פקח מחלק דוחות חניה (צילום: ניר כפרי)
פקח מחלק דוחות חניה (צילום: ניר כפרי)

הטבה מיותרת

פורסם בתאריך: 22.2.20 20:52

בסוף השבוע שעבר פורסם ב”כלבו – חיפה והקריות” כי בכוונתה של עיריית חיפה לאמץ את בקשתו של יו”ר שדולת הגמלאים אלי לנדאו להעניק לגמלאי העיר בני 70 ומעלה פטור מתשלום על חנייה בכחול-לבן. לנדאו אולי חוגג את ניצחונו ואת ההישג שהשיג עבור גמלאי העיר, אבל העיר עצמה הפסידה בגדול. שלא יובן לא נכון – מדינת ישראל בכלל והעיר חיפה בפרט חבות חוב עצום לאזרחים ותיקים ולגמלאים. הם מסרו את נפשם ואת גופם על הקמת המדינה, על בנייתה, על קביעת אופייה ועל דרכי התנהלותה, בנו את כלכלתה בשנים הראשונות וכמובן הקימו משפחות כדי שיגדל כאן דור ההמשך וכדי שיהיה עתיד למדינת ישראל.

המדינה חייבת להם המון וצריכה לתת להם כל מה שרק אפשר לתת – הנחות לאזרחים ותיקים, סיוע כספי במקרה הצורך, טיפולים רפואיים, הקלות שונות וכל עזרה נדרשת. אבל בין זה לבין מתן חניה חינם ברחבי העיר המרחק הוא רב.

חיפה היא העיר שבה שיעור הגמלאים הוא השני בגודלו בישראל. חיפה היא גם עיר אמידה למדי. היא מדורגת באשכול 7 – אשכול גבוה המעיד על אוכלוסייה חזקה כלכלית. המסקנה הסטטיסטית היא כי גמלאי חיפה הם, בהכללה, אנשים אמידים. רובם בעלי דירות משלהם, לפעמים יותר מאחת; לרובם יש פנסיה מכובדת ולעתים מכובדת מאוד; ורבים מהם מנצלים היטב את שנותיהם היפות, נטולות דאגות הפרנסה ויוצאים לראות עולם, לפעמים כמה פעמים בשנה. למעשה, ישראל היא אחת מהמדינות הבודדות במערב שבהן דור ההורים מפרנס את דור הילדים ולא להיפך.

 

 

כן, בין 50,000 תושבי חיפה בני הגיל השלישי יש מי שמצבם הכלכלי הוא נורא. הם חיים מתחת לקו העוני, מתפרנסים מקצבאות לא מספקות, נזקקים לעתים לתרומות כסף ומזון, ומצבם מעורר דאגה. אבל אלה המיעוט, והם ממילא לא יכולים להרשות לעצמם להחזיק במכונית פרטית. ההטבה הזאת לא תועיל להם בדבר.

מולם, רוב גמלאי העיר מחזיקים במכונית פרטית שמשרתת אותם בכל שעות היום ובכל פעילות שהם עושים מחוץ לבית. כמעט לעולם הם אינם נוסעים באוטובוס. עניין של הרגל. הם נסעו במכוניות פרטיות במשך רוב שנותיהם כבוגרים, וכך הם רגילים. והרגלים, כידוע, בוודאי בגיל כזה, כבר לא משנים. אחזקת רכב היא עניין יקר. ביטוח, חידוש רישיון, טיפולים, דלק – כל אלה עולים כסף רב בכל שנה. אלפים רבים של שקלים. הם אינם זקוקים כלל להטבה של כמה עשרות שקלים בחודש עבור חניה. הם כמעט לא ירגישו בה, ויתרה מכך – מכיוון שהם משתמשים במכוניתם הרבה יותר מאשר צעירים מהם (בממוצע), הרי שהם גם תופסים חניות מוסדרות לפרק זמן ארוך יותר, ואם יקבלו פטור מתשלום גם לא תהיה להם כל סיבה לעזוב את החניה. מי שישלמו את המחיר הם בעלי המכוניות האחרים, שלא רק שאינם פטורים מתשלום על חנייה, אלא שכעת גם מקום חניה הם לא יצליחו לאתר.

מי שעוד מפסידה מכך היא העירייה בעצמה. מאות אלפי שקלים שמצטברים בקופתה בכל שנה בגין דמי חניה וקנסות בגין אי תשלום על חניה לא יגיעו אל קופתה כעת. זאת ועוד, מתן הטבה שכזו עומדת בניגוד גמור לתפישה האורבנית הרווחת כיום בעולם. בעוד שבכל העולם המערבי כבר הפנימו מזמן כי יש להגביל ככל האפשר את נוכחותן של מכוניות פרטיות במרחב העירוני, לצמצם את שטחי החנייה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית, דווקא בעיריית חיפה מתעקשים לעשות סיבוב פרסה תמוה ולעודד שימוש במכונית פרטית בתוך העיר. שום תועלת לא תצמח מהטבה זו – לא לגמלאים, לא לתושבים, לא לעיר ולא לעירוניות.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. זאב

    אני כנראה במיעוט… אבל, אני מסכים עם כל מילה שנכתבה. הטבה מיותרת בהחלט.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נכון מאוד הבעיה שראש העיר כבולה בהסכם קואליציוני עם עסקן פוליטי קשוח.

  3. אלכס

    זאת הטבה לבני 70 +, כלומר בגיל בו עדיין נוהגים ולא נוח או לא אפשרי להשתמש בתחבורה ציבורית.. גיל בו גם הבריאות לא תמיד מושלמת בלשון המעטה והרכב הוא גם הרגליים.. לכן אני לא מסכים עם הנאמר בכתבה. השימוש ברכב הוא מוגבר ויש להתחשב גם כלכלית באוכלוסיה הזאת. יש אמידים יותר ויש גם אמידים פחות.

  4. עומר

    אתה לא מבין בנתונים ולא מבין בסטטיסטיקה.
    זה שחיפה עיר אמידה לא מעיד על אוכלוסיית ה-70+ שייתכן שמתקשים לסגור את החודש כשיש להם הכנסה מפנסיה וקצבת זקנה אבל עדיין מחזיקים ברכב כדי להתנייד, כמו שאדם מוגבל משתמש ברכב למרות שיש תחבורה ציבורית כי זה יותר נוח ופרקטי. בנוסף, ממילא זוהי קבוצה שלא מהווה נתח גדול מאוכלוסיית הנהגים בעיר.
    מדובר במתנה לא גדולה מדי שלא יוצרת יותר מדי נזק לשאר הציבור.

  5. ירבוע בן קליש

    אפשר פשוט לגרש את הקשישים מחיפה, זה יפטור את כל בעיות החניה בחיפה
    זה יאפשר לכל הצעירים הציבור הנצלנים שאנו משלמים מכיסנו את משכורתם המנופחת להחנות את ג'יפוני השופון ברווחה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר