כסף (צילום: vladirina32/depositphotos.com)
כסף (צילום: vladirina32/depositphotos.com)

מה יש לך גברת ריבית?

המדינה התערבה בשוק הנדל"ן ללא הרף בעשור שחלף. אך מטעמים שאינם נוגעים לשוק הנדל"ן בהכרח, אנו חווים עליות ריבית מטעם בנק ישראל. עו"ד זיו לוטן, שמאי מקרקעין ובעלים של חברת עורכי הדין זיו לוטן ומומחה בתחום המקרקעין, סבור שהמחירים לא יירדו, שיש לקדם עסקים גם בסביבת הריבית הנוכחית ושחוסר היציבות הפוליטי בישראל הוא הסיבה המרכזית לעליית מחירים. דעה לסוף שנה

פורסם בתאריך: 18.12.22 11:46

נאמר שהנבואה ניתנה לשוטים ובכל זאת, עלינו לנסות לכלכל את צעדינו לפי מה שאנו סבורים שיתרחש בשוק הנדל״ן הישראלי בהסתברות הגבוהה ביותר. אחד הכלים המשמעותיים שברשותנו הם תגובות השוק בעבר לאירועים שהתרחשו.

אז בניגוד לכל כלל מודרני של כלכלה, המדינה התערבה בשוק הנדל"ן ללא הרף בעשור שחלף. מה לא עשו? העלו מיסי רכישה, ביטלו פטורים למס שבח, הגבילו משכנתאות, הפחידו משינוי, "הציפו" בדירות (לא צלח, לטעמי), ניסו לשחרר חסמים תכנוניים (לא צלח, לטעמי) ועוד.

מטעמים שאינם נוגעים לשוק הנדל"ן כמעט כלל, אנו חווים עליות ריבית מטעם בנק ישראל. אפשר לדון בשאלה האם ההעלאות מוצדקות או לא, אפשר להביט בשאר העולם וללמוד מהאירועים שם ועוד. אולם, העלאת הריבית, נכון להיום לשיעור של 3.25% לרבות פוטנציאל לעליות נוספות היא עובדה מוגמרת, שאיתה צריך לחיות ולהתמודד. מה יהיה? אני מנתח את המצב הנוכחי כדלקמן:

א. מנקודת מבט אובייקטיבית לאורך השנים, שיעור הריבית הנוכחי הוא לא גבוה. עלול להיות גבוה בהרבה כפי שהיה בשנות ה-90, יכול לחזור להיות אפסי כמו בעשור האחרון וכו'. כלומר, מרתיע אך בטח שלא אסון.

ב. החיים מלמדים שכולם רוצים לעשות עסקים. הבנקים, המוכרים, השוכרים, המשכירים וכו'. אם נתעלם מפרק הזמן הדרוש לספיגה והתאמת שינויים במציאות בתוך טווח זמן של חודשים ספורים, להערכתי, יימצאו מסלולי האשראי, ההלוואות והמשכנתאות הסבירים לכולם, כי כאמור כולם רוצים להתפרנס. כלל חזק של החיים.

ג. שינויי השלטון, שוב, טורפים את הקלפים בכל רפורמה שתוכננה פה, עד לרפורמה הבאה. לדעתי כאוס זמני זה, שוב יוצר מצוקה בהתחלות בנייה, אי ודאות וכו' – תופעה שלדעתי תעודד המשך עליות המחירים.

ד. איני סבור שצפויה פגיעה במחירים. אני רואה מכרזים ועסקאות קרקעות בשוויים מאמירים. בנוסף, עלויות הבנייה, סטנדרט הבנייה, וכן ציפיות הרוכשים, רק עולים. כל אלו מסמנים את המשך עליית המחירים.

ה. נקודת הנקודות: עודף ביקוש אמיתי על פני היצע לצד היעדר רפורמה נוכחית ורציפה יובילו להמשך עליית מחירים.

לכן, גם אם נחווה בטווח הקצר פגיעה בשל ההתערבות החיצונית המשמעותית, בטווח הזמן הבינוני וודאי בטווח הזמן הארוך נמשיך לחוות עליות מחירים. אנחנו שומעים עכשיו, כפי ששמענו גם בעשור החולף, אין ספור נבואות זעם שחורות. ייתכן שאכן זמנן הגיע, בדומה לשעון, שגם בלי סוללה מדייק פעמיים ביממה. אכן, מקדם השמרנות לכל תחשיב/דוח/עסקה הוא חשוב, וזאת מכיוון שכמו שאומרים בספורט: הכאב שבהפסד גדול יותר מהשמחה שבניצחון (רווח), עבור כל אחד, יהא אוהב או שונא סיכון ככל שיהיה. ואולם, החיים מורכבים מרצף של תקופות משתנות ואי ודאות. זה לא אומר שאין תקופות יותר ופחות נכונות להשקעה ורכישה, אולם לשחקן חוזר, קשה לעצור את פרנסתו ולומר "עכשיו תקופה לא נכונה לבצע עסקה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר