של אופירה וברקוביץ' שירת את האידיאולוגיה שלי. כל כך שמחתי שהיא אמרה לו את זה. כל החששות שהיו לאנשים מרגב מומשו ברגע אחד בשידור חי. זה היה כל כך מצחיק. אני לא רוצה שהיא תהיה בממשלה, לא מגיע לה להיות שרה. מאיימת על אזרח שהיא תפגע לו בפרנסה כמו במדינת עולם שלישי. ליכודניקים שתומכים בביבי אומרים לי שהיא הזויה לגמרי".

אם היו משדכים לך בבליינד דייט את יאיר נתניהו, איך היית מגיבה?

"(התקף צחוק) הייתי אומרת 'לא, תודה'. אין לי בעיה לצאת עם ליכודניקים או עם ימנים, אני לא שוללת בני זוג על סמך אידיאולוגיה. אני רוצה שבן הזוג שלי יהיה קודם כל בן אדם, אבל יאיר לא ממש עונה על ההגדרה הזו. הוא טרול של טוויטר שמסונוור מאור הזרקורים. יש עמודים ייעודיים בפייסבוק שעוסקים בכך שהוא יורש העצר. ישראל היא מונרכיה, לא פחות ולא יותר. אין יותר דמוקרטיה. איך שביבי מנהיג אותנו הופך אותו לדיקטטור, ואנשים לא מבינים את זה. צועקים לי 'הוא נבחר דמוקרטית', 'מחליפים רק בקלפי' ו'אם יש דיקטטורה, איך את יוצאת להפגין?'. הדבר שהם הכי אוהבים לצעוק זה 'רק ביבי'. לצעוק 'רק ביבי' זה די דיקטטורי, הייתי אומרת".

יש איזו נקודת אור בקצה המנהרה?

"חשוב לי שלא תהיה פה שחיתות, שארגון פשע לא יהיה בצמרת ההנהגה שלנו. כאזרחים מגיע לנו יותר טוב מזה. ישראל אכלה חרא בשנותיה הקצרות, ועכשיו היא גם אוכלת חרא. בעיקרון אני די אופטימית לגבי הבאות. אחרי כל החרא אני חושבת שיהיה פה טוב. גם אם זה ייקח כמה חודשים או אפילו כמה שנים, יהיה פה טוב. אני מכינה את עצמי מנטלית לכך שביבי יתפטר מחר, אבל גם מכינה את עצמי לזה שהוא יתפטר בעוד שנה או שנתיים או שהוא ייצא אשם במשפט. אני מכינה את עצמי לזה כי אני לא רוצה לראות שחורות, לא בא לי, מה זה יעזור לי בחיים. אני רוצה לראות טוב. אני רואה אנשים טובים שמגיע להם טוב יותר ושעושים לי אצבע משולשת מדי פעם ולפעמים אני מחזירה להם. ירקו עלי פעם, אבל אני סולחת. הם מודעים לכך שיש קורונה? מי יורק? איזה גועל".

 

גאיה דן. "אין לי בעיה לצאת עם ליכודניקים או עם ימנים" (צילום: חגית הורנשטיין)

גאיה דן. "אין לי בעיה לצאת עם ליכודניקים או עם ימנים" (צילום: חגית הורנשטיין)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

40 תגובות
  1. מושפעים נמאסתם

    מי זאת? למי אכפת מה דעתה? מה עשתה בחייה?
    והשחרור המוקדם מהצבא.. מעניין על מה, למה לא להתעכב על זה?

  2. חיפאי

    הפגנות בעת שאדם, באשר הוא, מצוי בהליכי משפט, הניסיון להחליף את ערכאות החוק – הן פגיעה חמורה בדמוקראטיה.
    אגב, בצרפת, למשל, אין אפשרות להעמיד לדין ראש ממשלה מכהן. בישראל – החוק קובע שראש ממשלה, הנתון בהליכי משפט, ממשיך לכהן עד שיורשע. את כופרת בחוק?

  3. עזיז

    ילדה טיפשה ומושחתת מלאה בשינאה עצמית אכולה מבפנים.!!!
    מי את.? מה את .? קיבלת חינוך מגעיל ודוחה.
    אם זה בבית הורים שלך או…..אצל הפסיכיאטר
    שלך.!!! לכי לטיפול טוב יותר אבל מהר…

  4. השקוף

    אני מתעלם מהילדה החביבה הזאת ומהעיתונאית במרכאות שפירסמה את הריאיון……אני רק שאלה לעורך כלבו…..אם החלטת לנקוט עמדה פולטית בעיתון הזה כדאי שתפרסם מאמר מערכת שכלבו הפך שמאלני ולא מאחד במיוחד בחיפה!!!!!ואנחנו נחליט אם לקרוא כלבו או באפליקציה.תצפה להתנצלות !!!!!ואל תדבר איתי על דמוקרטיה!!!!!

  5. מעריץ

    עזבה את השרות הצבאי באמצע כדי להיות קרבית עם דגלים בכיכרות למען עתידה של מדינת ישראל!

  6. בחורה שמייצגת את דעותיה בלבד

    אפשר להבין את תסכול הצעירים,סגר,אין למודים,אין חיי חברה,קשה להתפרנס,הכל סגור,קשיים שמתמודדים איתם בכל העולם.מאד עצוב.
    שאנחנו היינו ילדים לפני 40 שנה היינו גאים בשלטון,ואפילו שהיתה פה אפלייה עדתית,חוסר שיוויון אמיתי ואני מניחה שגם מרמה ושוחד,דברים שנעלמו כנראה מעיני הציבור מסיבות שונות אבל איכשהו קורים לצערנו לא מעט.
    אבל היינו גאים בהם,ידענו תמיד שהם לצידנו,היתה אחדות,ידענו תמיד שהאויבים שלנו הם הארצות מסביבנו,ארגוני הטרור מעזה והגדה.
    האם הבחורה בכתבה באמת מאמינה שבמונורכיה הכתבה הזאת היתה מתפרסמת?האם חייה היו חופשיים במונורכיה?
    המצב בעולם קשה מאד,כלכלות משותקות,אנשים נפגעים.לא המציאו את פה. תקראי קצת מה עושים לאנשים שמפרים בידוד במקומות אחרים בעולם,ותראי איך מדינות שוב נסגרות.

    נתניהו נבחר פה פעם אחר פעם לא בגלל רמאויות בקלפי ולא בלי בחירות.הרוב בוחר בו וחייבים לכבד את החלטת הרוב! וביום הבחירות הבא זכותך לבחור במי שנראה לך.במונורכיה אין לך את האפשרות הזו.

  7. ירדן

    כן… מונרכיה
    כשהשמאל לא מצליח לנצח בבחירות אז כמובן שהמדינה היא מונרכיה וכבר לא דמוקרטיה
    כי הרי המיליונים דבחרו בימין הם כסילים וקופים
    אין להם קול שווהת הם בכלל לא מבינים כךום
    הם לא נאורים מספיק, אז קולפ לא נחשב

    זהו פני השמאל המכוער וה"נאור"

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נו, טוב. קשקשנית בשקל. הרבה פקה-פקה, כולל אמירות לא נכונות. סך הכול, לא שווה התייחסות.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נו, טוב. קשקשנית, בשקל. הרבה פקה-פקה, כולל אמירות לא נכונות. סך הכול, לא שווה התייחסות.

  10. עוד "תידלוק" ההפגנות נגד הימין

    התקשורת השמאלנית איכשהו במקרה בכל סוף שבוע מעלה כוכב להכפיש את הימין ואת נתניהו ולתדלק את ההפגנות במוצש.
    האמת היא שההפגנות האלה רק מחזקות את נתניהו ובטוח את הימין כאשר בחלק מהן כמו שראינו במושבה הגרמנית מונפים דגלי פלסטין.
    אז נתניהו ימשיך לשלוט פה עוד שנים רבות,וגם אם לא,יהיה זה מישהו אחר מהליכוד או מהימין.
    כי (רוב) העם פה שפוי ויודע לסנן מידע פוליטי מהתקשורת.

  11. סט

    במה שאת עושה ,בדרך שאת מתבטאת ובדרך שאת עומדת על העקרונות שלך את בהחלט מעוררת השראה ,ישר כוח וכל הכבוד ,בטו שבזכותך ובשל כאלו הדומים לך יגיע הרגע בו האיש יפנה את מקומו ,ללא ספק מגיע לכולנו טוב יותר

  12. המורה לזימרה

    לפני שתודיעו לי שזו המהפכנית הדגולה,ספרו בבקשה מה הפ ההשגים האינטלקטואלים שלה מלבד לעמוד ברחוב עם מטאטא שחור או וורוד או אדום

  13. א.א.חיפה.

    הבחורה דנה חושבת שהיא חכמה. מדברת

    שטויות. מה שאומרת זה טוב לתקשורת . עוד סיפור של בחורה שעברה שטיפת מוח לא יודעת מה באמת קורה ן.אומרת פה זה מונרכיה. נמאס לה שיש פה אחד שמנהל את המדינה. כנראה של יודעת מה תפקידו של ראש הממשלה. שיהיה בובה ויגיד כן . טוב שיש ראש ממשלה אחראי ובעניים פקוחות ינהל עת המדינה. מה השטויות שאתם מרת שלביבי עש המון דירות עוד סיפור מצוץ מהאצבע. ביבי הצהיר דיש לו בית בירושלים ובקסריה. המפגינה נשמעת ומדברת מאוד משונה. זכותה כן להביע את דבריה. אבל התקשורת נותנת במה לכל מי שמציץ בצורה מאוד משונה. יפה שאוהבת את המדינה ולא מוותרת . ממש לא נכון שצעירים בורחים מהארץ בעבר ברחו . אבל היום יש עליה גדולה של צערים שחוזרים ארץ וקורונה גרמה להם לחזור לארץ. אז . די בסיפורי מעשיות יש כמוהה רבות עם שטויות בראש. מזכירה כאלה מתקופת ההיפי. עברנו את זה.

  14. זה התוכן שאתם מסוגלים להנפיק לסופ"ש?

    אין משהו יותר מעניין מאשר הגיגים של ילדה בת 20 שמחפשת איך לבוא לידי ביטוי?

  15. מאיר

    עכשיו אני מצפה שרפי רשף יעשה פרק ",אינטימי" איתה ויסקור את סיפור חייה.

  16. הציבור מפוכח, כתבות תעמולה לא יצליחו

    שמח לראות שכל הקוראים מבינים שמאחורי כל מאמר כזה יש אינטרס של בעלי העיתון ושמראיינים סלקטיבית בהתאם לאותו אינטרס.

  17. יאיר המאיר

    ככה מלמדים צעירה להיות אנרכיסטית. כשלא מנצחים בבחירות אז אומרים מונרכיה, אבל כמנצחים אז אומרים דמוקרטיה. חחחח

  18. המשיח מגיע רק דרך שיח אמיתי כנה ולא מתנשא בהצלחה

    "תמיד היה לי קטע עם דברים מוזנחים (צוחקת). נראה לי שבזמן האחרון התייאשו מאפריקה"… מתנשאת לא ?
    ואם כן אז על מה ולמה? אה… נכון חייה במדינת עולם שלישית; ששלטון העם לא קיים בה מאז ומעולם; א… לא רק מאז שבגץ התחיל ללחוץ על כל הכפתורים; לבטל צווי הריסה; למנוע גירוש של גונבי גבול ביניהם אנשים חביבים אך גם כאלה מסוכנים לאדם הממוצע ומסתננים שרק רוצים להגר לקנדה ולכל מדינה טובה שתקח אותם… את תמיד יכולה לקפוץ לגור בדרום תל אביב לטייל קצת בתחנה המרכזית ובפארק לווינסקי ולהרגיש את המתח והסכנה מגוף ראשון; אך רצוי שלא תעשי זאת לבד ללא אבטחה או הגנה כי זו לא המלצה אלא אזהרה למצב הקיים שמסכן את האזרחים שגרים באיזורים האלה
    ובקרוב שוב ישלחו לסודן כל הסודנים; והאריתריים עד אשר יקבלו ויזות לקנדה כי שם החיים הרבה יותר טובים

  19. אילן

    מה אתם מצפים מכרמליסטים שמולאנים מתנשאים שלו סובלים

    אפילו את השכונות הקשות והפרנקיות בחיפה

  20. מסלול שופיני

    ברחובות שבהם משוטטים חזירים באין מפריע. יש מקום גם למשתמטת משרות צבאי שמתריעה על "דמוקרטיה בסכנה". אך אין מקום לכתבה בעיתון.

  21. רוני

    בהדר הכרמל יש כל מוצ"ש הפגנה שהרוב בה הם צעירים שנמאס להם. אתמול הגיל הממוצע בהפגנה היה 18.

  22. גבי

    ילדה מסכנה ומבולבלת שאינה יודעת ואינה מבינה איך העינינים מתנהלים. אם זאת הבת לך תדע איך ההורים. לא חסרים תמימים כאלו.

  23. יוסי

    התגובות המטופשות של מרבית המגיבים
    מוכיחות דווקא את צידקת דבריה.
    במקום לתקוף אותה אוטומטית , נסו להקדיש כמה דקות למשמעות של דבריה

  24. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתבה מקוממת, על כלומניקית, בת 20. הבחורה מבולבלת, לחלוטין !!!! לא עדיף להוציא מ-שפרה שלנו, את המתכון של הקלופס לשבת?

  25. שלווה

    מכיר היטב את אבי הנערה
    ופשוט נכשל בחינוך שלה. באמת חבל!!!
    תחזרי הביתה ותפסיקי לנהל את חייך ברחוב
    בהופעה לא צנועה ועם דגל שחור
    שאינו מביע כלום!

  26. ליוסי, המחפש משמעות

    מי שעומדת בכיכרות ומשמיעה, לשיטתך, "דברים משמעותיים", מצופה להבין את המשמעות שמשתמעת מהעובדה שמשתמטת משרות צבאי מטיפה בשער על קריסת הדמוקרטיה!

  27. נועה

    יש לה עוד הרבה מה ללמוד . חסרת השכלה וניסיון חיים .
    ולא מפריע לה שראש העיר שבה בחרה היא עבריינית מ ו ר ש ע ת ?
    צביעות חיפאית.

  28. חיפאית

    חוצפה לכתוב על הפוסטמה הזאת. מי משלם לה כסף למה היא לא עובדת. מה היא מבינה בדמוקרטיה. איזה בושה אנו רוצים בחירות ולא חוליגנים

  29. חסוי

    ישראל היא לא מונרכיה , ואם כן עדיף שלא יהיה מלך שהוא ישראלי מכוער. מלך צריך להיות צנוע ולא ערס או אבו עלי או התנהגות מתנשאת ומכוערת.
    מלך צריך להיות סמכותי , ייצוגי , ג'נטלמן , מנומס , א-פוליטי ,לא לדאוג לאינטרסים האישיים שלו אלא של העם והציבור שתומכים בו. אבל לצערי אין אחד בישראל שראוי להיות מלך , גם לא ביבי.

  30. כהנא צדק

    בוגדת מגעילה – שתעבור לגור בעזה יחד עם החברים התומכי טרור שלה

  31. כהנא צדק

    בקרוב יהיו חוקים שבעזרתם יהיה אפשר לזרוק לכלא תתי אנוש כמוה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר