שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

הנימבי ניצח

ראש עיריית חיפה וממלא מקומה רואים בדמיונם מטוסי איירבוס ממריאים ונוחתים, טסים ומגיעים מערים מרכזיות באירופה – ממוסקבה והבלקן ועד לאיטליה וצרפת - ומתוכם יוצאים רבבות תיירים בחודש, המתחילים את סיורם בחיפה וממשיכים מכאן הלאה בטיולם בישראל. זהו חזון יפה. אך ספק אם בר מימוש

פורסם בתאריך: 31.10.21 12:11

החלטת שרת התחבורה מרב מיכאלי לבטל את הקמת נמל התעופה הבינלאומי המשלים ברמת דוד ולהקימו בנגב עלולה להיות הרת אסון לעתיד הצפון כולו. אפשר להבין את תושבי העמק ופעילותם האינטנסיבית לסכל את התוכנית. אחרי הכל, כמו כל לוחמי הנימבי ברחבי העולם, גם הם רק רוצים לשמור על איכות החיים, השלווה והפסטורליה של העמק ומתנגדים לשינויים באופי סביבת מגוריהם.

נכון, שיירת מטוסים כבדים וגדולי גוף שחגה בכל שעות היום בכל ימות השבוע מעל לראשי התושבים ומרעישה את השמיים עשויה להיות בעבור התושבים המתגוררים במעגל הקרוב חוויה לא פשוטה. אין ספק שנמל תעופה גדול משבש מאוד את שגרת החיים השלווה של העמק והופך אותו להרבה פחות פסטורלי.

בהחלט קיים חשש גם לפגיעה מסוימת בחקלאות ובחיי הטבע שבעמק. ללא ספק, אלו הם שיקולים כבדי משקל שהשפיעו על החלטתה של השרה. בהיותה יו"רית מפלגת העבודה, המפלגה המייצגת את ההתיישבות העובדת, המושבים והקיבוצים, התקשתה מיכאלי להתעלם מקול זעקתם של תושבי העמק, קיבוצניקים ומושבניקים ברובם, ואת דאגתם לפגיעה במקור פרנסתם ובשלוות חייהם והחליטה להפוך את החלטת קודמתה רגב.

אפשר בהחלט להבין את התנגדותם ואף להביע אמפתיה עם חששותיהם הכנים. אבל הבנה ואמפתיה אין משמען בהכרח קבלת עמדתם ואימוצה.

מציאות השנים האחרונות מלמדת שעתיד המדינה טמון בנגב. סכומי עתק מושקעים בהעתקת בסיסי צה"ל המרכזיים למדבר; העיר באר שבע נבנית ומתפתחת בקצב מואץ; ערי הדרום הקטנות, שאך עד לפני שנים אחדות היו ערי פיתוח נידחות, הולכות ומתפתחות ומוקמים בהם מרכזי תעשייה מתקדמת ואפילו יישובי הפזורה הבדואית בנגב עומדים לקבל מהמדינה הכרה והסדרה.

ובקרוב יהיה להם גם נמל תעופה בינלאומי חדש ומתקדם, שיביא אל הנגב מאות אלפים ואולי מיליוני תיירים בשנה, יזניק את הכלכלה, יקדם את תשתיות התחבורה ויספק אלפי מקומות תעסוקה.

נמל תעופה בינלאומי הוא מאיץ כלכלה אדיר מאין כמותו. הוא משפיע על סביבתו בטווח של עשרות קילומטרים, לא רק על התושבים המתגוררים במעגל הקרוב לנמל. בנגב, אזור הספר הנרחב ביותר בישראל, הסובל עדיין מאוכלוסייה דלה וצפיפות מועטה, צפויה בשנים הקרובות תנופת פיתוח ובנייה ואכלוס מרובה. עבור תושבי הנגב בפרט והדרום בכלל, נמל תעופה בינלאומי יהיה מתנה נפלאה – גם לתיירות נכנסת וגם לישראלים המבקשים לצאת לחו"ל.

אבל הצפון, מחדרה ועד לגליל העליון והגולן, מאבד עוד נכס כלכלי-תשתיתי אדיר לטובת הנגב ומפסיד את אחד הסיכויים האחרונים שעוד היו לו לשנות את גורלו.

הצפון גווע. צעיריו נוטשים ונוהרים אל המרכז, עריו מזדקנות, תשתיותיו מיושנות ואפשרויות התעסוקה בו דלות ולא מפתות. מבחינה אקדמית אין לצפון הרבה מה להציע. בחיפה אמנם שני מוסדות השכלה גבוהה מובילים, אך בשאר הצפון אין ולו אוניברסיטה או מכון מחקר אקדמי אחד. בתי החולים בצפון קורסים, ושירותי הרפואה שמקבלים התושבים מפגרים בהרבה מאלה של המרכז. תשתיות הכבישים אמנם שופרו מאוד בשנים האחרונות, אך הרכבת צפונה עוצרת בכרמיאל ואינה ממשיכה אל הגליל העליון. בכך נגזר על תושבי הצפון להשתמש במכוניתם הפרטית כל אימת שהם מבקשים להגיע לאזור המרכז לעבודה, קניות או בילוי. מערכת החינוך בצפון סובלת ממחסור במשאבים ומפגינה הישגים חלשים מאלה שבמרכז ותוחלת החיים קצרה יותר.

 

נמל תעופה בינלאומי אמנם לא היה משנה את כל זאת, אבל לפחות היה צפוי להאיץ את הכלכלה, התעסוקה והתיירות.

בעיריית חיפה דווקא מרוצים. ראש העיר וממלא מקומה עמלים מיום כניסתם לתפקידם במלוא מרצם על תוכנית ההרחבה של שדה התעופה הקטן בחיפה, הארכת מסלולו בכמה מאות מטרים והפיכתו לשדה בינלאומי בגודל בינוני. בדמיונם הם רואים מטוסי איירבוס ממריאים ונוחתים, טסים ומגיעים מערים מרכזיות באירופה – ממוסקבה והבלקן ועד לאיטליה וצרפת – ומתוכם יוצאים רבבות תיירים בחודש, המתחילים את סיורם בחיפה וממשיכים מכאן הלאה בטיולם בישראל.

זהו חזון יפה. יפה, אך ספק אם בר מימוש. גם אם תצליח התוכנית להארכת מסלול הנחיתה בכמה מאות מטרים (כשלעצמה משימה קשה עד בלתי אפשרית), לא סביר שחברות תעופה אירופיות מובילות יבחרו לנחות בשדה קטן במפרץ חיפה במקום לנחות במסלולים הרחבים והנוחים של נתב"ג, היכן שממילא הן מחזיקות צוותי קרקע.

הנימבי ניצח. הצפון הפסיד.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אביר

    כמו תמיד כתבות מזוייפות מגמתיות שלמעשה הופכות את האמת ומציגות כמציאות == כתבות הפוכות מוטעות ומגמתיות ולא רלבנטיות

  2. ראובן

    עשיתם מחיפה איזו עיירה נידחת. אגב,גם בדרום יש אוניברסיטה עיקרית אחת.

  3. יש היום שדה תעופה בינלאומי בחיפה

    צריך רק להרחיב אותו מעט, וזהו.
    אגב, איך מזהים שבן אדם מתנגד לקליש? פתאום מפריע לו רעש של ססנה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר