חוף נאות (צילום: אלה אהרונוב)
חוף נאות (צילום: אלה אהרונוב)

נערכים לאתמול

פורסם בתאריך: 6.3.21 20:43

בחלומה רואה ראש העיר עינת קליש רותם את קרית חיים כריביירה אירופית מרהיבה, עם שדרת בתי מלון גדולים, רצועת חול זהבהב רחבה ומפתה, מים תכולים וצלולים וטיילת עמוסה במסעדות ובבתי קפה.

בשבוע שעבר השתתפה קליש רותם בוועידת המלונאים השנתית, שהתקיימה כמובן באמצעות הזום, והציגה את תוכניתה לבניית מאות חדרי מלון בריביירה החדשה של קרית חיים מערבית. בעיני רוחה היא רואה רכבת אווירית של מטוסים עמוסים בתיירים נוחתים בכל שעה בנמל התעופה הבין לאומי החביב במפרץ חיפה. הם עולים על אוטובוסים ממוזגים, נוסעים צפונה אל הגליל, נצרת, צפת, טבריה ועכו, ולעת ערב מגיעים אל הריביירה החדשה ונכנסים אל בתי המלון החדשים שייבנו. למחרת הם שוב יוצאים ליום של טיולים בצפון, ולעת ערב שבים לבית המלון. “טיולי כוכב” קוראים לזה – מודל פופולרי מאוד בעולם הטיולים המאורגנים.

קליש רותם מאמינה שחיפה יכולה להיות נקודת המוצא של עשרות ואולי מאות קבוצות מאורגנות שמסיירות בצפון הארץ, שכאן הן יכולות להתמקם בכל ערב ומכאן לצאת בכל בוקר אל מסלולי הצפון. לכן בדבריה בוועידה היא הדגישה כי לא מדובר בבתי מלון יוקרתיים ברמה של חמישה כוכבים אלא בבתי מלון עממיים יותר, בדרגה של שלושה-ארבעה כוכבים בלבד, כאלה שאינם אידיאליים לנופש רומנטי של זוגות וגם לא מלאים במתקנים מפנקים למשפחות ולילדים אלא בנויים בעיקר ללינה ולארוחת בוקר של קבוצות מאורגנות.

זהו חזון יפה, באמת יפה, אם אתה חי בשנות ה־90 של המאה ה־20. בשנות ה־2000, ובמיוחד בעשור השלישי של המאה ה־21, “תיירות כוכב” זה לא מספיק, לא מספיק בכלל.

מעבר לעובדה ששדה התעופה של חיפה לא יוארך, כפי שלמדנו לא מכבר, ומעבר לעובדה שמיקומו של שדה תעופה משפיע הרבה פחות על אטרקטיביות של אזור או עיר מנקודת מבטו של התייר, בעיריית חיפה פשוט לא מכירים את מאפייניו העכשוויים של תייר העולם החדש. הוא צעיר יותר, עצמאי יותר, סקרן יותר והרבה יותר זורם ודינמי מהוריו, מטיילי הטיולים המאורגנים.

 

 

השמים הפתוחים והתחרות המטורפת בין חברות התעופה על עוד ועוד יעדי נסיעה אטרקטיביים הביאו לירידה דרסטית במחירי הטיסות. האינטרנט הפך את העולם כולו לנגיש מאוד, לזמין ולידידותי למשתמש. עוד לפני הקורונה הלכו ונעלמו יותר ויותר סוכנויות נסיעות. אם אפשר להזמין כרטיסי טיסה, חדרי מלון, דירות נופש וכרטיסים לרכבת ולכל אטרקציה, פארק או מוזיאון בכל נקודה ויעד בעולם מהמחשב הביתי ואפילו מהטלפון הנייד, וכל מסלול טיול אפשר לתכנן לבד בעזרת מפה טובה, מי לכל הרוחות צריך סוכן נסיעות?

ואם המידע על כל אתר ואתר, על כל מבנה, על כל כיכר ואפילו על כל יצירת אמנות נמצא גם הוא במרחק הקלקה בודדה במסך, מי צריך מדריך?

אפשר לתכנן את כל מסלול הנסיעה, כל היעדים, כל הנסיעות וכל הלינות מראש ומהבית, לבד וללא כל צורך במתווך. אפילו בתי מלון לא צריך. כאשר יש דירות נופש זמינות בכל עיר ולכל כיס או אכסניות איכותיות, מי צריך לבזבז כספים מיותרים על בתי מלון?

תיירות היא כבר מזמן לא עניין למבוגרים אמידים. להיפך – צעירים בני דור המילניאלס הם תיירי העתיד. הם יודעים בדיוק מה הם רוצים ומוכנים לשלם לא מעט עבור הנופש המושלם. ונופש מושלם מבחינתם הוא בעיקר נופש עירוני שוקק חיים, תרבות, ים ואוכל טוב. הם מחפשים חיי לילה עשירים, חברה צעירה, נופים מגוונים ומעניינים ותחבורה ציבורית נגישה ויעילה. הם בזים לטיולים מאורגנים, שונאים מסלולים שנכפים עליהם ומתעבים הדרכות משמימות על היסטוריה ועל דת. לא מעניינים אותם בתי מלון ובטח שלא מלונות עממיים. הם לעולם יעדיפו דירות נופש או אכסניה איכותית על פני בית מלון, ואם כבר ילכו למלון הם תמיד יעדיפו מלון בוטיק אורבני קטן ואיכותי על פני מלון זול של קבוצות מאורגנות.

הצעירים הללו הולכים וכובשים את עולם התיירות. הם מגיעים לכל מקום ונשארים היכן שהם רוצים, מתי שהם רוצים וכמה שהם רוצים. פשוט כי כיף להם. אבל בחיפה לא שמעו על התיירות הזאת. כאן מעדיפים להשקיע אנרגיה ומשאבים עצומים בתיירות האתמול במקום להביט אל המחר ולהיערך לקראתו.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. הגינות

    כשיונה יהב בנה המון בתי מלון כמו שקליש רוצה והתהדר בזה, אף אחד לא אמר לו שהוא מיושן ושזה לא רלוונטי. איפה היו היועצים בתקופה שלו?
    תוך שנתיים פתאום כל התיירות התהפכה?
    יהב בנה בתי מלון לטיולים מאורגנים ואף אחד לא התלונן. מה שהיה עובר אצלו חלק אצל קליש תמיד התשקורות והחונטה עושים מזה דבר רע.

  2. נועה

    תרשמו ותזכרו. כל התכניות שלה יישארו על הנייר בלבד.
    אפילו הנייר שעליהם נכתבו מבוזבז.
    היא פשוט ראש עיר לא ראויה חסרת כישורים מינימליים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר