עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

כישלון מנהיגותי

לא ברור עדיין מה יהיו השלכות המהלך הדרמטי שעליו הכריזו חברי "קואליציית השינוי", אך השורה התחתונה ברורה: קליש כשלה כישלון נחרץ בכל פרמטר ואיבדה את אמון הציבור

פורסם בתאריך: 16.7.21 01:27

מנהיגות היא עניין מסובך. אי אפשר לרכוש מנהיגות במרכול תכונות או ללמוד אותה בבית ספר למנהיגים. מנהיגות גם איננה מוענקת או נוחתת באופן אוטומטי על ראשו של מי שנבחר להנהגה. בחירות אמנם מעניקות לנבחר את המפתחות להנהגה וגם מקנות לו בדרך כלל כלים ומשאבים להנהגה, אבל את המנהיגות הוא צריך להביא מהבית או לבנות אותה במו ידיו בעודו נכנס אט-אט לתפקידו.

קשה להגדיר מהי מנהיגות וכיצד היא נבנית, אבל אפשר לזהותה כשנתקלים בה. עם מנהיגות נכונה אפשר לברוא עולמות.
מנהיגות נבנית מארגז כלים הכרחי, הכולל תכונות כמו תבונה, היגיון בריא, יכולת למידה וקשב וגם סולם ערכים נשגב. ישנם כאלה שמנהיגות היא אצלם עניין טבעי, מולד. מנהיגים טבעיים נולדו עם התכונה הנשגבת אשר אין כל דרך להשיגה אחרת – כריזמה. אבל כריזמה לבדה אינה מבטיחה דבר. כריזמה ללא ארגז כלים מתאים, ללא מוסר, ללא דרך וללא תבונה אינה מובילה לבריאת עולם אלא להחרבתו.

לא מעט מנהיגים כריזמטיים ידעה ההיסטוריה, אך רק מיעוטם חוללו מהפכות וברא עולמות. רובם גרמו בעיקר נזקים. חלקם הובילו לאסונות איומים. כי קל מאוד למנהיג כריזמטי להיסחף בעצמו בקסמו האישי ולחיות בתחושה שהוא עצמו גדול יותר מהרעיון שלו.

רק לפני כחודש למד ראש ממשלתנו לשעבר על בשרו את מחירה של מנהיגות המטפחת את המנהיג ואת תדמיתו על חשבון דרך וערכים. כשמנהיג זונח את הערכים ודורך על אלה שעמדו לצידו ולרשותו בדרכו מעלה – אותם ערכים ואותם אנשים בדיוק יפילו אותו מטה.

לעינת קליש רותם מעולם לא הייתה כריזמה. גם מעריציה הגדולים ביותר ייאלצו להודות שמנהיגתם האהובה לא ניחנה בתכונה הממגנטת והסוחפת הזו. היא אישה אפורה למדיי, נטולת כישורים רטוריים, חלשה מאוד ביחסי אנוש. יש שיכנוה "משעממת".

ובכל זאת היא הצליחה לסחוף אך לפני כשנתיים ותשעה חודשים רבבות תושבים אשר הצביעו למענה בלב שלם ובאמונה יוקדת. הם מצאו בה מנהיגה ראויה להוביל את עירם האהובה. היא הציגה חזון כמעט אוטופי, תוכנית עבודה סדורה, טיעונים לוגיים משכנעים למדיי ובעיקר ידעה להפיח תקווה.

אז מה קרה לתקווה הגדולה של חיפה? כיצד, בתוך כשנתיים וחצי, איבדה את כל התמיכה הציבורית שהייתה לה ואת תמיכת חברי המועצה? כיצד הפכה מראש עירייה שזכתה ברוב עצום בבחירות למי שעומדת בראש מועצה לעומתית, כזו שאפילו חברי הקואליציה שלה כמעט כולם נגדה?

 

 

די לקרוא את כתביהם של חברי המועצה – מן הקואליציה והאופוזיציה גם יחד – או את הריאיון החשוב עם ח"כ נעמה לזימי, עד לא מכבר חברת קואליציה מטעם סיעתה של קליש, כדי להבין: קליש רותם כשלה במבחן המנהיגות.

היא כשלה בבניית הקואליציה כשכבלה את עצמה מראש בשורת הסכמים קואליציוניים שנחתמו ערב הבחירות ומנעו את יכולת המשחק הפוליטי. היא הפגינה אוזלת יד וחוסר הבנה בסיסית של העולם הפוליטי. פוליטיקה היא מקצוע ומצריכה יכולת מסוימת בקריאת המפה, הבנת יחסי הכוחות ומסוגלות לקיים יחסי אנוש. היא כשלה כשהכריזה מלחמה על משרדי הממשלה בירושלים וכשלה כשחשבה שציבור התושבים ייצא עימה למלחמה. מו"מ לעולם יישא יותר פירות מאשר הכרזת מלחמה. היא כשלה בניהול הקואליציה שלה כשהתעלמה מסגניה ומחבריה, לא שמרה עימם על תקשורת שוטפת ולא הקשיבה להם ולבקשותיהם. היא כשלה ביחסה לאופוזיציה ורק דרבנה אותה להילחם בה ביתר עוז ונחישות. היא כשלה בניהול העירוני השוטף, התעלמה משלל בעיות ותלונות וגרמה בכך לריבוי חסר שליטה של חזירי הבר ללא כל תגובה, להתגברות האלימות ברחובות ללא מענה הולם, לתסכול הולך וגובר של בעלי העסקים והתושבים, במיוחד בתקופת הקורונה.

לא ברור עדיין מה יהיו השלכות המהלך הדרמטי שעליו הכריזו חברי "קואליציית השינוי": האם יסתפקו בהדחת הסגנים ומינוי סגנים מטעמם או שמא ידרשו בהמשך גם את הדחת ראש העיר עצמה? האם יימשך המרד עד למועד הבחירות הבא, או שאולי ייווצר מודל שלטוני מעורב שינהל את העיר ברוגע יחסי בשנתיים הבאות? ואולי בכלל קליש רותם תפיק לקחים בעצמה ותתפטר?
התהליך רק בראשיתו, אך השורה התחתונה ברורה: קליש כשלה כישלון נחרץ בכל פרמטר ואיבדה את אמון הציבור. חיפה חייבת ראש עיר מתפקד, כזה שלא היה לה מאז נובמבר 2018.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. עפר

    הציגה תוכנית סדורה ואפילו מאוד מרשימה.
    כשלה כשלא הצליחה לתרגם רעיונות על נייר למעשים בשטח.
    בפרויקטים הגדולים שעסקה בהם היא כנראה לא היתה המוציאה לפועל אלא רק המתכננת.
    הכישלון הגדול שלה, מעבר לבעיה ביחסי אנוש היא בבחירת המעגל שסביבה.

  2. שמוליק צוקרשטין

    עיתון כול בו נכשל ב לתת דעה אובייקטיבי
    כבר לפני שנתיים

  3. משה

    הגברת קליש נכשלה ומה הלאה. מתי הולכת ומי הגאון הבאה מתוך הקוליציה שיכול למלאה את מקומה. העיר הזאת מלאה בראשי עיר כושלים כולל יהב. יש להביא אישיות מאזור המרכז לעורר את העיר.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ראשת העירייה איבדה את האמון שלי כי לט השיבה לי על מכתבים.שלחתי אליה מכתבים רשומים שהגיעו ללישכה שלה בוודאות ואף על פי כן תייקה את כולם בפח הזבל.על ההתעלמית הזו ועל יחס הזלזול והביטול כלפי תושבת חיפה שאיכפת לה, על כל אלה עליה לשלם טת המחיר ולהחזיר את המפתחות.

  5. ריל

    תמיד אמרתי שהיא נראת לא מתאימה לתפקיד היתה טעות מצדה להתמודד

  6. יונתן

    למישהו כאן חתכו את תקציבי הפרסום של כלבו?
    למה שלא תפרסמו בכמה קליש חתכה לכם את תקציב הפרסום המנופח בשנה האחרונה

  7. חיפאי

    הצבעתי לה כי כל חיי אני מצביע איפה שמועמדת אישה. כזה אני – פמיניסט בנשמה. כנראה אני זקן וטיפש ( עוד עם גולדה הייתי צריך ללמוד את הלקח)

  8. סתם אחד

    אני מסכים שיש לקליש בעיה ביחסי אנוש ומנהיגות אבל אי אפשר להגיד שהיה כאן ראש עיר מתפקד לפני.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר