פריימריז בעבודה (צילום: רויטרס)
פריימריז בעבודה (צילום: רויטרס)

חיפאים, התפקדו!

פורסם בתאריך: 19.8.17 21:46

השבוע התפרסם בעיתונות הארצית סיפור מסקרן: ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשי צוותו בליכוד החליטו לפעול על מנת לפסול את התפקדותם של 12,000 חברי קבוצה הנקראת “הליכודניקים החדשים”. הליכודניקים החדשים הם למעשה קבוצת לחץ של אנשים שאינם מפלגתיים במובהק אך בחרו להתפקד לליכוד כדי להשפיע עליו מבפנים ולשנות את הרכב הרשימה שלו לכנסת, ובימי שגרה ללחוץ על חברי הכנסת בעזרת שוט של אותם 12,000 מתפקדים מאורגנים.

היוזמה של ראש הממשלה לחסום את כניסתם עוררה אותי לחשוב – אם 12,000 איש יכולים להשפיע בצורה כל כך רצינית על ראש הממשלה, כמה ישפיעו 50,000 חיפאים? 100,000 חיפאים? בישראל יש רק שלוש מפלגות המקיימות בחירות מקדימות (פריימריז) לרשימתן, והן היחידות שמאפשרות את ההשפעה למצביע הבודד, החופשי – העבודה, הליכוד והבית היהודי. בכל אחת מהן מספר שונה של מתפקדים, כאשר הגדולה מכולן היא הליכוד עם יותר מ־120,000 מתפקדים, אחריה העבודה עם כ־50,000 מתפקדים ושלישית היא הבית היהודי עם כ־30,000 מתפקדים.

מספר המתפקדים הנמוך יחסית לעומת מספר הבוחרים הפוטנציאליים (יחס של מתפקד אחד על כל עשרה בוחרים, פלוס מינוס) מאפשר לקבוצות לחץ להשיג השפעה חסרת פרופורציה על הרכב הרשימה, על היחס של חברי הכנסת לאג’נדות כאלה ואחרות ועל עוד סוגיות שונות ומשונות.

בעבר, כאשר היה ראש הממשלה יצחק רבין מגיע לחיפה, הוא ידע שהיא מרכז כוח רציני מבחינת מספר המתפקדים שלה, והיה ברור שהוא חייב לשאול לדעתם (במפגשים שנועדו לחברי מפלגה), להתייעץ עמם ולברר כיצד הם מעוניינים שיפעל על מנת שישפר ויפאר את חיפה.
ימים אלה חלפו ועברו. חברי הממשלה לא באמת סופרים כיום את חיפה.

על מנת להמחיש את הכוח האדיר שיכול להיות לחיפה מומלץ להסתכל על הבחירות המקדימות ליו”ר מפלגת העבודה שבהן זכה אבי גבאי לתמיכה של כ־8,000 קולות ואיתם לקח את כל הקופה. האם תוכלו לדמיין כיצד תיראה מערכת הבחירות הבאה אם רק בחיפה יהיה מספר כזה (או רב יותר) של מתפקדים? האם היו”ר הבא של הליכוד/העבודה/הבית היהודי יגיע מחיפה?
הגיע הזמן שגם החיפאיות והחיפאים יתחילו לקחת את גורלם בידם ולהתפקד בהמוניהם לאחת משלושת המפלגות הדמוקרטיות הללו. התפקדות חיפאית המונית, גם של אזרחים “רגילים”, בין אם הם מתגוררים על רכס הכרמל ובין אם בקרית אליעזר, תבטיח כי חיפה תהפוך להיות עוגן מרכזי של המפלגות הדמוקרטיות.

מספר מתפקדים חיפאי רב יבטיח גם את נוכחותם של חברי כנסת חיפאים בתוך המפלגות הדמוקרטיות. בעבר כיהנו מטעם מפלגת העבודה מספר חברי כנסת חיפאים – יוסי כץ, משה שחל, שבח וייס – אך זה היה כאשר בחיפה היו 30,000 מתפקדים. כיום יש 3,000 בלבד. גם בליכוד לא מכהן כיום חבר כנסת חיפאי. הכוח עבר לקריות, שמטעמן מכהן סגן השר ירון מזוז.
בבית היהודי כיהן בעבר חבר כנסת חיפאי – פרופ’ דניאל הרשקוביץ – כיו”ר המפלגה, אך כיום אין ביטוי לחיפה ברשימה לכנסת, וזאת למרות שחיפה היא העיר עם מספר המתפקדים השלישי בגודלו במפלגה זו.
אם הגעתם עד כאן והסכמתם עם כל מילה, מצוין. עכשיו נותר רק לעשות מעשה: להיכנס לאתר המפלגה המועדפת עליכם – העבודה, הליכוד או הבית היהודי – לשלם את דמי החבר (בסביבות עשרה שקלים לחודש, תלוי במפלגה), ולהתחיל להיות חלק מכוח חיפאי גדול ומשפיע.

 

הכותב הוא פעיל מפלגת העבודה

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר