השטח שעליו יוקם פרויקט מחיר למשתכן ברמת אלמוגי (צילום: שרית נס)
השטח שעליו יוקם פרויקט מחיר למשתכן ברמת אלמוגי (צילום: שרית נס)

לשפר את פרויקט “מחיר למשתכן”

פורסם בתאריך: 21.10.17 21:58

משבר הדיור לא יורד מהכותרות מאז ימי המחאה החברתית בשנת 2011. במקרים רבים השאיפה של זוגות צעירים לרכוש דירה עדיין לא מצליחה להתממש. מאז 2011 פורסמו הרבה תוכניות עם שמות גרנדיוזיים והופרחו הרבה הבטחות על עתיד טוב יותר, אבל בפועל נשארו הרבה יותר מדי דיירים ורוכשים מאוכזבים.

אחת מהתחנות המשמעותיות במסע הזה היא התוכנית שלא היתה — תוכנית מע”מ אפס של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. אחריה הופיעו פעולותיו של שר האוצר הנוכחי משה כחלון כמו העלאת מס הרכישה ותוכנית “מחיר למשתכן” אשר שודרגה והותאמה לצרכים של הציבור הצעיר שכל כך זקוק לדיור. כעיקרון מדובר בתוכנית נכונה וטובה שמעניקה לזכאים הטבה אמיתית ברכישת דירה חדשה מתחת למחיר השוק, אבל סביבה התעוררו בעיות שונות, ולמרות שהדברים נראו מבטיחים, בפועל הם לא כל כך.
התלונות של הזוכים נסובות בעיקר סביב היעדר מידע. מרגע הזכייה בהגרלה הם מתקשים לקבל פרטים על הפרויקט. רבים מאלה שזכו בהגרלת הדירות בקרית אליעזר למשל אומרים שהם שרויים בחוסר ודאות – הם אינם מקבלים את המחיר העדכני של הדירות, המפרטים אינם נכונים ואין להם אפשרות לבקש כל שינוי בדירה עצמה או באמצעי התשלום.

 

התחושה שהרוכשים אינם יכולים לקבל מידע מספיק עומדת בניגוד לכך שמדובר ברכישה המשמעותית ביותר בחייהם. גם בפרויקטים אחרים של "מחיר למשתכן" נשמעות טענות דומות. טענה נפוצה היא שהלחץ וחוסר הוודאות גורמים לרוכשים לוותר על הקנייה למרות ההמתנה הארוכה לזכייה. לכל רוכש מגיע זמן סביר לבדוק את חוזה הרכישה ולבקש לשנות סעיפים שנראים לו בלתי תקינים. כל רוכש צריך להיות זכאי לראות בדיוק מה הוא קונה, ויש חובה להראות לו תוכניות מכר לפני החתימה על הסכם, ולהעניק לו די זמן לעבור אליהן ולראות שהדירה אכן מתאימה לו. בגלל מצב זה שבו לאנשים לא ברור מה הם קונים, מספר הזוכים בהגרלה גדול מאשר מספר המממשים את זכייתם בסופו של דבר.

אני מאמין שבמהרה נראה את הכלים ההנדסיים עובדים במתחם האיצטדיון הישן בקרית אליעזר והבניינים יתחילו לקום. חבל שהבעיות בינתיים לא נפתרות, שחבלי הלידה של התוכנית הם ממושכים וקשים כל כך ושאנשים מרגישים מרומים על ידי היזמים.
אני מקווה שיהיה שיפור בתוכנית. אולי ראוי היה שכחלון ימנה אדם שירכז את כל הפרויקטים לפי ערים, כפי שעשה בשריפה בכרמל, ויטפל בכל הבעיות, כולל התערבות בהסכמים בין היזמים לרוכשי הדירות. זה עשוי לקדם את התוכנית ולגרום לאנשים לבטוח בתוכנית ולא לחשוב שמנסים להסתיר מהם משהו.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר