העבודות לסלילת כביש מחבר כבאביר, שהחלו בדצמבר 2023, צפויות להסתיים בתוך כשנתיים, כלומר עד סוף השנה הנוכחית. הפרויקט, המבוצע על ידי חברת יפה נוף, מהווה צעד משמעותי בפתרון בעיית "השכונות הכלואות" בחיפה ומסמן התקדמות חשובה בשיפור מערך התחבורה העירוני.
הכביש החדש באורך של כקילומטר יחבר את שכונת כבאביר במורדות הכרמל אל רחוב שלמה המלך בשכונת נווה דוד, ובכך ייצור ציר תחבורה נוסף בין רכס הכרמל למבואות הדרומיים של העיר. בפרויקט מושקעים כ-90 מיליון שקלים, והוא כולל סלילת כביש מכיכר מור ולבונה בשכונת כבאביר עד רחוב שלמה המלך בנווה דוד, הקמת קירות תומכים, תעלות ניקוז, תאורה ותשתיות חיוניות.
יפה נוף, כחברה העירונית המובילה את מיזמי התשתית בחיפה, ניצבת מול אתגרים הנדסיים משמעותיים בפרויקט זה. המהנדסים והמתכננים של החברה פיתחו פתרונות מורכבים לביסוס ותמיכת הכביש והמדרון באזור טופוגרפי בעייתי. החברה מפעילה צוותי הנדסה ייעודיים שמתמחים בהתמודדות עם אתגרי הטופוגרפיה הייחודיים של חיפה, המאופיינת בשיפועים תלולים ומבנה הררי.
דגש מיוחד הושם על שמירת ערכי הטבע הייחודיים באזור, כולל צמצום ממדי הכביש למזעור פגיעה סביבתית. לראשונה בתולדות העיר יוקם מעבר אקולוגי לבעלי חיים בתוואי הכביש, שישמר את רצף המסדרון האקולוגי בין נחל עמיק לנחל שיח. יפה נוף הובילה תהליך חדשני של איסוף גיאופיטים (פקעות) טרם תחילת העבודות, להעברה לגן מקלט ולגינות קהילתיות ברחבי העיר.
העבודות מבוצעות תוך שמירה על איכות חיי התושבים המתגוררים בשכונת כבאביר, ולצורך כך לא מתאפשרת כניסת כלי רכב כבדים לשכונה במרבית תקופת הפרויקט. העבודות תוכננו כך שההפרעה לחיי היומיום של התושבים תהיה מינימלית.

בשלבי ביצוע מתקדמים. כביש מחבר כבאביר (צילום: יפה נוף)
הכביש החדש יספק אלטרנטיבה תנועתית ובטיחותית חיונית ליציאה וכניסה משכונת כבאביר, הן בשגרה והן בחירום. מדובר במענה למצב שבו כיום 11 שכונות בחיפה מוגדרות כ"שכונות כלואות" – שכונות עם כניסה ויציאה אחת בלבד. מצב זה יוצר קושי תנועתי משמעותי בשגרה ומהווה סיכון בטיחותי במקרי חירום, הן למילוט תושבים והן להזרמת כוחות הצלה.
סלילת כביש מחבר כבאביר מהווה פרויקט ראשון העובר לידי שלב ביצוע במסגרת תוכנית כוללת לטיפול בשכונות הכלואות בחיפה. במקביל, יפה נוף משקיעה משאבים רבים בתכנון של מספר ירידות נוספות מרכס הכרמל, אשר יצאו לביצוע מיד עם קבלת התקציב הנדרש.
התמחותה של יפה נוף בפרויקטים הנדסיים מורכבים בטופוגרפיה ההררית של חיפה הופכת אותה לגורם המוביל בתכנון וביצוע פתרונות תחבורתיים עבור העיר. החברה משתמשת בטכנולוגיות מתקדמות ובשיטות עבודה חדשניות כדי להתמודד עם האתגרים הייחודיים של סלילת כבישים בתוואי שטח מאתגר, תוך שמירה על היבטים סביבתיים וקהילתיים.
עופר דביר, מנהל אגף תכנון וביצוע בחברת יפה נוף: "כביש מחבר כבאביר הוא חלק ממהלך תכנוני רחב שיפה נוף מקדמת ליצירת חיבורים בין מורדות הכרמל לרצועת החוף. מדובר אמנם בכביש קצר – באורך של כקילומטר – אך מורכב מאוד לביצוע, בגלל תנאי השטח. כבר סיימנו את רוב עבודות העפר וכעת, אנחנו בשלב מתקדם של הביצוע. מדובר בפרויקט יקר יחסית, כאשר כ-70-60 אחוז מהעלויות שלו מיועדות לתמיכה הנדסית, לקירות ולפתרונות קונסטרוקטיביים שמייצבים את התוואי ההררי".
דביר מוסיף: "במסגרת הפרויקט אנחנו מבצעים גם עבודות תשתית עבור חברת החשמל, דבר שנחשב לתקדים ברמה הארצית. בהתאם להסכם שנחתם עם החברה, יפה נוף מבצעת עבורה תשתיות למתח גבוה לצורך העברת קווי חשמל אל תחנות הכוח באזור – שילוב הדורש תיאום יומיומי. הכביש יתחבר במעלה הרכס לכיכר מור ולבונה, שזוכה גם היא לשדרוג, ובמורדות ההר הוא יתחבר לכביש מגורשי ספרד. בתכנון כלולים גם טיילת נופית עם תצפיות, הצללה וגינון, תוך שמירה קפדנית על ערכי טבע, כולל מעבר אקולוגי תת-קרקעי לבעלי חיים ותאורה מותאמת סביבתית. אנחנו מתואמים גם עם מי כרמל, שמבצעים באזור בריכת מים חדשה, ועבורם יצרנו דרך גישה כחלק מהכביש".
לדברי דביר, בעתיד צפויה גם בנייה למגורים המתבצעת בסמוך לתוואי הכביש, והתכנון לוקח זאת בחשבון. כמו כן, לדבריו, "אם לא יהיו עיכובים, נגיע לסיום הפרויקט הזה עד סוף 2025. ללא ספק, מדובר באחד מהפרויקטים היותר מאתגרים שביצענו – מבחינת טופוגרפיה, הנדסה ושיתופי פעולה – ואנחנו גאים לראות את הכביש קורם עור וגידים".
גל שטרנצמן, מנהל פרויקטים תכנון וביצוע ביפה נוף, מסכם: "ביצוע פרויקט מורכב כזה, בתנאי שטח מאתגרים כמו אלו שבכבאביר, הוא עדות למחויבות שלנו לקדם תשתיות חכמות, בטוחות ומתקדמות לטובת תושבי חיפה. מדובר לא רק בכביש – אלא בעורק תחבורתי משמעותי שישפר את הנגישות, יספק מענה סביבתי ותשתיתי, וישמש מודל לפרויקטים עתידיים בעיר. שמנו דגש על בטיחות הציבור לאורך כל שלבי הביצוע, וכשייפתח לתנועה – הכביש יציע חוויית נסיעה מרהיבה, עם נוף פנורמי פתוח לעיר ולים".
העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה
אורה
אני מקווה שלא יישכחו את רחובות הרופא, לינקולן, שכטר ומייבלום. גם להם דרוש כביש מפלט.
חבלה בחיפה
כמה עולות כתבות יחסי הציבור הטיפשיות האלו? ממש חיוני להרוס עוד ואדי ירוק בשביל רכב פרטי במקום לספק לעיר תחבורה ציבורית הם רק יודעים לבנות מחלפים ולגלח את הואדיות. אמרו כביש קטן שלא יפגע בואדי כל הואדי הרוס.
אסון כשאין תחבורה ציבורית
אגב כביש כבביר נוה דוד לא נבנה בגלל "שכונה כלואה" אלא בגלל שצריכים לתת עוד צירי עלייה לכרמל לפינוי בינוי המסיבי בנוה דוד. כל כבביר תהיה פקק אחד גדול מנוה דוד עד מוריה
לגמרי תוכן מקודם, לא להתרגש
"תוכן מקודם" זאת כתבת תוכן מקודם, כך כתוב בתחילת "הכתבה". אז כתבה עיתונאית היא לא, אלא סוג של פירסום מתחכם של יפה נוף ששילמה עבורו למישהו שיכתוב ולעיתון שיפרסם, כך זה עובד וזה חוקי. אז אין מה להתייחס לזה ממש ברצינות כי אחרת נגלה שיש כאן לא מעט "טעויות" למשל כתוב "שקבוצת המהנדסים של יפה נוף תכננה את הכביש" אבל למעשה בחברה כבר אין מהנדסים כולם עזבו לפני מספר שנים ובמיוחד המהנדסים שליוו את התכנון בעבר. כיום יש כמה הנדסאים עם מעט נסיון מקצועי בתחום אם בכלל, התכנון הושלם על ידי משרדי תכנון חיצוניים. אז בקיצור עושה רושם שהמטרה היא לקדם את עצמם ולתפוח על השכם באופן עצמאי אולי כדי למצוא דרך להמשיך לשרוד עוד חודש ועוד חודש. מה שהיה כבר לא יהיה.
Mtlk
אני מקווה שיהיה הפרדה בין כיווננ נסיעה מנוגדים למיעת תאונות חזית דטלניות מאוד.שולים רחבים.שזה כביש סולחני.ושני מסלולי נסיעה לפחות לכל כיוון.למניעת עקיפות מסוכנות.או לזרימת תנועה במיקרה של מפגע על אחד הנתיבים.
חיפאי לצערי
מעניין כמה תאונות בגלל חזירי בר יהיו שם . הם היחידים שלא בורחים מחיפה .