המטרונית (צילום: RnDmS/depositphotos.com)
המטרונית (צילום: RnDmS/depositphotos.com)

תחב"צ? תתפלאו

פורסם בתאריך: 29.1.23 08:49

אחד מההיבטים הכי אנדרייטד בכל הקשור למגורים במטרופולין חיפה הוא התחבורה הציבורית. הייתי בפריז וגם ברומא, אפילו בלונדון, ובאמת, ללא סייג של הגזמה או ציניות, חיפה היא אחת מהערים המרושתות תחבורתית בצורה הכי יעילה ונוחה שיצא לי לחוות.

קודם כל, ישנה המטרונית שהיא גיים צ'יינג'ר בפני עצמו. תדירות הנסיעה, הנתיב הייעודי, ההסתעפות ההולכת ומתרחבת שלה לכל אזור הצפון עם פרוספקט עתידי לנהריה, הופכים אותה לאופציה אטרקטיבית מאוד עבור אלו שמגיעים מבחוץ, על אחת כמה וכמה עבור אלו שגרים בחיפה רבתי.

תוסיפו אל המטרונית את הרכבלית החדשה שחוסכת מסע ייסורים מפרך במוניות שירות לסטודנטים באוניברסיטה ובטכניון, ואת הכרמלית הוותיקה שמטיסה אותך מכיכר פריז לגן האם, ותקבלו נקודות הזנק מצוינות, בתדירות גבוהה למדי ובמהירות אל מעלה ההר. רק שלושת אמצעי התחבורה האלו מספקים מענה מצוין (במקרה של המטרונית, מסביב לשעון ובימי שבת) להגעה לכמעט כל נקודה מרכזית בחיפה. אבל הם, כאמור, ממש לא לבד.

רכבת? ארבע תחנות רק בעיר עצמה, מבלי להזכיר את תחנות הפרברים של הקריות וחוצות המפרץ. גם מבחינת פסיליטיז ו"נמלי בית" אנחנו בהחלט במקום טוב – תחנות הרכבת של חוף הכרמל ומרכזית המפרץ מחוברות לשתי תחנות מרכזיות חדשות, משוכללות, עמוסות חנויות, צמודות קניונים ונוחות מאוד להתמצאות, באופן יחסי. את כל אלו כמובן משלימים מערכי האוטובוסים, שעל תדירותם ונתיביהם אולי אפשר להתווכח, אבל באמת שאם נתבונן על המערך החיפאי בכללותו – התמונה היא מרשימה למדי. כמה וכמה אופציות מהירות ויעילות לרוב המוקדים המרכזיים בעיר, עם מערך השלמה לא רע.

 

 

הדברים האלה נכתבים בעיצומם של ימי גיהינום. לא אחת אני נאלץ בלית ברירה להסתמך על הרכב הפרטי שלי בהגעה מהצפון לכיוון חיפה, והבקרים על ציר התנועה הזה הופכים יותר ויותר קשים, מפרכים ומתסכלים. סיוט אחד גדול. וחניה? הס מלהזכיר.

ובכל הפעמים שבהן אני מזדחל בעל כורחי בין אלפי המכוניות המעמיסות על הכביש ועל הנפש, אני באמת תוהה עד כמה הכרחי שלכל אחד מאיתנו באזור יהיה רכב פרטי ושנעשה בו שימוש יומיומי. כן, זה יותר נוח במובנים מסוימים, לבטח יותר פרטי ומאפשר גמישות ויותר ניידות. מנגד, הפערים ובעיקר הזמן הבלתי נסבל שנאלצים אנשים להשחית בבהייה ברכב שלפניהם במורד טור עקלקל של מכוניות הופכים את השיקולים האלו להרבה פחות חזקים.

מעבר לעובדה שזהו עוד נדבך שלא מדובר בו מספיק לזכות העיר ול"שיווקה" לאנשים מבחוץ, זה זול יותר עבורנו, על פי רוב גם לא פחות יעיל, וגם טוב יותר לסביבה להסתמך על תחבורה ציבורית. לאור המצב ההולך ומחמיר בכבישים, אני מצפה גם מגופי השלטון המקומיים להמשיך ולטפח, להגדיל ולתעדף תחבורה ציבורית על פני רכבים פרטיים.

בחייאת, לא חראם על העצבים? במקום לעמוד בפקק עם היד על הפנים, קחו זמן איכות עם אייפד ואוזניות ברכיבה על המטרונית.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יורם

    תמיר היקר, האם כבר השתמשת בתחבורה הציבורית של חיפה?
    נעזרת ברכבלית להגיע לאוניברסיטה?
    נסעת בכרמלית?
    נהנית ממערך קווי האוטובוסים בחיפה?

    אנחנו מרחק שנות דור מתחבורה ציבורית בחו"ל כפי שתיארת בכתבתך.
    עוד הרבה מים יעברו בירדן עד שתהיה כאן תחבורה ציבורית ראויה.

  2. כתבה מוזמנת

    מי שכותב את זה הזוי ברמות.
    הכל איטי מהאוניברסיטה לבת גלים שעה באוטובוסים.
    אתה מביך.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר