עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן)
עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן)

שנה של ענווה

העיר חיפה ידעה את אחת משנותיה הקשות והמתסכלות ביותר בתולדותיה: חזיר הבר השתלטו על העיר, הפשע ברחובות השתולל וגבה קורבנות רבים, האשפה והזוהמה התפשטו אף הן, עשרות קשישים ועריריים מתו בבתיהם מעוני ובדידות. השנתיים הקרובות אינן צפויות להיראות אחרת, אם ראש העיר לא תתעשת במהרה ותשנה לחלוטין את דרכה ואת התנהלותה

פורסם בתאריך: 17.9.21 13:15

שנת תשפ"א, שננעלה לא מכבר, הייתה, ללא ספק, אחת השנים המטורללות והמטורפות שידענו – בארץ בכלל ובחיפה בפרט. התפשטות המחלה, סגרים, אבטלה המונית, חיסון ראשון, שני ושלישי, ממשלה מקרטעת ומתפרקת, בחירות רביעיות בתוך שנתיים, שהובילו להקמת ממשלת שינוי, הראשונה ללא הליכוד וללא נתניהו לאחר 12 שנים רצופות.

העיר חיפה ידעה את אחת משנותיה הקשות והמתסכלות ביותר בתולדותיה: בתקופת המגפה הלכו חזיר הבר והשתלטו על העיר, באופן מילולי ממש. הפשע ברחובות השתולל וגבה קורבנות רבים, האשפה והזוהמה התפשטו אף הן, עשרות קשישים ועריריים מתו בבתיהם מעוני ובדידות, ובאופן כללי התקבל הרושם שהעיר פשוט קפאה במקום.

הקיפאון אחז לא רק במה שמתרחש ברחובות ובחברה, אלא גם בשאר המאבקים הציבוריים החשובים לעתידה של העיר: המאבק נגד החשמול העילי של מסילת הברזל נעצר לגמרי; התוכנית לפתיחת חזית הים הוקפאה; גם המאבק לסגירת מתחם בזן, עושה רושם, קפא זמנית.

כל אלה היו עשויים להיות עניינים שוליים, או לפחות פחותי חשיבות ביחס לבעיות היומיומיות של ניהול עיר, אלמלא ראש העיר עצמה איבדה במהלך השנה החולפת את הקואליציה שלה ואת הרוב היציב למדי שהיה לה במועצה ומצאה את עצמה במיעוט ונטולת סגניה. מעמדתה הנוכחית, כראש עירייה מול מועצה לעומתית, בלי יכולת לשלוט בהחלטות המועצה ובתקציב העירוני, השנתיים הבאות, האחרונות בקדנציה הראשונה שלה, שעשויה בנקל להיות גם האחרונה, עלולות להיות בעבורה סיוט של ממש.

אבל לא רק את הרוב במועצה איבדה קליש רותם בשנה החולפת, אלא משהו חשוב הרבה יותר: את השליטה בסדר היום, את השליטה בנעשה בעירה, וככל הנראה גם את סבלנותם של התושבים.

אודה ולא אבוש: לא נעימה ולא נוחה לי עמידתי הנחושה במשבצת "החמוץ המקומי", זה שאת מרבית טוריו מקדיש לביקורת קשה נגד קליש רותם והתנהלותה. לא אוהבים אותי בחסן שוקרי, זה ברור, וגם קבוצת אוהדיה הנאמנים והאוהבים של ראש העיר סימנו אותי כבר מזמן כאויב השלטון וכאופוזיציונר תמידי.

לא נעים לי בעמדה הזאת, כיוון שבניגוד למה שסבורים קליש רותם, אנשיה ואוהדיה, אינני משונאיה כלל וכלל. לא יצאתי למסע צלב נגדה ואיני רואה לנגד עיניי למטרה להשפילה או להקטינה. נהפוך הוא. בתחילת דרכה הייתי אחד מגדולי תומכיה. סברתי שבשל מקצועה, ידיעותיה וניסיונה בתחום ההתחדשות העירונית והתמחותה בשיקום ערי תעשייה, בתוספת חזונה המפורט והמרשים ותוכניותיה ארוכות הטווח – בשל כל אלה העיר חיפה רק תרוויח מכהונתה, ומי יודע, ייתכן כי קליש רותם היא בדיוק מה שהעיר הייתה זקוקה לו כדי להתעורר מתרדמתה, להתנער מדוק השינה שדבק בה ולשעוט במהירות ובבטחה לעבר העתיד כעיר מטרופולינית גדולה ומשגשגת.

 

 

בכנות חשבתי, קיוויתי, שראש עיר, שאינה תוצר מובהק של הזירה הפוליטית והמפלגתית, אלא אשת מקצוע שבאה מתוך אהבה טהורה לעיר ומתוך ידענות מקצועית, תנצל את חודשי כהונתה הראשונים, כדי לנהוג בענווה וביראת כבוד לתפקיד ולציבור, ללמוד ולהתייעץ המון ולעשות אך מעט. זאת מתוך הנחה כי בשנים שיבואו אחר כך היא תוכל לעשות הרבה.

בתמימותי הרבה לא יכולתי להעלות אז על דעתי כי קליש רותם תיכנס ללשכתה כרוח סערה, תאטום את דלתותיה ואת אוזניה, לא תקשיב לאיש זולת לאנשיה, תפגין יוהרה וזלזול בוטים, ובאופן כללי תפעל מתוך יומרנות לדעת הכל ולא ללמוד דבר.

כך קרה במאבק מול חזירי הבר, כך קרה מול נציגי השכונות, כך קרה מול חברי המועצה, כך קרה מול נציגי המדינה והפקידות, כך קרה מול נציגי ארגונים וגופים שונים שביקשו את שיתוף הפעולה שלה או את הסכמתה לתוכנית או לרעיון זה או אחר.

בשנה החולפת הגיעו יהירותה, ניתוקה ואטימותה לשיאים, ובמקביל, התנהלותה הכללית וקבלת ההחלטות שלה הגיעו לכדי אבסורד. אטימותה זו היא שהובילה אותה במהירות חסרת תקדים לנקודת השפל שבה היא נמצאת כעת, ערב שנת תשפ"ב.

השנה העברית החולפת הייתה, כאמור, אחת הקשות והמתסכלות שידעה העיר חיפה, אלא שהשנתיים הקרובות אינן צפויות להיראות אחרת, אם ראש העיר לא תתעשת במהרה ותשנה לחלוטין את דרכה ואת התנהלותה.

ענווה, כבוד לזולת, הקשבה, שיתוף, יכולת הנעה לפעולה – אלה התכונות החשובות לכל מנהיג ומעניקות לו אמון ציבורי. אם תאמץ ולו מעט מהן, אולי השנה הבאה תהיה לא רעה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. כרמל

    כתושבת חיפה אני ממש מתביישת ממה שקורה לעיר שלנו שאיבדה רסן
    והפכה לעיר שהשולטים בה הם חזירים במקים אנשים והאלימות חוגגת שפשוט מפחיד לצאת לרחוב
    ואת הפנינה שמכניסה הרבה כסף לקופת העיריה קרית חיים מזניחים גם.
    ושלא נדבר על הטלאים ברחובות שעדיין לא סודרו. אז רציתי לדעת מה כן עושים למען התושבים?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הגיע זמן לתקן ויש הרבה, ומי שיכול שיוכיח את עצמו, לא רק בהבטחת בחירות, במידה וזה לא יקרה, יש למצוא מחליף עם רוח עשיה שיביא לעיר ולתושביה שינוי שהיא ראויה לו

  3. דוד

    למה מזניחים את קרית חיים אין כמעט פרויקטים של פינוי בינוי והתחדשות שם באיזור ויש פוטנציאל אדיר בשכונות של קרית חיים מזרחית אפשר לעשות דברים יפים היום הרחובות נראים כמו מעברה אחת גדולה .

  4. אילן בורנשטיין

    כמה מילים טובות על ראש העיר – בדיון מליאת הועדה המקומית הביאה ראש העיר את פרופ' אירית צורף נתניה ואת תכנית האב חפ/2350 – הדיון היה סוער – תכנית חפ/2350 – באה לצמצם פגיעה להשיג איכות חיים מינימלית לתושבי הפינוי בינוי העתידיים – מדובר בשיפור עצום בהשוואה לחורשי מזימות המבקשים להפוך את הכל לסלאמס נוראי – אינני מסכים לחפ/2350 שהוצגה בדיון – צריך לעשות הרבה יותר לטובת העיר, התושבים והעתיד – על הרצון לשפר חטפה ראש העיר קיטונות ונראה שהדרתה מהשפעה על המתחולל בעיר נועדה לנטרל אותה ולמנוע ממנה לחייב תכנון לאיכות חיים לטובת התושבים והעיר – כאשר כולנו כבר מעבר לסף של כאוס תכנוני ותחבורתי בו כולם יפסידו – גם אותם תאווי בצע החומדים יותר דירות ויותר כסף ולא מדובר רק ביזמים ובקבלנים – צריך להבין ,- הם לא היחידים שנהנים מעושק הציבור.

  5. דורית.

    כתבות של בעלי עניין ואינטרסנטים מטעם חורשי רעתה של קליש, קנאים המעוניינים בכתר שלה. לא אקרא אצלכם יותר. אין דבר טוב שהיא עשתה? אצלכם לא.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בחירות חדשות זה הפיתרון- כי בעיריה האוזניים אטומות מלמעלה עד למטה!!!

  7. A.l

    קליש ניבחרה, וקליש תיבחר שוב איש ציבור נימדד מהמון דרכים אחת הדרכים זה צימצום הגירעון הענק שהקודם ישאיר.

  8. עליזה

    כתבת יפה וממש תיארת את תחושתי מבלי להיות בעיריה אבל זו התחושה של רוב תושבי חיפה. חזירים זיהום פשע. אלימות אנשים ממורמרים. שכונות עם פחי אשפה גדושים שלא מרוקנים בזמן גנים ציבוריים מוזנחים. ים מזוהם ואין פתרונות לשום דבר העיר מתפקדת כאילו אין ראש עיר אלא כמו כפר מוזנח בשנות החמישים. אינני מבינה למה התושבים ושאר המנהיגים שותקים????

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ראש העיר הקודם לא השאיר כל גרעון . ההפך הוא הנכון העירייה זכתה בתקופתו לאישור משרד הפנים על ניהול פיננסי תקין .

  10. אנונימי

    למה אין תאורת רחוב בנווה שאנן כבר כמה שבועות? ארנונה מבין הגבוהות בארץ ואפילו פנסי רחוב לא עובדים כאן.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר