לימודי פיזיקה בבית הספר הריאלי (צילום: אלעד יערי)
לימודי פיזיקה בבית הספר הריאלי (צילום: אלעד יערי)

בזכות התחרות

פורסם בתאריך: 14.9.19 19:40

בכתבה שפורסמה ב”כלבו” תחת הכותרת “הריאלי מבקש להעלות את שכר הלימוד לחטיבה העליונה” נכתב שבית הספר מעוניין להגדיל את תשלומי ההורים החל משנת הלימודים תשפ”א מעבר ל־9,800 שקל בשנה, שהוא שכר הלימוד בתש”פ בכיתות ט’-י”ב. גם עו”ד הרן רייכמן בטורו מהשבוע שעבר כתב זאת.

אני מבקש להעמיד את הדברים על דיוקם. הריאלי הגיע להסכמה עם משרד החינוך על הורדת שכר הלימוד בחטיבה העליונה מ־17,200 שקל בשנת תשע”ה ל־9,800 שקל בשת”פ, כלומר ירידה של כ־43 אחוז תוך חמש שנים. משרד החינוך דורש מבית הספר להמשיך ולהוריד את שכר הלימוד החל מתשפ”א, ואנו נמצאים במשא ומתן בנושא זה. חשוב לציין שהעירייה, שמשתתפת בתקציב בית הספר בכיתות היסוד, אינה משתתפת בתקציב בחטיבה העליונה. לבית הספר יש עלויות כבדות כמו תחזוקת מבנים והשקעה בתשתיות, והוצאות תקורה כמו חשמל, מים, ניקיון ושמירה שעבורם בית הספר לא מקבל תקצוב משרד החינוך ולא מהעירייה. זה המקור לאי ההסכמה ביננו לבין משרד החינוך.

הריאלי נוסד בשנת 1913, והוא מבתי הספר הוותיקים והגדולים במדינה. כיום לומדים בו יותר מ־4,150 תלמידים בשישה גנים, בשלוש חטיבות יסוד, בשלוש חטיבות ביניים ובחטיבה עליונה אחת שבה כ־1,400 תלמידים, כולל חניכי הפנימייה הצבאית לפיקוד.

לריאלי יש יותר מ־24,000 בוגרים בכל שדרות המנהיגות וההובלה של מדינת ישראל. בין בוגריו יש נשיא מדינה, שלושה שופטים עליונים, ארבעה רמטכ”לים, 41 זוכים בפרס ישראל, 74 זוכים בצל”שים ועוד רבים וטובים שמחזיקים בעמדות מפתח במדע, באקדמיה, בחינוך, בכלכלה, בתעשייה, באמנות, בספורט ובחברה הישראלית. בית הספר דוגל בשאיפה למצוינות מתוך תפישה שכדי למצות את הפוטנציאל הגלום בכל תלמיד ותלמידה יש לעבוד קשה בכל תחום.

מי שמצליחים פחות במתמטיקה ובמדעים יצליחו בפסיכולוגיה, בתנ”ך או בתיאטרון, ומי שמדעי הרוח מדברים אליהם פחות יצליחו בפיזיקה או במדעי המחשב. בית הספר מעניק לתלמידיו כלים של למידה עצמאית, חשיבה ביקורתית, יכולת עבודה בצוות וחשיבה יצירתית/המצאתית.

בניגוד למחשבה הרווחת, החטיבה העליונה בריאלי אינה מוסד פרטי אלא מוסד מוכר שאינו רשמי, שפירושו הוא חצי פרטי. תקציב בית הספר מגיע ממשרד החינוך ומהורי התלמידים, וכך היה המצב מאז שנחקק חוק החינוך הממלכתי בישראל בשנת 1953, שהכיר במסלול המוכר שאינו רשמי.

כמו כן, ושוב – בניגוד לדעה הרווחת בציבור, רוב ההורים של תלמידי הריאלי משתייכים למעמד הבינוני והבינוני-גבוה, שהמכנה המשותף להם הוא הערך העליון שהם מייחסים לחינוך ילדיהם. מכיוון שהחינוך נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם, הורים אלה מוכנים להשקיע משאבים כלכליים ואישיים כדי להעניק לבניהם ולבנותיהם את מה שנחשב בעיניהם לחינוך הטוב ביותר.

אנחנו בבית הספר הריאלי חושבים שמערכת החינוך הציבורית/עירונית בחיפה היא מערכת מצוינת, בין השאר בגלל התחרות בינה לבין המערכת של בתי הספר החצי פרטיים כמו הריאלי, ליאו באק, בית הספר האורתודוכסי, בתי הספר נזירות נצרת ועוד. יתר על כן, אנחנו גם חושבים שיש מקום לתחרות הבריאה הזו שמקדמת את החינוך בכל המגזרים והשכונות בעיר. אנחנו רק מבקשים ממשרד החינוך שיאפשר לנו להמשיך ולעשות את עבודת החינוך שאותה אנחנו עושים ב־106 השנים האחרונות ולא לפגוע במעמדו של בית הספר.

הכותב הוא מנכ”ל בית הספר הריאלי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר