הפוסות בגן החיות בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)
הפוסות בגן החיות בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)

תנו לחיות גן חיות

פורסם בתאריך: 16.8.20 20:28

עוד מהיותי ילד קטן אני נהנה מאוד מביקור בגן חיות איכותי. ביקרתי בגני חיות ברחבי העולם, וכמעט בכל עיר שבה הייתי, סיירתי גם בגן החיות שלה (פספסתי את מינסק ואת פוזנן, אבל אולי עוד אחזור לשם). אז כדי שיהיה ברור כבר מההתחלה – אני מאוד בעד גני חיות ואני גם ממש לא אובייקטיבי. אסביר בהמשך למה, אך ייתכן שלא אצליח לשכנע את מי שכבר מראש מגיע עם דעה ברורה לגבי הצורך בהעלמתם של גני חיות.

בעיר היפה שלנו גן החיות הוא שכיית חמדה בלב מרכז הכרמל – אטרקציה תיירותית איכותית שמוסיפה חן אירופי לחיפה. הוא הוקם בשנת 1949 ושופץ לפני כמעט 20 שנה בזכות תרומתה של משפחת אריאלי הנדבנית. גן החיות בחיפה הוא מקום מפלט מעולה מכל מיני טאבלטים וטלפונים שהילדים של ימינו מכורים אליהם, והוא נותן הזדמנות לילדים חיפאים להיחשף למגוון ענק של בעלי חיים – זוחלים, עופות ויונקים.

בישיבת מועצת העיר הבאה תידון שאילתה של חברת המועצה הילה לאופר מהירוקים על מצבו הפיזי של גן החיות. היום, בכתבה שפורסמה ב"כלבו – חיפה והקריות", היא כבר אמרה שמטרתה היא להביא לסגירתו של גן החיות. אבל האם סגירת הגן היא באמת הפתרון האולטימטיבי? מה קורה בעולם? מסתבר שיש דווקא דעות אחרות ושלא חייבים להקשיב קשב רב לתעמולה הטבעונית. לפעמים היא רק רעש אשר מסווה את הפתרון האמיתי.

בדקתי מה אומר בעניין ד"ר דייב הוני, מרצה בקווין מארי – האוניברסיטה של לונדון. במאמר שפרסם ד"ר הוני בעיתון "הגארדיאן" הבריטי הוא טען כי הקונספט של "חיה בשבי" הוא שגוי וציין כי עבור מינים רבים של בעלי חיים, איכות החיים בגן החיות היא גבוהה יותר מאשר בטבע הפראי. אמנם יש הגבלה של חופש התנועה, אבל בעלי החיים לא יסבלו ממתח כתוצאה מאיום מצד טורפים (וכמובן שלא ייהרגו באכזריות או ייאכלו בעודם בחיים), לא יציקו להם טפילים כאלה ואחרים, הם יקבלו טיפול בפציעה או במחלה, ולעולם לא ימותו מרעב או מצמא. כמו כן נמנעות מהם תופעות שרווחות בטבע כמו הדרה חברתית או אפילו הרג צאצאים. הרבה דברים מזעזעים קורים לחיות בטבע אשר לא מתרחשים בגן חיות טוב, ולרדד את השיח לרמה נמוכה של "חיה חופשית בטבע זה טוב" פשוט עושה עוול לחיות.

 

 

גן חיות טוב הוא גם גן שמשמר את חיי הטבע. יש מספרים מבהילים על בעלי חיים שנכחדים מעל פני כדור הארץ. גני החיות מגנים עליהם מהכחדה, ובגני החיות יכולים להיות מיני בעלי חיים שמהווים את הבסיס לשגשוג מחודש של מין שכמעט נכחד.

גם הערך החינוכי של גני החיות לא יסולא בפז. ילדים רבים, וגם מבוגרים, במיוחד כאלה שגרים בערים, לעולם לא יראו חיה מעבר ליונה, לעורב ובמקרה החיפאי – לחזיר בר, בוודאי שלא אריה או ג'ירפה. עם כל הכבוד לשידורים בערוצי הטבע או פוחלץ במוזיאון, הם אינם מהווים אלטרנטיבה אמיתית לגן החיות – היכולת להסתכל על החיה, לשמוע אותה, להריח אותה, לראות מה היא עושה ולספוג את כל המידע. גם הערך המחקרי יכול להיות גבוה, שהרי גן החיות החיפאי מקורו במכון ביולוגי.

למרות כל מה שנכתב כאן על חשיבותם של גני חיות, חשוב לומר שיש מקום לביקורת על מצבו הפיזי של גן החיות בחיפה. אך הכיוון לא צריך להיות של סגירה אלא של שדרוג ופיתוח. מספיק קלקלנו בחיפה, עכשיו הזמן לשפר.

אני מניח כי סגירתו של גן החיות תשמח מאוד את הטבעונים ואת פעילי זכויות בעלי החיים. ביחד איתם יחגגו גם כרישי נדל"ן שישמחו לרכוש בגרושים את השטח כדי להקים עליו מגדלי ענק, וכמובן שגם עיריית חיפה תשמח. שם הרי צריכים את הכסף למשרות מיותרות במינהלות הזויות. אולי במקום לשתף פעולה עם קואליציית אינטרסים מוזרה שכזו, נדרוש מהעירייה לעשות את הדבר הברור מאליו – לשדרג את גן החיות, לשפר את התנאים של בעלי החיים ואולי אפילו להוסיף אטרקציה שתיתן ערך מוסף בדמות חיות ממינים שעומדים להיכחד מהעולם.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. א.ד.

    דברים הזויים קורים בתקופתה של קליש. הגן חיות נמצא שם כ"כ הרבה שנים, מאז ימי ילדותינו, מה רוצים ממנו עכשיו? שתטפל במפעלים המזהמים ותניח לגן החיות בשקט.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בתי סוהר מאפשרים חיים ללא רדיפה אינסופית אחרי מקור פרנסה קורת גג ואוכל. שקלת פעם לוותר על החופש שלך ולהכנס לכלא?

  3. ליאת

    כמה, כמה שטויות בכתבה אחת… חבל מאוד שעיתון כמו הכלבו נותן לדברים כאלה פרסום.

  4. דודו מגן.

    למשתמש האנונימי – לא, לא שקלתי. בעיקר כי אני מרוויח נהדר ומת על העבודה שלי. עם זאת, אני מניח שיהיו אנשים רבים שמציאות חייהם תגרום להם להעדיף את יתרונות הכלא על פני חיי החופש. עניין של השקפה.

  5. לימור פלג

    לא לסגור את גן החיות!! זה מקום לימודי אמיתי סביבתי. מסכימה עם כל מילה בכתבה למעלה. עינת קליש סליחה שבחרתי בך. פשוט אכזבה… מה נסגר עם העיר. קודם את יורה לכל הכיוונים ואחר כך מבקשת סליחה?? מה איתך? יש שם צוות מדהים ואנשים טובים שאכפת להם מהחיות. המקום צריך שדרוג וגם קצת נגישות למי שצריך במעברים המדרגות… אבל לא לסגור!!!!

  6. שרי

    במקום לקשקש על גן חיות שאין בעיה איתו טפלו בבעיות האמיתיות של העיר.
    לילדי העיר אין בתי ספר ראויים ומתאימים . אין העשרה חינוכית מספיקה . לעירייה לא אכפת ולא מספקת תשובות.
    ילדי העיר ותושביה קודם.

  7. אמא לילדים

    יש את גן החיות המעולה, הגדול והמודרני של קרית מוצקין. אין שום צורך בגן החיות הקטן והעלוב של חיפה.

  8. מכיר את הגן עשרות שנים

    אין מקום לגן חיות כאלה. אם יש חיות שלא מסוגלות להיות בטבע – צריך לבנות להם מרחבים ראויים. אין את זה בחיפה.

  9. Nature

    הצעה:
    את כל היזמים, קבלנים, עסקנים וכרישי הנדל"ן בחיפה ובארץ >> להכניס לכלוב של הנמרים והאריות.

    רק ככה שומרים על הטבע.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האמא שם שטענת שאפשר לסתפק בגן חיות של מוצקין. לידיעה פנילויות רבו והעשרות חינוכיות ברמה גבוהה מתאםשרים לתלמידי חיפה במחיר מאוד נמוך מאחר והם תושבי העיר.
    באשר לאופי גני החיות
    כיום גני חיות משמשים כגרעניני רביה לבעח הנמצאים בבכנת הכחגה חמורה. כך גם גן החיות בחיםה

  11. אנונימי

    האמא שם שטענת שאפשר לסתפק בגן חיות של מוצקין. לידיעה פנילויות רבו והעשרות חינוכיות ברמה גבוהה מתאםשרים לתלמידי חיפה במחיר מאוד נמוך מאחר והם תושבי העיר.
    באשר לאופי גני החיות
    כיום גני חיות משמשים כגרעניני רביה לבעח הנמצאים בבכנת הכחגה חמורה. כך גם גן החיות בחיםה

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גן החיות של חיפה הוא מוסד ותיק של למעלה מ70 שנה.חובה לטפח אותו להצים את המתחם,לדאוג ךנגישות טובה יותר ,לפזר עוד ספסלים .להןריד קצת את מחיר הכניסה.גן החיות הוא מוסד חינוכי ומיוחד וחיוני לקהילה החיפאית.המיקום שלו נהדר ומהווה מקום לרוגע ולבריחה הטרדות היום יום. אסור לתת יד לסגירת הגן בשום פנים ואופן.יש להלחם על המשך קיומו שמהווה גם מוסד חינוכי חשוב לאוכלוסיה של כל הצפון. לא פעם נהנתי לראות כתות של ילדים מבקרים ועומדים מרותקים בפני המתחם של החיות ומקשיבים קשב רב להדרכות.שואלים שאלות נבונות ואין אחד מאיתנו הבוגרים שלא זוכר את הביקורים בגני החיות כשהיינו ילדים וכשהיינו הורים ולקחנו את הילדים שלנו ועמדנו איתם בדיוק באותו מקום שם עמדנו עם ההורים והמורים שלנו,ואז שוב שהפכנו להיות סבאים לנכדים והלכנו שוב לגן עם הנכדים ועמדנו שוב במקום עם הנכדים שלנו בו עמדנו עם ההורים שלנו ועם הסבאים והמורים שלנו.כך נוצרת שרשרת שקושרת אותנו לתרבות ולמקום. עיריית חיפה והעומדת בראשה גברת עינת קאליש,אל תסגרי את המוסד הלימודי והתרבותי החשב הזה והמשמש את כל האוכלוסיות באזור בלי יוצא מהכלל.יהודים ערבים דתיים וחילוניים.
    ס ג י ר ת ג ן ה ח י ו ת
    י ה י י ה כ ת ם ש ח ו ר ע נ ק
    על כ ה ו נ ת ה של ראשת ה ע י ר ע י י נ ת ק א ל יש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר