כביש 6 מתארך צפונה (צילום: גיל אליהו)
כביש 6 מתארך צפונה (צילום: גיל אליהו)

משהו רקוב ביפה נוף

פורסם בתאריך: 28.10.17 18:58

בעשור האחרון חיפה ללא ספק התפתחה מאוד מבחינה תחבורתית. גם הציניקנים הביקורתיים ביותר יסכימו שאפשר להתגאות במערכת הכבישים ובפרויקטים אחרים שנבנו בחיפה. במשך שנים גאוותה של העיר היתה רק על הכרמלית, אבל בשנים האחרונות הופיעו פרויקטים כמו מנהרות הכרמל וכבישים כמו דרך נחל גיבורים. מבחינת תחבורה ציבורית נוסד פרויקט השכונתיות הראשון בארץ – המיניבוסים שנכנסים לתוך השכונות. כמו כן תוכנן הרכבל המסחרי הראשון והופעלה המטרונית — מערכת הסעת ההמונים המחברת את חיפה עם ערי המפרץ.

עד כאן הכל טוב ויפה. איפה מתחילה הבעיה? החברה הבת העירונית יפה נוף אחראית על ביצוע כל הפרויקטים הנ"ל. דעתי על החברה הזו ידועה. מספיק לראות שלט על כיכר שתוקם ולוח זמנים כדי לדעת שמשהו עתיד להשתבש, או בלוח הזמנים או בתכנון, ובאופן כמעט ודאי בתקציב. לדעה זו שותפים גם קבלנים רבים שעבדו עם החברה והתאכזבו, וגם תושבים שמוטרדים מבזבוז כספי ציבור.

יפה נוף היא חברה גדולה מאוד. חריגות בתקציב הן לא דבר מפתיע כשמדובר בפרויקטים כמו מחלפים, גשרים וכבישים. אבל תפישה כזו עלולה גם להוביל לשאננות ולקבלה של מציאות זו כמובנת מאליה, וזה לא אמור להיות כך. הסיבה הנפוצה לחריגות בתקציב היא תכנון לא נכון, ולא כפי שיש שחושבים – גורמים בלתי צפויים.

 

דוח מבקר העירייה שפורסם החודש מלמד שמה שנראה לא תקין מבחוץ אכן פגום גם מבפנים. הדוח מצביע על ליקויים מעבר לכשלים מינהלתיים ותכנוניים, ועוסק בעניינים אישיים כמו לקיחה של מחשבים לשימוש עצמי, מימון השתתפות של אשת עובד בכיר בכנס שאין לו קשר לחברה ובכיר שנותן לעצמו מענק של עובד מצטיין. מקרים אלה מעוררים תחושה מרה של זלזול בכספי ציבור, כספים שמגיעים לחברה מכיסנו — תושבי העיר ואזרחי המדינה.
אפשר לחשוב על הקשר בין עובדות מצערות אלה לבין התחושה המתקבלת שהחגיגה התשתיתית נגמרת. בשנתיים האחרונות נשמעות חריקות קשות מכיוון יפה נוף, שמגיעות לשיא בירידה דרסטית ביותר בתקציבה — מיותר ממיליארד שקל בשנים 2013 ו־2014 לכ־50 מיליון שקל. שינוי זה פוגע במעמדה של העיר כמטרופולין. זה קורה אחרי שנים רבות שבהן התרגלנו לראות בחיפה את בירת הצפון.

במקביל עוברים מוקדי פעילות רבים לגליל ולעמק. כביש 6 מתארך צפונה, מחלף יגור, כביש 22 – כל דרכי הגישה מובילות לצפון המשגשג עם מתחמים כמו שער הצפון בקרית אתא ועם מרכזי הקניות בירכא ולאורך הכביש לעכו ועוד.
חיפה נעלמת מהתמונה הזאת. היא לא מצליחה לחקות ערים כמו נצרת עילית ונשר שהשכילו לנצל את מערכות השלטון ולמשוך תקציבים לפיתוח. נשר הצליחה בכך עד כדי כך שהיא כמעט רוקנה את אזור הצ’ק פוסט ממסחר. האם לאור זאת חיפה היא עדיין בירת הצפון?

לאחרונה מונה ליו”ר יפה נוף סגן ראש העיר שמשון עידו — איש ליכוד בעל קשרים טובים עם שר התחבורה ישראל כץ. אולי הדבר יוביל את החברה למחוזות חדשים ואולי בתוך כך יוחזרו גם תקציבי הפיתוח לעיר שהיא עדיין השלישית בגודלה בישראל.

 

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. צפוני

    צריך לפתח את הכרמלית(להוסיף מעליות לאמא_ות עם עגלות…)להוסיף מדרגות נעות. צריך להוסיף קו אופקי לכרמלית(כרמל צרפתי,מתחת לגנים הבהאים, תחנת גולומב, מעל נחל הגיבורים, גרנד קניון). צריך לחפור מנהרה בין הדר לקריית אליעזר למטרונית…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר