פעילות ערב בשוק תלפיות (צילום: דוברות עיריית חיפה)
פעילות ערב בשוק תלפיות (צילום: דוברות עיריית חיפה)

להכניס את השוק לתקציב

פורסם בתאריך: 17.6.17 19:54

"לעשות קניות בשוק" זה מושג שבשנים האחרונות הלך ונעלם מהתודעה שלנו. התרגלנו כל כך להגיע עם המכונית לסופרמרקט ולרכוש שם, על הדרך, בין הקוטג’ ומוצרי הניקוי, גם את הפירות והירקות שלנו. אבל בשנה האחרונה מתרחשת מתחת לפני השטח מהפכה של ממש.

החיפאים עוזבים את אורות הניאון, את המזגנים ואת הסחורה של הסופרמרקט, ועוברים לקנות את המצרכים שלהם בשוק תלפיות. שם הם נהנים מסחורה טרייה שלא ישבה במקרר אלא הגיעה ישירות מהחקלאי לדוכן, ומשם לצלחת. מי שעובר בימי שישי (אבל לא רק) בשוק רואה תערובת מדהימה של אנשים עושה קניות לשבת – יהודים וערבים, כרמליסטים ותושבי הדר, היפסטרים והייטקיסטים – כולם כבר שם, רוכשים תוצרת טרייה.

יש מי שמסתפק בביקור בשוק עצמו ויש גם מי שעושה קניות משלימות – מוצרים טבעוניים ארטישוק, מאפים באריאל או שטיח אצל שקלים. יש גם מסעדה מצליחה במיוחד בשם תלפיות שקשה להשיג בה מקום בשל הפופולריות הרבה שלה. למעשה, כמעט כל דבר אפשר למצוא ברחובות מסביב לשוק תלפיות.

התנופה שפוקדת את השוק לא נעלמה מעיני העירייה, והיא מארגנת מדי יום שלישי מסיבת טברנה מעולה עם אמנים שונים ומגוונים. מפוצץ שם, ונהיה רק יותר צפוף ושמח יותר מדי שבוע.

אבל לא הכל ורוד. למרות הימצאותם של יזמים ובעלי עסקים בסביבת השוק ועל אף הפופולריות ההולכת וגוברת שלו, סביבת השוק עדיין נמצאת במצב תחזוקתי ירוד והוא רחוק מלממש את הפוטנציאל שלו. מבנה השוק ההיסטורי כולו סגור ומסוגר (למעט קומת המרתף) בשל מצבו הרעוע, מספר מקומות החניה פשוט אינו מספק ביחס לביקוש הגובר, והתחושה הכללית היא של הזנחה.

אם אנחנו מסתכלים על הערים המצליחות בארץ, אלה שאנחנו רוצים להידמות אליהן וכמובן לעבור אותן בכל המדדים, אנו רואים כי הושקעו מיליונים רבים במתחמי השווקים העירוניים מתוך הבנה ששוק עירוני תוסס הוא הלב הפועם של העיר – מקום מפגש ולא רק מקום למילוי המקרר.

תל אביב כבר הקצתה את הכספים הדרושים לשיפוץ שוק הכרמל בשנת 2018, עם 1,000 מקומות חניה, קירוי, מיזוג, הקמת תשתית לבתי מלון ושלל פינוקים שהקונים והסוחרים בשוק תלפיות יכולים רק לחלום עליהם. ירושלים כבר שיפצה את שוק מחנה יהודה, וכל מי שמבקר בבירת ישראל לא פוסח על ביקור בשוק שמציע עשרות מסעדות ביחד עם הדוכנים המסורתיים שמשרתים את הירושלמים זה עשרות בשנים. אפילו באר שבע יצאה לאחרונה במכרז לשדרוג השוק העירוני שלה. התחושה היא שחיפה נותרה מאחור.

הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות בעירייה יבינו את מה שהבינו בוני חיפה העברית כבר לפני 80 שנה – שוק עירוני חזק ומתפקד הוא חלק חיוני וחשוב מהמרקם העירוני של עיר בריאה.

עכשיו, כאשר מתקיימים הדיונים על תקציב 2018, שווה לעצור לרגע ולחשוב: האם במקום עוד מסיבה בציר מוריה לא עדיף לשפץ את שוק תלפיות ולהפוך אותו ליהלום חיפאי? לדעתי התשובה ברורה.

* הכותב הוא פעיל במפלגת העבודה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר