תוכנית החניון הרובוטי (הדמיה: אדריכל גבי ברלינר)
תוכנית החניון הרובוטי (הדמיה: אדריכל גבי ברלינר)

בוטלה תוכנית החניון הרובוטי ליד בית החולים בני ציון

לאחר שהוועדה המחוזית פסלה את תוכניתו של היזם אביב מזרחי לבניית חניון בכניסה לכרמליה, ביקש מזרחי מהוועדה המחוזית לגנוז גם את התוכנית הגדולה. לדבריו, "החניון בכרמליה היה אמור להיות הדגם המוקטן"

פורסם בתאריך: 26.6.17 18:01

נגנזה התוכנית שאמורה היתה לפתור את מצוקת החניה בסביבת המרכז הרפואי בני ציון. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מינהל התכנון במשרד האוצר החליטה לבטל את התוכנית שיזמה קבוצת פ.ל.מ – פריים לוקיישן מנג'מנט שבבעלות אביב מזרחי להקמת חניון ציבורי גדול שבו מופנים כלי רכב למקומות החניה באמצעים רובוטיים מול בית החולים, וזאת לבקשת היזם עצמו.

בשיחה עם "כלבו – חיפה והצפון" הסביר מזרחי כי לאחר שהוועדה המחוזית דחתה את תוכניתו להקמת חניון רובוטי קטן יותר בכניסה לשכונת כרמליה, שהפעלתו היתה אמורה להוכיח כי חניונים מסוג יוצא דופן זה אכן ישימים בחיפה מבחינה כלכלית ומבחינה טכנולוגית, לא נותרה לו ברירה אלא למשוך את תוכנית החניון מול בני ציון שהוצעה על מגרש ששטחו 1.1 דונם ברחוב גולומב 56.

החניון שהוצע כלל 466 מקומות חניה בבניין בן 17 קומות, מתוכן 13 קומות תת קרקעיות, והתוכנית להקמתו אושרה באוקטובר 2015 על ידי הוועדה המחוזית בתמיכתה של עיריית חיפה. מטרת התוכנית היתה לשפר באופן משמעותי את היצע החניה בסביבת בית החולים. כיום היצע החניה באזור הוא מצומצם – צמוד למדרכות הרחובות וינגייט וגולומב או בחניון של כ-30 מקומות חניה בלבד מול בית החולים.

פעולת החניה בחניון רובוטי מבוצעת על ידי מערכת ממוחשבת. לאחר שבעל הרכב מציב אותו בכניסה לחניון, הרובוט מעביר את המכונית לתוך מעלית ומשם למקום החניה הפנוי באחד ממפלסי החניה. החניון אינו כולל רמפות ירידה לקומות השונות, ומכיוון שאין צורך לנסוע בתוך החניון לצורך איתור מקום חניה הוא חוסך משמעותית זיהום אוויר ורעש.

בהחלטת הוועדה המחוזית מלפני כשנה ותשעה חודשים לאשר את התוכנית הודגשה החשיבות העירונית של החניון: "הוועדה רואה חשיבות רבה בתוכנית וצורך ברור לתת במרחב מענה לחניית רכבים פרטיים". אלא שלפני כחודש החליטה הוועדה המחוזית לדחות תוכנית נוספת לחניון רובוטי שיזם מזרחי ברחוב צפרירים 4 בכניסה לכרמליה. חניון זה אמור היה להכיל 150 מקומות חניה בלבד ולהשתלב בפרויקט מגורים שתוכנן מעליו, אך הוועדה המחוזית הפתיעה ופסלה את התוכנית לאחר שהיא עצמה אישרה אותה להפקדה במרץ 2016. בעקבות דחיית תוכנית החניון ברחוב צפרירים, שגם עיריית חיפה התנגדה להקמתו, פנה מזרחי לוועדה המחוזית וביקש לבטל את התוכנית המאושרת לחניון הגדול יותר ברחוב גולומב. "לאור בקשת היזם מחליטה הוועדה לבטל את אישור התוכנית", נכתב בהחלטת הוועדה.

בתוך כך, בעקבות דחיית התוכנית הודיע מזרחי על שינוי כיוון גם בתוכנית נוספת שלו להקמת חניון רובוטי מול המרכז הרפואי כרמל. חניון זה אמור היה להכיל כ-350 מקומות חניה ולהשתלב בקומפלקס מגורי יוקרה חדש ברחוב סמולנסקין 27 בקרבת בית החולים. כעת פועל מזרחי לצמצום המקומות בחניון ל-150 בלבד ולהפיכתו לחניון רגיל.

מזרחי: "מה אני יכול לעשות? את החניון בכרמליה, שאמור היה להיות הדגם המוקטן, לא רצו לאשר. יש אלפי חניונים אוטומטיים בעולם, אבל מעט מאוד שהם גם ציבוריים, ועוד פחות מכך חניונים אוטומטיים שעובדים במקומות שבהם יש ביקוש ולחצים גדולים כמו סביבתו של בית חולים. להקים פרויקט בהיקף כזה מול בית חולים בהשקעה של 60 מיליון שקל זה סיכון גדול מאוד. ישבתי עם בנקים, עם גופים פיננסיים ועם משקיעים והם אמרו לי 'בוא תוכיח. תראה לנו פרויקט אחד שהוא עובד וכלכלי, ואז נשקיע גם בפרויקטים אחרים'. ביקשו ממני להוכיח קודם כל את ההיתכנות בפרויקט בהיקף פחות משמעותי, ולכן רצינו לעשות בכרמליה משהו יותר קטן עם כ-150 מקומות חניה בלבד, בלי לחץ של בית חולים לידו. אם הפרויקט היה מוכיח את עצמו היינו משכפלים אותו לאזורי בתי החולים, שם הביקוש גדול יותר. ברגע שהעירייה החליטה שזה לא מתאים לה בכרמליה לא ניתן היה למצוא דרך להשקיע 60 מיליון שקל בפרויקט שצריך לשכנע בהיתכנותו. אנחנו בטוחים שהפרויקט בכרמליה היה עובד טוב, אבל יצאו נגדו למלחמת עולם. אני כיזם נלחם עד גבול מסוים, אני לא הולך לתוך קירות. ראינו שזה בלתי אפשרי אז ירדנו מזה".

על הפגיעה באינטרס הציבורי כתוצאה מביטול הפרויקט מול בני ציון ומהקטנת החניון מול כרמל אמר מזרחי: "בי לא בוחרים בשביל להחליט על האינטרס הציבורי. אני כיזם יכול רק לנסות לשכנע. אני הולך לפרויקט הבא. אני לא יכול להתבכיין ולהגיד 'אכלו לי, שתו לי'. זה לא האופי שלי וזאת לא הדרך שלי. מי שצריך לקבל החלטות, להסתכל בעיניים של הציבור ולהגיד לו איך הוא הביא את התוצאה הזאת זה לא אני. אני לא רוצה להאשים אף אחד. יש אנשים שתפקידם הוא לקבל החלטות עבור הציבור. יכול להיות שהם צודקים ואני טועה. אני רוצה שיהיה ברור שאני מכבד את החלטתם. אולי הם רואים את הדברים יותר טוב ממני. את זה הציבור ישפוט. אני יכול להגיד רק שניסיתי וזאת התוצאה. הלכתי הלאה".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר