עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

היערכות כושלת

פורסם בתאריך: 20.2.21 20:57

השבוע התרחשו כמעט במקביל שני אירועים מאתגרים, שאף שאינם קשורים זה לזה הם בכל זאת יכולים ללמד דבר או שניים על המושג “היערכות”: סופו של הסגר השלישי שהיה הארוך וההרמטי מכולם, והגעתה לאזורנו של סופה חורפית קיצונית למדי.

הראשון הוא כל כולו תולדה של החלטת ממשלה, ולפיכך אפשר וצריך היה לצפות שההיערכות לקראתו תהיה אופטימלית. המציאות מלמדת שההיערכות של ממשלת ישראל ליציאה מהסגר ולהמשך התמודדות קולקטיבית עם הנגיף היתה ועודנה כושלת. הקריטריונים לפתיחה מחודשת של בתי עסק, אולמות אירועים, מוסדות תרבות ובתי מלון הם מבולבלים ונראים שרירותיים. הפעלתה של מערכת החינוך היא מקרטעת ומוגבלת, וילדי ישראל ממשיכים לשלם את המחיר האישי, החברתי והנפשי הקשה ביותר. סוגיית הדרכון הירוק ושאלת ההטבות שיינתנו למתחסנים או המגבלות שיוטלו על סרבני ההתחסנות הן עדיין לא ברורות. אף שניכרת מחשבה, התוצאה, למרבה הצער, עדיין בלתי מספקת.

לאחר כ־5,500 מתים, עשרות אלפי עסקים שקרסו וכמיליון מובטלים, מדינת ישראל אינה ערוכה לתקופה של אחרי הסגר השלישי יותר משהיתה ערוכה לתקופה של אחרי הסגרים הראשון או השני. ההבדל היחיד הוא שעכשיו לפחות יש כבר חיסונים זמינים, ושיעור האזרחים המחוסנים הולך ועולה. בזכות זה, וזה בלבד, אנו יכולים להביט אל האופק בתקווה מסוימת ולהניח כי גרוע כפי שהיה לא צפוי עוד להיות.

גם לגבי אירועי מזג אוויר קיצוני הניסיון רב השנים מלמד כי דבר לא נלמד ודבר לא משתנה. אסון נחל צפית שגבה עשרה קורבנות אירע רק לפני שלוש שנים. אין כמעט מופע חורפי קיצוני אחד שמסתיים בלי טביעות, היסחפות של כלי רכב, הצפות של שכונות ובתים, עצים שנעקרים וגורמים לנזקים ולמפגעים, רשתות תמרורים שקורסות והפסקות חשמל ממושכות. חורף אינו דבר חדש ובלתי נודע, ובכל זאת שנה אחר שנה, מופע אחר מופע, מחדל רודף מחדל.

 

 

גם אצלנו בחיפה, מתברר, המילה “היערכות” איבדה ממשמעותה. שנת הקורונה, השנה האבודה, גבתה מחיר כבד מאוד מהעיר ומתושביה. עסקים נסגרו, עובדים פוטרו ושיעור הנתמכים עלה. אם את האסונות הפרטיים של כל תושב ותושב אפשר עוד להבין כגזירת גורל וכפועל יוצא של משבר כלכלי עולמי, הרי שאת אוזלת ידה של העירייה כגוף מתפעל, מתכלל ומתכנן קשה הרבה יותר להבין.

לעינת קליש רותם היו ויש שלל תוכניות של התחדשות עירונית ושיקום שכונות. זה המקצוע האזרחי שלה, זו האג’נדה שעמה היא רצה בבחירות ועל בסיסה היא ניצחה. שנת הקורונה, שבה הכל קפא, היתה אמורה להיות ההזדמנות הגדולה ביותר שלה להריץ ללא הפרעה את רוב תוכניותיה. התנועה היתה דלילה, רוב העסקים היו סגורים והתושבים שהו בין הקירות. מה יותר מתאים מאשר עיתוי זה כדי להפעיל את כל הכלים הכבדים, את המהנדסים, את המתכננים ואת הקבלנים ולפעול במלוא המרץ בכל שכונות העיר?

ובכל זאת, כמעט דבר לא התקדם בעיר במהלך השנה החולפת. פה ושם התחדשו כביש ומדרכה, אך בקצב מתון שאינו שונה מכל שנה רגילה. גם כמה מגרשי ספורט ישנים עברו מתיחת פנים וצביעה מחדש, באזור תלפיות הוצבו פארקלטים, ומזנונים ניידים פוזרו ברחבי העיר. אל אלה הצטרף הבייבי החדש של העירייה – הפיכתה של סמטת ח’טיב בעיר התחתית למדרחוב.

ככלל, אלה הן פעולות טובות בכיוון הנכון, אך הן בגדר מעט מדי ומאוחר מדי. מדוע רק לצבוע ולא להקים מגרשים, גנים ציבוריים ופארקים חדשים לגמרי? מדוע רק לחדש כביש ומדרכה ולא לפעול לשינויי ייעוד כמו כבישים טקטיים, שבילי אופניים, נת”צים חדשים ושדרות? מדוע לשדרג רק את סמטת ח’טיב – רחוב קצרצר וזניח יחסית – ולא את כל מתחם הרחובות שבין שיבת ציון למגינים – אזור רחב ומלא סמטאות מזמינות ומפתות?

אפילו מיזם הפוד טראקס, כפי שלמדנו, לא עולה יפה. העירייה קבעה קריטריונים מחמירים כל כך, עד שרבים מבעליהם החליטו פשוט לסגור אותם אחרי שכבר זכו לתהודה כלל ארצית ולהתלהבות רבה.

קליש רותם טורחת להדגיש בכל הזדמנות כי מינהלת 2030 ממשיכה במרץ לתכנן את עיר העתיד. חיפה הפסידה בשנה החולפת הרבה יותר מדי זמן וכסף – משאבים מוגבלים שגם כך לא היו לה. בקצב הזה, עד שיגיע רגע הביצוע כלל לא בטוח שקליש רותם היא זו שתזכה לגזור את הסרט.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. קובי

    כל הכבוד לקאליש שמאשימה את התוצאות העלובות שלא הגיע למלא בדל של הבטחה לתושבים וערב הקורונה לא הצליחה לעמוד בפיתוי העיר,גב ראש העיר צר לי עתודה העיר הזאת לומר לך שאכן לעיר יש פוטנציאל ענק להיות עיר יפה מטופחת שכיף לחיות בה אבל האמת שזו עיר מוזנחת מיושנת שנים לא נסללו ורובדו כבישים שכונות וותיקות בכרמל הכספומט שלך ראש העיר גם מוזנחות ,את הבטחת הרבה לתושבים שבחרו בך לא הוכחת כלל שאת ראויה לעמוד בראש העיר הזאת נכשלת בגדול

  2. תבתי

    כתבתי לראשת העיר להוסיף סככות צל בחוף הכרמל בחלקו הצפוני בחלק הדרומי של שובר הגלים כי אין שם כמעט סככות. אפילו לתשובה לא זכיתי.

  3. אבי

    במשרד מהנדס העיר בלשון המעטה מתרשלים בתפקיד. מחלקים רישיונות לקבלנים להפוך רחובות שלמים לתמ"א והתחדשות עירונית בלי לשפר את העניינים התחבורתיים, התשתיתיים כמו ניקוזים ואפילו לא אוכפים פיקוח על הבנייה – ראה ערך קירות שקורסים ומסכנים חיי אדם ורכושם.. מצב העירייה בכי רע והתושבים משלמים את המחיר. אפילו פסי האטה שעשו לאחרונה ברחוב האסיף בוצעו ללא פיקוח: הם גבוהים מדי, עם שיפוע פתאומי שדופק את המכוניות. גועל נפש.

  4. ליאור

    רחמנות על החיפאים. נתקעו עם הכישלון הזה בשם "קליש". איזה מזל שאני לא תושב חיפה.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שחכתם לתת לקליש צלש על שמירת חיפה ומיצובה כעיר החזירים

  6. אביב

    צריך להוסיף לכתבה שלושה דברים חשובים : בקורונה התרבתה אוכלוסיית החזירים, ללא שליטה וללא ריסון.
    גם פקחי העיריה איבדו רסן וכבוד לתושבים שנסגרו שנה בקורונה. ומדברים בחוסר כבוד לתושבים שפוחדים לפגוש חזרי בר.
    העיריה ברחה כבר שנתיים מאחריותה לביטחון התושבים.

    הדבר השני : עירית חיפה אגף הגביה ומועצת העיר יחד עם החרדים ומשרד הפנים לא שכחו להעלות שוב את מס הארנונה על עניי העיר בעוד % 3÷2 כדי לממן את פקידי העיריה שישבו בבית בסגר וקיבלו משכורת.

    הדבר השלישי והכי חשוב שעליו אף אחד לא מדבר :
    שנה בסגר. כל מוסדות הציבור , בתי הספר הפארקים, הגנים המתנ"סים, גני הילדים, משרדי העיריה סגורים ואין קבלת קהל. העיריה חסכה עשרות מיליוני שקלים בהוצאות השנה, ולמרות זאת העלתה את הארנונה. ועל זה אף אחד לא מדבר. איפוא הכסף ??

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מדובר בתינוקת לא מפותחת מבחינה מנטלית .
    ותושבי העיר בדרך להפרד ממנה במהירות .
    הבנו הכל .
    היא תעוף מכאן למנטור השויצרי שלה .

  8. א.א.חיפה.

    משרד הפנים לא יכול לעשות כלום. עינת קליש לא מתפטרת כי מדוע תוותר על משכורת 45 אלף שקל. היא מקהלת כמו חבר כנסת. מידי חודש תושבי חיפה חתמו כאילו משכנתא בבחירת עינת קלוש. ראש הממשלה כל בזמן רודפים אחריו שיתפטר ואף תובעים אותו. אנחנו הציבור בחיפה אכלנו בגדול בעת בחירת עינת קלוש. המצב שלנו רק הולך ומחיר. אף אחד ממשרד הפנים לא עושה כלום. נ תנים לנו לסבול. הכל נהרס. כל משרדי האגפים הרוסים. עובדים מתפטרים כי האוירה בעיריה בכי רע. .הרחוהות מוזנחים
    העיריה מידי חודש שוקעת בזבל. למשל אין טיפול בחזירים. אגף הרווחה לא מתפקד. מידי שבוע מתגלים גופות של תושבים.ממש במצב של רקבון. אין מי שיבקר את אותם המסכנים.ממש בא לבכות נםלנו בגדול ומיאש כי המצב רק הולך ומחמיר . אנחנו קיבחנו רשימה של עשייה שתעשה ותגדיל לעשות פשוט קיהלנו בלון גדול מלא אויר שהתפוצץ לנו בפנים. גם היא לא מקבלת קהל מציבור חיפה. וגם עם קורנה אנחנו מרגישים אבודים. אין מענהכי גם קבלת קהל אין.גם היא לא מתענינת .היא לא מסתובבת סביב הציבור שלה .מסתגרת מאיתנו איזה
    מכה שאכלנו אותה. מסקנה לא לחפש יותר מידי ולהאמין בכל מי שמפזר הבטחות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר