עינת קליש רותם ואן אידלגו (צילום מתוך דף הפייסבוק של עיריית חיפה)
עינת קליש רותם ואן אידלגו (צילום מתוך דף הפייסבוק של עיריית חיפה)

המסר של פריז

פורסם בתאריך: 13.2.21 19:16

אנו חיים בעידן הבתר אידאולוגי – עידן שבו כמעט לא נותרו עוד מלחמות בין מעצמות סביב רעיונות גדולים או דרך חיים. פה ושם עוד יש סכסוכים לאומיים סביב גבולות או תושבים, אבל גם אלה בדרך כלל גוועים מאליהם תוך שנים אחדות, בעיקר בשל עייפות הצדדים. ובהיעדרן של מלחמות לאומיות, העולם מתמודד היום עם שני אתגרים קשים שאינם יודעים גבולות – המאבק בטרור העולמי והמאבק בהתחממות הגלובלית.

ההבדל המרכזי בין שני האיומים הללו הוא שהטרור העולמי גובה את קורבנותיו בזמן הווה, ואילו משבר האקלים יגבה את עיקר קורבנותיו בשנים הבאות אם לא נשלב ידיים כולנו יחדיו ונפעל כאיש אחד למיגורו.

ההודעה השבוע על הצטרפותה של חיפה למאבק העולמי בהתחממות הגלובלית ובמשבר האקלים היא בשורה טובה, חשובה וראויה להערכה. לפי הפרסום של ראש העיר עינת קליש רותם, העירייה חתמה על אמנה מקבילה להסכם פריז – אמנה שמאפשרת לערים להצטרף באופן עצמאי להסכם האקלים הבין לאומי שעוסק בהפחתת פליטות גזי החממה. במסגרת אמנה זו יכולות הערים המצטרפות להציב לעצמן מטרות מרחיקות לכת אף יותר מאלה שהציבו לעצמן הממשלות בכל הנוגע למיגור תופעת ההתחממות הגלובלית. ערים גדולות רבות בעולם הצטרפו לאמנה, ובהן פריז, ניו יורק, לונדון ואמסטרדם, ובסך הכל חתמו יותר מ-500 ערים ומחוזות ברחבי העולם על התחייבות זו.

יכולתה של עיריית חיפה לתרום תרומה משמעותית לצמצום ההתחממות הגלובלית – חייבים לומר בכנות – היא נמוכה מאוד. בשל המבנה הריכוזי של מדינת ישראל והשפעתה העצומה של הממשלה בירושלים בכל הקשור לרגולציה על תעשייה, על תשתיות אנרגיה, על תשתיות תחבורה ועל מדיניות סביבתית, יכולת השפעתן של הרשויות המקומיות היא פחותה.

לא רק שעיריית חיפה אינה יכולה לסגור מפעל מזהם שפעילותו היא חיונית למשק הלאומי (לכל היותר היא רשאית להוציא צו סגירה ארעי או לקנוס מפעל מזהם בגין עבירה כזו או אחרת על חוק סביבתי, ותו לא), הרי שאפילו לתכנן מערכי תחבורה ציבורית עירוניים או לקבוע את סוג האוטובוסים היא איננה יכולה, שכן משרד התחבורה מתכנן את מערך התחבורה הציבורית ואת אופיו. גם בפעילות הנמלים אין לעירייה כל יכולת התערבות או שליטה, וגם לא בעבודות לסלילת תוואי הרכבת.

מה היא כן יכולה לעשות כדי לצמצם את פליטות המזהמים ולתרום מעט למאבק בהתחממות הגלובלית? היא יכולה להתערב בפעולות תכנוניות בתחום הקיימות העירונית ולהיערך טוב יותר לאיומים שמציבה ההתחממות הגלובלית בפני האנושות בכלל ובפני תושבי הערים בפרט.

 

 

ואכן, מהפרסום של קליש רותם עולה כי בחודשים הקרובים תעסוק העירייה במיפוי האיומים הנובעים משינויי האקלים כגון עליית מפלס מי הים, שריפות, הצפות ואירועי קיצון במזג האוויר. כמו כן תעודד העירייה צעדים שמקדמים קיימות והפחתת פליטות המזהמים העירוניות כמו בנייה ירוקה, מעבר לתחבורה חשמלית, טיפול נכון בפסולת, נטיעת עצים, הקמת גגות ירוקים, ניהול מי נגר, הפחתת השימוש בכלים חד פעמיים במערכת החינוך העירונית ובמרחב הציבורי המשותף, ושימור וטיפוח של משאבי הטבע הייחודיים לעיר ושל הסביבה האקולוגית.

בהודעתה הזכירה קליש רותם כי נסיעתה הראשונה כראש עיר היתה לפריז, שם היא נפגשה עם מקבילתה הצרפתית אן אידלגו. בין השתיים נוצרו קשרים אישיים מוצלחים והם שהובילו – כך כתבה קליש רותם – להצטרפותה של חיפה לרשימת הערים החתומות על הסכם האקלים.

קשרים אישיים בין מנהיגים, פוליטיקאים, נבחרי ציבור ונושאי משרות תורמים רבות ליכולת לקדם מהלכים גדולים וחשובים לטובת עיר, מדינה או קידום רעיון. בעולם שבו האידאולוגיות הגדולות קרסו וההבדלים בין הגישות השונות הצטמצמו לכדי רטוריקה ואסטרטגיה, שני הכלים החיוניים ביותר למנהיג ציבור שמבקש לקדם מהלכים ותוכניות גדולות הם יכולת בין אישית וזמן.

כשנתיים חלפו מאז נפגשה קליש רותם עם אידלגו ועד שהצטרפה לאמנה. הקשר הבין אישי נרקם אז, ולאחר כשנתיים הוא הבשיל והניב תוצאות. זה מה שקשר אישי יודע לעשות. אלא שבינתיים, במהלך אותה התקופה, נותקו היחסים עם משרד התיירות, החריפו היחסים עם משרד התחבורה, נחרבו הקשרים עם המשרד להגנת הסביבה, וראש הממשלה לא שש לשוחח עם ראש העיר.

כפי שקשר בין אישי טוב מניב תוצאות מוצלחות, כך קשר בין אישי רע מניב תוצאות שליליות. ואם את הלקח הזה לבדו תפנים קליש רותם גם לגבי שאר מאבקיה, ייתכן כי היא תזכה גם לראות בהם ניצחונות.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. שרי

    גם מה שסכמה מרצונה עם שרים מתבטל כי היא לא עומדת במחוייבות שלה להסכמים , לקדם פיתוח ועשייה בעיר.
    בקיצור ראש עיר שלא עובדת בשביל תושבי העיר.
    העיקר זרקה לנו בלי שום סדר פחים כתומים בומבסטיים על המדרכות בעיר בלי להסביר לתושבים שהגיעו פחים כתומים וגם לא הוצבו במקומות נדרשים.

  2. שעובדי העירייה יתנו דוגמה אישית.

    בכל יום כאלף פקידי עיריית חיפה מגיעים משכונות העיר ברכב פרטי לעיריה ומגדל ההנדסה וזאת למרות שיש אוטובוסים, אגד תיק תק, כרמלית ומוניות.
    אם העירעה רוצה להילחם בפליטות גזי חממה טוב תעשה אם תתן דוגמה אישית.
    איסור על עובדי העיריה להגיע לעבודה ברכב הפרטי. ביטול הטבות לבעלי רכב פרטי. ביטול התמדת רכבי עיריה לעובדים והעברתם לתחבורה ציבורית בלבד

  3. דוד

    אני גרה בכרמל וברחוב מתחתי יש ארובה של אח הסקה וכאשר הרוח נושבת אני מקבל את העשן אצלי בדירה…
    מה עמדת העיריה בנושא זיהום זה…

  4. אבי .בוחבוט

    יואב רמתי גזען עליו להתפטר ממוצת העיר לאלתר

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר