חשוב לעורר את ההנעה הפנימית של הלומד (צילום: ניר כפרי)
חשוב לעורר את ההנעה הפנימית של הלומד (צילום: ניר כפרי)

להחזיר לעיניים את ברק התגלית

פורסם בתאריך: 12.8.17 10:47

למידה, ממש כמו נשימה, היא פעולה טבעית שאיננה בגדר בחירה עבור ילדים קטנים. למידה פשוט מתרחשת, ילדים לא מחליטים במודע שכרגע הם הולכים ללמוד משהו חדש. טבעי להם לקלוט את העולם דרך חושיהם ולמצוא בו מובן, אפילו בלי לדעת שהם עושים זאת. דאגתנו לגבי התרחשות הלמידה עשויה לפגוע בחופשיות, ביצירתיות הראשונית ובתהליך החקירה והלמידה הספונטניות אצל ילדים צעירים. אני מציעה להאיר את תופעת “הלמידה והחקירה העצמאית” כטבעית בגיל הילדות, ולאפיינה כחוויה התפתחותית מנטלית שמתחוללת בכל רגע נתון בתוך עולמו הפנימי של הילד שנמצא ביחסי גומלין עם עצמו ועם סביבתו.

חשוב לאפשר את עוררות ההנעה הפנימית של הלומד ואת תחושת הרלוונטיות והשייכות שלו לסביבת הלמידה ולתכניה כדי לא להחניק תהליכי למידה עצמית אוטונומית. חוויית למידה משמעותית היא זו שנוגעת בעולמו הפנימי של הילד ורלוונטית לעולם החוויה הרגשית שלו. משימת החינוך המיטבי כרוכה ביכולתנו לאפשר לילדים מרחב בטוח לגרות, לעודד ולממש בו את סקרנותו הטבעית מתוך חיבור אוטנטי לעצמו. ניטיב לעשות אם נצליח לא לחבל ביצר הסקרנות ולהימנע מלטעת בילד חרדות באשר לתהליך הלמידה שלו. ילד שחווה את סביבת בית הספר כטוטלית, חודרנית וחד משמעית מדי פוחד לטעות ואינו מנסה כלל להבין את מהותו של החופש לחשוב.

הרחבת אישונים לנוכח תגלית ראשונית שממלאת את הילד בתדהמה כמוה כפרי בשל שנקטף ישר מהעץ, “מאכל אורגני שהילד מגדל בעצמו”. לעתים נראה שעם כניסתו לבית הספר לומד הילד לנטוש מעט את חוויית האוטנטיות שבהכוונה עצמית ללמידה לטובת הישרדות במערכת חינוך הישגית, אשר מעריכה את תהליך הלמידה שלו ומקטלגת אותו בציונים. היכולת לצרוך ולשלוף עובדות מוגמרות, לאסוף הרבה כמותן ולקבל על כך ציון טוב הופכת לא פעם גם בקרב סטודנטים באקדמיה למטרה בפני עצמה על חשבון אתגר החיפוש והזיהוי של האזורים הלא מעובדים, שיש בהם תגלית חדשה באמת.

בעולם המודרני המשתנה חדשות לבקרים אין די בחשיפה לכמות אינפורמציה גדולה שמרחיבה את התחום הידוע והופכת אותו למורכב וסבוך. עלינו לעודד תלמידים לשאילת שאלות חקר עמוקות שיסייעו להם לפרוץ אל התחום הלא ידוע ולהתמצא בו בעתיד.
מכוונת עצמית יוצרת למידה משמעותית המונעת מתוך עניין. לפיכך, מודל הכשרה שמאפשר גם לפרחי הוראה מידה של חופש אמיתי לצאת ל”מסע” למידה נטול חרדות במרחב בטוח, ייצור העברה בטוחה של מודל דומה לתלמידיהם בעתיד. הבנת הממשקים בין סקרנות, רגש וקוגניציה תיצור מודל בהכשרת מחנכים שירשה לצירוף שלהם להתקיים ביחד על מנת לנסות להחזיר לעיניים את ברק התגלית שבחוויית הלמידה העצמית כציר מתמשך בחיי הלומד מילדות לבגרות.
אולי מספר יוזמות הסטארטאפ ופרסי הנובל במדינת שבעה מיליון התושבים שלנו מוכיח שאנחנו כנראה בכל זאת בדרך הנכונה.

 

הכותבת היא סגנית נשיא המכללה האקדמית גורדון לחינוך

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מיקי - אמא ל-3 מיואשת ממשרד החינוך

    מילים כדורבנות ד"ר ברנסקי!!! הלוואי ויאמצו מודלים של למידה עצמית ופיתוח סקרנות אישית.
    יש לאפשר לתלמידים את המסלול המהיר המאפיין את אומת הסטארט אפ.
    המסלול נקרא ניסוי וטעייה או עפ"י האקדמיה ללשון "נסייה וטעייה". אין כמו חוויה עצמית מתוך סקרנות, זו למידה שתיצרב לעד!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר