משה כחלון (צילום: אוליבייה פיטוסי)
משה כחלון (צילום: אוליבייה פיטוסי)

זכייה נעימה

פורסם בתאריך: 12.8.17 11:48

השבוע התפרסמו תוצאות ההגרלה של תוכנית "מחיר למשתכן". בחיפה הוגרלו 260 דירות, ו־142 חיפאים זכו בדירה בעיר במחיר מוזל במתחם האיצטדיון לשעבר בקרית אליעזר או ברמת אלמוגי. יוזמת "מחיר למשתכן" של שר האוצר משה כחלון מעוררת הרבה שיח סביבה. היא לא תציל את שוק הדיור וגם לא תוריד את מחירי הדירות בעשרות אחוזים, אבל האמת היא שלהשקפתי היא גם לא אמורה לעשות זאת.

תוכנית "מחיר למשתכן" נועדה לעזור למי שמוגדר כזכאי להטבה לפי קריטריונים קבועים, ובזכותה הוא אמור להיות מסוגל לרכוש דירה שבדרך אחרת ידו לא היתה משגת. זוהי למעשה תוכנית ותיקה שעברה מקצה שיפורים אצל כחלון, כך שהגדרת הזכאות תיטיב עם הזוגות ועם הצעירים שמחפשים פתרונות דיור ולהולכים לאיבוד במחירי השוק המטורפים.

דוד עציוני, עוזרו של כחלון, גם הוא, כמו השר, תושב חיפה, בירך בדף הפייסבוק שלו על התוכנית ואמר כי היא הדבר הטוב ביותר שהעיר יכולה לקבל וכי הוא שמח שחיפה לוקחת בה חלק. אתם יודעים מה? הוא צודק. חיפה צמאה לפרויקטים מסוג זה שיגרמו לצעירים ולזוגות להישאר בעיר ולהקים בה משפחה. כחלון, בעל הניסיון הפוליטי הרב, השכיל לעשות את מה ששר האוצר הקודם לא הבין. בעוד שיאיר לפיד החליט לשחות נגד הזרם עם תוכנית מע”מ 0 ולהילחם על העברת התוכנית הבלתי אפשרית כמעט, לקח כחלון תוכנית קיימת, שיפר אותה, תיקן את הקריטריונים ולמעשה העניק בכך אפשרות לאלפי זוגות צעירים לרכוש דירה.

בנוסף לכך שהתוכנית הזו עשויה להיות נדבך נוסף בעצירת ההגירה השלילית מהעיר, יש בה עוד מרכיב משמח הכרוך בעובדה שגם מי שאינם חיפאים וזכו יעברו בעקבות זה לחיפה. כך אנחנו עשויים, בעזרת כחלון, ליהנות אפילו מהגירה חיובית קטנה לעיר שכל כך צמאה לאוכלוסייה צעירה.

יש על התוכנית גם ביקורת לא מעטה, שחלקה מוצדקת. יכול להיות שהשאיפה לרצות את הציבור גרמה לכך שהיא התחילה לפעול לפני שהיא גובשה עד הפרט האחרון. אבל למרות זאת צריך לראות בחיוב את העובדה שהיא אכן יצאה אל הדרך ושהליקויים בה מתוקנים תוך כדי תנועה. יתרה מכך, המצב בשטח מעיד כי זוגות צעירים ממהרים להירשם ולהשתתף בה. כנראה שגם הם סבורים שמדובר בהזדמנות טובה להתחיל את הקמת הבית שלהם, אחרת מן הסתם הם לא היו קופצים על העגלה.

כך שלמרות הביקורת צריך להתייחס לעובדה שיש כבר פרויקטים במסגרת "מחיר למשתכן" שיצאו אל הדרך ונמצאים בשלבי בנייה, ואפילו כאלה שנמצאים בשלבי סיום. צריך לקוות שבקרוב נראה את המנופים מתחילים לבנות את הדירות שבהם זכו הזכאים בהגרלה הנוכחית, כדי להזרים את הדם הנחוץ כל כך לפלח השוק הזה של הנדל”ן העירוני.

 

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר