פלאפל אוריון (צילום: שירי ויצנר)
פלאפל אוריון (צילום: שירי ויצנר)

עם אוריון לא מתעסקים

פורסם בתאריך: 7.5.23 07:46

היהדות האורתודוקסית בישראל מנהלת כבר שנים מערכה ממושכת ועיקשת להשניא את הדת והלכותיה על תושבי מדינת ישראל החילונים. מחול ההקצנה הזה הגיע לבקר בשיא טרללתו בעירנו היקרה, עם פרסום ההודעה על "הונאת כשרות" מטעם הרבנות הראשית חיפה נגד פלאפל אוריון.

אז קודם כל ולמען הסדר הטוב – כל מי שמרים ידו, עטו ותעודותיו נגד פלאפל אוריון, יש לו עסק איתי. ממרחק של שלושה עשורים וקצת אני עוד זוכר את המנה הראשונה אי פעם שאכלתי באוריון – הפיצוץ הצבעוני והקסום במוח כשהקציצה הזהובה ננגסה והתפרקה לאלפי מולקולות של אושר, הטחינה השמימית, הפיתה הטרייה וכמובן מנת האורניום המתוק ממתקן המיצים (איש של אננס). על אוריון אתם באים? זה מפעל של אושר, הם צריכים לקבל את אות הנשיא על שימוש מבריק בחומרי גלם מתוצרת הארץ.

בחזרה לענייננו: בחיי שאני לא מבין מה יכול להיות לא כשר בפלאפל. כן, אני יודע, יש כל מיני פלפולים והלכות על דין חמצוץ שנקטף בערב שבת ושמיטה ועורלה וכיו"ב. אבל בתכלס, אם נחשוב על המקור של החוקים האלו, לפני ההחמרות שעלו וטיפסו כקיסוס מעל העיקר שבהן, הן נועדו למנוע נזקים לבריאותם של אנשים, וגם למנוע עירוב והידמות לעמים הכנעניים ששהו באותה העת בארץ (זה, לצורך העניין, מקור האיסור של בישול גדי בחלב אמו – פולחן כנעני עתיק). לו היו מתבוננים חז"ל בדקדוקי העניות של רבנות ישראל בכל הנוגע לכשרות, ודאי היו ממלמלים לעצמם "וואו, זה לגמרי לא מה שהתכוונו אליו".

 

 

אבל בסדר, זה כמובן ויכוח סובייקטיבי לחלוטין ולא נוגע בעצם העניין – הטענות להונאת כשרות. בחייאת רבאק, איפה בדיוק אתם רואים הונאה בסיפור הזה? קודם כל, מדובר במוסד עתיק יומין, מחנויות ממכר האוכל הוותיקות בחיפה. אין חיפאי שלא יודע שהמקום פתוח גם בשבת, הווה אומר – לא כשר ביי דפינישן, וגם מי שמגיע מרחוק ואינו יודע, לא יראה על הקיר אף תעודת כשרות. תעודת הכשרות היחידה, שנקנית בלא מעט כסף, רלוונטית לחומרי הגלם. לשון פשוטה – הפלאפל עצמו כשר, המקום לא. הציבור יודע, המקום לא מכחיש, הונאה אין.

מה מביא, אם כן, את הרבנות להכריז על הונאת כשרות? טענות שלפיהן שיקר הבעלים לבית ספר שהזמין ממנו משלוח והציג תעודת כשרות כאילו המקום עצמו כשר. ובכן, צריך לזכור שאת המחמירים, גם תעודת כשרות סטנדרטית שכזו לא תרצה, רק הכשר בד"ץ. גם אם הוצגה התעודה הזו, בין כה וכה לא היה בה די. מה היה מעבר ומה נאמר, זה כבר נתון לפרשנות ובטח לא מצדיק את הרדיפה אחר חנות שמעולם לא התיימרה להיות כשרה, לא הציגה שום מצג שווא בבית העסק וידועה באופן רחב בציבור כלא כשרה ופתוחה בשבת.

באופן כללי, הפרקטיקות של הרבנות, של בילוש וחקירות, לא מוסיפות לה המון כבוד. זה משחק של כסף, כל מפעל הכשרויות בישראל. מדובר באופרציה של מאות מיליונים רבים מדי שנה. לא לחינם נפסלו בזמנו הרפורמות בכשרות של הממשלה הקודמת. הרבה מעבר לדאגה לנפשו הרכה של שומר המצוות, קיימת הדאגה לכיסו המרופד של מהדיר הכשרות. לעתים קרובות, מעדויות שמסרו לי אישית בעלי מקומות, מתנהל עניין ההשגחה ממש כמו פרוטקשן.

אינני יודע דבר באופן מפורש, אבל נראה לי שאם נערוך בדיקות כשרות עסקית וכלכלית לרבנויות השונות בישראל, סיכוי גבוה שנגלה דבר או שניים על כשרות המנגנון כולו. לכאורה כמובן.

מה המסקנה מכל זה? אני רעב ממש, בא לי מנה עם קציצות, עגבניות ומלא טחינה מעל באוריון.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

28 תגובות
  1. הרב שי

    רבנות מטופשת! תפסיקו לעשוק אותנו ולהמציא לעצמכם עבודות כדי לסחוט מבעלי עסקים כסף! לכו תלמדו ותהיו מועילים במקום להרוס.

  2. אבי כהן

    אתם נשמעים כמו ליצנים.
    הכשרות נועדה בעבור שומרי כשרות, לא עבורכם.
    יש כללים ברורים ומי שאינו עומד בהם, אינו כשר.
    מה תעשו בשלב הבא? תכריחו שומרי כשרות לאכול לא כשר?
    חולי צליאק לאכול קמח? טבעונים לאכול בשר?
    ירדם מהפסים!

  3. לא אבי

    אז אבי … לכפות עלינו את השטות הזאת זה בסדר .. לתת לנו לחיות בשקט זה לא בסדר. איזה ליצן. אתה והאלוהים שלך. לכו ותעזבו אותהו בשקט

  4. כרם נבות היזרעאלי

    בעניין של בישול גדי בחלב אימו רק אבקש לתקן שספק אם אכן היתה מסורת כנענית כזו שכן מדובר בשיא האכזריות וחוסר כבוד לרגש הבסיסי של אימהות בטבע רגש שהוא גם הבסיס לעקרון קדושת החיים , הדת היהודית גם שאבה ממסורות קדומות כך שגם דת פגאנית לא היתה פוגעת בעיקרון הזה , בעניין כדורי הפלאפל שהפלאת לשבח , יש מקומות שבהם טעמתי טובים , אך כמובן שאין טענה לטעמם ולשירות שהוא אדיב וענייני , אשמח לשדרג את המקום קצתיותר ,ודי לחכימא

  5. כמה חוסר מודעות

    המאמר של לחיאני מביך בבורותו, מעציב בשנאתו לדת היהודית ובעיקר מעיד על עצמו. איפה הליברליות שלו בהבנה לאמונה של אחיו היהודים? בקיצור, אין לו אלוהים.

  6. שלומי

    כדורי פלאפל ספוגים בשמן כמעט בלי טעם
    הדבר היחידי שמחפה עליהם זו הטחינה
    מקום לא נקי
    פלאפל אחי בבת גלים הרבה יותר שווה וזה לא קשור לכשרות

  7. בטומטום לפיד

    הטמאים נוהגים באדיקות בחוקי הסוטים מבג"ץ או צבא או כל שטות אחרת.
    אבל כשזה חוקי יהדות.. פה מותר להשמיץ לערער ולעקור.
    כן אין הבדל ביניכם לנאצים או הרומאים או יוונים

  8. Domm

    מי אתה שתקבע כן כשר ? לא כשר? תתעסק במקצוע שלך ותן לאנשים שיודעים את המלאכה לעשות את העבודה…אם מישהו אומר שהעסק שלו כשר בשעה שהוא פתוח בשבת ויש לו "תעודת כשרות" ופיתוח בשבת זו האמ אמא של ההונאה…בוא נחשוב לרגע שמישהו רגיש לחלב או אגוזים למשל יגיע לבית עסק וישאל ויגידו לו שכל המוצרים הם ללא חלב/ אגוזים אבל בעצם הם מבשלים באותם הכלים חלב ואגוזים ….זו תהיה תביעה היסטרית וכולם יחרימו אותו…בעיניים הכשרות זה אותו הדבר…אף אחד לא מונע ממך לאכול מה שבא לך , מי שרוצה לשמור כשרות זו זכותו הבסיסית לדעת שהעסק באמת כשר ול אחד אין זכות לפגוע בזכות הזו אם כל הכבוד לפלאפל אוריון

  9. מושיקו מאתא

    זה לא קשור לחזל זה משכתוב בתנך בחיאת תפתח תנך ותראה דאלוקים גזר על בשר יחלב וזה לא קשור להדמות לגויים.
    בקיצור ישנם הרבה מסורתיים שמעניין אותם תעודה קלאסית ואם אין צרילץך חהילחם בכל הכוח
    זה חוק במדינתו הקדושה
    וחוץ מזה שמשקרנים לא קונים
    אין הבדל אם הוא שיקר בקטנות הוא גם ישקר בגדולות.

  10. קדם

    כן כשר או לא כשר, זו לא השאלה. הפלאפל שלהם לא טעים ולא מטוגן מספיק. הם מוציאים את הכדורים מוקדם מידי מהשמן, ושמים לך בפיתה עיסת פלאפל ולא כדורי פלאפל.

  11. משגיח לשעבר

    כמה כסילות של הכותב, אין לו מושג מימינו ושמאלו בעניין הכשרות, העיקר למלא את הכרס ואפילו לאכול בלי לברך.
    אדוני צריך להבין שיש תולעים וחרקים בחומוס לפניי הטחינה.
    אדוני צריך להבין שיש חרקים ותולעים קטנים בפרטוזליה, אדוני צריך להבין שיש בעיית חרקים ומעופפים בירקות. אדוני צריך להבין שאם פותחים בשבת, שום תעודת כשרות לא תפצה על חוסר משגיח. אדוני צריך להבין שיהודי אמור להדליק את האש על מנת שיהיה בישול ישראל, אדוני צריך לבדוק מהיכן הפיתות מגיעות. ויש לי עוד.
    אתה כל כך לומד תורה שנשגב מבינתנו להבין ממך מהי כשרות אמיתית. עפר לפיך

  12. משה

    כמה בורות של הכותב כמה דבורים מבישים
    עם אוריון לא מתעסקים

    בושה שיש כתבה כזאת בעיתון ואתר כולבו
    תתביישו לך
    אךס מקצוענות
    לכאורה

  13. יוני

    אין לך שמץ ועל מי אתה מאיים. יש הרבה דברים מעבר לחומרי הגלם למשל לברור את גרגירי החומוס שאין תולעים וכדומה אז תעשה טובה אני לא יודע מה המקצוע שלך אם יש כזה ואל תתערב בדברים שאין לך שום מושג . כשרות במסעדה צריכה משגיח ללא קשר לחומרי הגלם. נ.ב99 אחוז מחומרים הגלם בישראל כשרים .

  14. שלומי

    אין לך שמץ ועל מי אתה מאיים. יש הרבה דברים מעבר לחומרי הגלם למשל לברור את גרגירי החומוס שאין תולעים וכדומה אז תעשה טובה אני לא יודע מה המקצוע שלך אם יש כזה ואל תתערב בדברים שאין לך שום מושג . כשרות במסעדה צריכה משגיח ללא קשר לחומרי הגלם. נ.ב99 אחוז מחומרים הגלם בישראל כשרים .

  15. י.ל

    מי מכריח לאכל כשר???? אתם לא מבינים בכשרות כמו ביהלומים וברפואה.לכן לא תחליטו מה כשר ומה לא.ותאכל כמה שאתה רוצה איפה שאתה רוצה.רק אל תתערב ותכתוב כזו כתבה ארוכה בדבר שאינך מבין.תתפרנס מכתבה אחרת

  16. הרגוע

    לכל הצעקנים נראה אתכם פותחים חזיריה בכפרים המוסלמים או חנות משקאות חריפים
    חוץ מיזה צריך לבדוק את החומוס מחרקים

  17. סשה

    מה זה? כתבה? פרסומת? איום?
    נראה כמו תור מעיתון שכבה ז בבית ספר שכונתי

    בורות, טיפשות ממש השחתת זמן הקוראים

  18. משה המאושר

    לולא שהכותב מציין שהוא מכיר את הטעם כבר למעלה משלושה עשורים, הייתי בטוח שכתב את הכתבה ילד בן 3 אולי 3.5. כתבה חסרת טעם. אולי טעם אוריון? לטעמי תת רמה!!!

  19. אין קשר

    לא מבין מה הקשר העובדה שהיה לך טעים שם שהיית ילד לבין העובדה שהמקום לא כשר מהרבנות.
    הם פתוחים בשבת הם לא כשרים נגמר הסיפור.

  20. אנרכיסט גאה

    הכתבה הזאת משעממת אותי, בואו נקצר את העניינים, מתי שורפים את המדינה?

  21. ברוך

    עם הארצות תינוק שנשבה…..רגע לפני הגאולה ואז יעבור רוח הטומאה והיצר מן העולם ואתה תהיה נבוך…ללא מלבושים רוחניים…מרוב התחפרות בנהנתנות וסיםור האגו

  22. דוד

    לך תאכל ותירגע.
    על שום דת אחרת לא היית חולם לכתוב כאלו שטויות בנושא שאתה מבין בו כמו שאני מבין בחלליות.
    אבל שטיפת המוח בתשקורת הרגילה אתכם שבנוגע ליהדות אפשר לכתוב מה שרוצים, לא משנה מה העיקר תתקוף.

  23. פ

    הבנתי מה "כאילו" רצית להגיד וגם הייתי מבין אחרי 2-3 משפטים ענייניים,ללא גסות הרוח והברברת סחור סחור.
    תכל'ס ,מה שבאמת רצית,זה להצטרף לאופנה האנטישמית בנוסח של רוסיה הקומוניסטית "הכה את היהודים והצל את רוסיה"
    או בגירסה של החוליגנים האגואיסטים בישראל "הכה את הדתיים והחרדים והצל את ישראל"
    אז ככה:
    1.הדיון הענייני הוא האם בעל העסק שיקר ללקוח שביקש את שרותיו ,והתשובה לכך אינה כל הברברת שלך אלא מתמצת במילה אחת: כן,או, לא!
    2.אם הוא שיקר זו הונאה בכשרות.נקודה!
    3.ארה"ב ,מדינה גויית,חילונית,תעז שם לרמות בכשרות ותראה מה יקרה לך….לא מהלקוחות אלא מהמדינה!

  24. אהרון

    ה כשרות פרנסה טובה לא צריך להיות רופא או רופא וטרינר צריך להיות רב או משגיח כשרות ו על ה ידע ש יש לו בלי ש למד שנים הוא קובע מה מותר מה יש ב פלאפל לא כשר אולי יש ליסטריה ו עוד מחלות ש משגיח כשרות לא מוצא מה ה חוכמה רק לייקר ה פלאפל ב עוד אחד ש גורם ל אנשים לא לאהוב ה דת

  25. אבי

    תגידו למה נותנים לאדם הזה לכתוב? אין לו מושג, יש לו לשון עאלק מליצית, הכתיבה רדודה ומשעממת. חלאס לא כולנו סופרים, שחררו אותנו ממנו. (אם פהייתי שם לב לשם לפני הקריאה, גם לא הייתי קורא)

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר