אזור הכרמל הישן (צילום: רמי שלוש)
אזור הכרמל הישן (צילום: רמי שלוש)

לבנות, אבל עם תשתיות

פורסם בתאריך: 8.7.17 18:41

לא ניתן לבנות בלי לדאוג לתשתיות. כך זה בכל העולם, וחיפה אינה יוצאת מן הכלל בעניין זה. הרי עם כל הרצון הטוב של היזמים לבנות ולהקים שכונות ופרויקטים מכוח תמ”א 38, יש לדאוג גם לכבישים, לחניות, למבני ציבור ועוד.
אני לא אומר שזה לא קורה – זה כן, אך יש מקומות בעיר שצריך להשקיע בהם יותר מחשבה ותכנון מראש. השבוע הגישו שני חברי מועצה מהאופוזיציה, אביהו האן וד”ר עינת קליש רותם, הצעות לסדר בנושאים הקרובים אלי במיוחד. קליש רותם דיברה על רחוב חביבה רייך ברמות רמז ואביהו האן העלה הצעה כללית יותר שדיברה על תכנון שכונתי לפני ביצוע פרויקטים של תמ”א 38 בשכונות כמו כרמליה או שמבור.

למרות שאני מודע לחשיבות הרבה של התחדשות עירונית על כל היבטיה, כולל החשיבות האדירה של תוכנית המתאר הארצית 38 שנועדה לחזק את הבניינים כך שיוכלו לעמוד ברעידות אדמה, אני מודה שיש הרבה בדבריהם של האן ושל קליש רותם. גם אני, שכמתווך צעיר מכרתי דירות ישנות בבניינים מתפוררים בחביבה רייך ואין שמח ממני לראות היום את הבניינים החדשים, הבטוחים והנגישים לנכים המוקמים באזור, מבין שלא ניתן להתעלם מכך.

קליש רותם צודקת כשהיא מדברת על בעיות שנוצרות סביב פרויקטים, כמו המחסור בחניה שנובע מתכנון לא נכון ברמות רמז ושיגרום לדיירים סבל בעתיד. את הטענה על חוסר הנוחות הנובעת ממגורים באתר בנייה אני לא מקבל, כי אי הנוחות הזמנית שווה את החידוש שעתיד להיטיב עם תושבי האזור.

האן מתייחס להיבט אחר של תמונת ההתחדשות העירונית ועל חיזוק מבנים בהתאם לתמ”א 38, תוך הגדלת זכויות הבנייה והוספת קומות ודירות. הוא מלין בעיקר על כך שמקריבים את טובת דיירי השכונות שבהן מתבצעים פרויקטים אלה למען הרווח שהיזם גורף, לדבריו, לכיסו.

לדעתי, צורת מחשבה זו אינה נכונה, כי במקום לעסוק ברווח של היזם מוטב היה אם האן היה בוחן עד כמה נתרמה טובתו של התושב, משום ששני אלה קשורים זה בזה. יזם שאינו מרוויח מספיק לא יצליח לבצע פרויקטים, והדיירים ימשיכו להתגורר בבתים מסוכנים ולא ממוגנים, ובד בבד יפסידו את יתרונות התמ”א – מעלית, חניה והרחבת הדירה.

אבל כאמור יש גם צדק בדבריו של האן. באישור פרויקטי התמ”א לא מתחשבים מספיק ברחוב, בתשתיות השכונה, במבני הציבור שלה ובשירותים שהיא צריכה להעניק. על העירייה לקדם תוכנית לפיתוח השכונות ולהרחבתן. פיתוח כזה הוא לא רק פועל יוצא של תמ”א 38, הוא נחוץ בכל מקרה כי האוכלוסייה גדלה, ורצוי להכין את העיר לקראת התרחבות.

אחת מהפעולות שעשויה לתמוך בהתרחבות היא סלילת דרכי גישה. בכרמליה למשל צריך לפעול ליציאה נוספת מהשכונה.
בסופו של דבר התוצאה תשתלם כי הדברים נוגעים ללב ההוויה העירונית. תוספת של תשתיות, מתנ”סים, גנים ציבוריים וחניות במקביל לחיזוק המבנים הישנים תוביל לזרימה של דיירים חדשים לחיפה ולחידוש העיר. כמי שמורגלים לשמוע על הגירה שלילית ועל גדילה של העיר בשיעור איטי ביחס לערים אחרות, התחדשות עירונית מחושבת ויעילה היא חשובה מאין כמוה.

 

 

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר