המטרונית - המלאכה עדיין רבה (צילום: רמי שלוש)
המטרונית - המלאכה עדיין רבה (צילום: רמי שלוש)

כחלון, הכדור בידיך

פורסם בתאריך: 4.11.17 19:37

עדיין לא ברור מהו בדיוק גובה עודף הגבייה בתקציב המדינה הנוכחי. ההערכות מדברות על סכומי עתק שמתחילים ב־16 מיליארד (רק כדי לסבר את האוזן – 16,000 מיליון!) שקל ועולים לסכומים גבוהים הרבה יותר. אין זה סוד שמשרד הביטחון, כהרגלו, לוטש עיניים לסכומים אלה, אך עם עודף כזה יש כאן הזדמנות פז לתעל את סכומי עתק לתשתיות, ובראש ובראשונה השלמת כביש 6 כדי לקרב את הפריפריה למרכז ולמקומות התעסוקה, ולשדרוג מערך התחבורה הציבורית.

הסיבות לכך, דווקא היום, הן כפולות ומכופלות: כידוע, ממשלת ישראל מתהדרת בשנתיים וחצי האחרונות במאמצים לקדם היצע דיור משמעותי באמצעות פרויקט "מחיר למשתכן" והסכמי הגג. הרוב המכריע של פרויקטים אלה — כ־80 אחוז מהם — ממוקמים מחוץ לגוש דן, וחלקם הגדול אף בפריפריה. כדי שהרוכשים יוכלו להתממשק כראוי עם מקום העבודה במרכז הארץ, אין ספק שתחבורה ציבורית ראויה — רכבות מהירות, אוטובוסים מודרניים ושאטלים על נתצ”ים בינעירוניים ללא פקקים בדרך — יעשו את ההבדל ויקצרו באופן משמעותי את זמן הנסיעה.

 

מטרופולין חיפה, הקריות והסביבה סובל במיוחד מהיעדר תחבורה ציבורית מספקת. כבר כיום במרחב שבין נהריה-שלומי בצפון לעתלית-טירת כרמל בדרום מתגוררים מיליון נפשות בקירוב.
רמת המינוע (מספר כלי רכב לנפש) באזור הוכפלה ב־20 השנים האחרונות ועולה כיום על 300 כלי רכב ל־1,000 נפשות. אמנם במהלך השנים הללו התווספו צירי תנועה כמו כביש 6, כביש 22 ומנהרת הכרמל, אך עדיין נדרשים עוד כבישים ומחלפים על מנת להכיל את ריבוי האוכלוסייה ואת ריבוי הרכבים בהתאם.

יתרה מכך, חלק נכבד מתוכניות הממשלה להגדיל את היצע הדיור באמצעות תוכניות כמו "מחיר למשתכן" והסכמי הגג עם העיריות ממוקדות באזורינו, שכן מדובר בתוספת של רבבות יחידות דיור בשנים הקרובות בערים כמו נהריה, עכו, קרית ים, קרית ביאליק, טירת כרמל וכמובן חיפה. רק לדוגמה, יישוב בוטיק קטן בגליל המערבי כמו שלומי עתיד לשלש את מספר תושביו בשנים הקרובות, עם פיתוח והקמה של שכונת יערית החדשה, זאת בזמן שרוב משפרי הדיור והזוגות הצעירים עובדים בחיפה והסביבה, שכן אין די היצע תעסוקתי באזור הגליל שיספק מקומות עבודה לתושביו.
בנושא התחבורה הציבורית — למרות תוספת תחנות הרכבת, פתיחת קו רכבת העמק מחיפה לבית שאן והוספת קווי מטרונית — המלאכה עדיין רבה.

לאחרונה הכריז שר התחבורה ישראל כץ על תוספת משמעותית של השקעות בתשתית התחבורה הציבורית בחיפה ובצפון, כולל המשך קו חיפה-כרמיאל של הרכבת לקרית שמונה וקידום קו מחיפה לנצרת. זהו צעד מבורך ונכון, אך אין די בכך. רק רישות כל צירי התחבורה הקיימים בחיפה ובצפון בנת”צים, כלומר נתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים, שעליהם ינועו שאטלים מהירים ואוטובוסים מודרניים, בד בבד עם קידום פרויקט חשמול הרכבת והוספת חניוני חנה וסע ענקיים בכל עיר, עשויים להקל על העומס הצפוי.

אני מצפה משר האוצר משה כחלון, תושב חיפה, להביא בחשבון שללא פתרונות אלה ואחרים בנושא התשתיות והתחבורה, לא תהיה כל משמעות לקידום שכונות הענק החדשות. כחלון, הכדור בידיך.

 

הכותב הוא יזם נדל”ן ומבעלי חברת יסודות-איתנים, הבונה פרויקטים למגורים ולמסחר בכל הארץ

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר