מסילת הרכבת והחיץ בין הים לעיר (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת והחיץ בין הים לעיר (צילום: רמי שלוש)

מבקר המדינה: "הרכבת לא נערכה למנהור בחיפה"

בדוח השנתי של מבקר המדינה נמתחת ביקורת על רכבת ישראל, שבמסגרת פרויקט חשמול המסילות והכפלתן התעלמה מהאפשרות שתוואי המסילות יעבור במנהרה, כפי שדורשת עיריית חיפה

פורסם בתאריך: 27.10.17 08:00

בדוח השנתי של מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא שפורסם ביום רביעי הוא הצביע על בעייתיות גדולה בכך שבהליכי קידום פרויקט חשמול הרכבת שהיא יוזמת התעלמה רכבת ישראל מהאפשרות שתוואי הרכבת בחיפה ישתנה ויועבר דרך מנהרה, ולכן "הדבר עלול להוביל לעיכובים נוספים בביצוע פרויקט החשמול ולגידול בעלויות".

בהתאם לתוכנית שאישרה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) באוגוסט 2013, פרויקט החשמול מאפשר החלפה של רכבות הדיזל הפועלות כיום ברכבות חשמליות. התוכנית מאפשרת ביצוע חשמול לאורך 420 ק"מ של מסילות הרכבת בארץ – קיימות ומתוכננות – באמצעות תחנות השנאה ועמודי חשמל עיליים לאורך המסילות.

חוץ מהקמת תשתיות חשמל מעל המסילות ובמתקני הרכבת כולל הפרויקט רכש קרונות וקטרים חשמליים, הסבה של קטרי הדיזל והקרונות הקיימים לחשמליים, התאמת מערכות האיתות והתקשורת והתארגנות לשינוי שיטות העבודה בעקבות המעבר לחשמול. הפרויקט, שלפי ההערכה יושלם בכל הארץ בדצמבר 2021, צפוי להגביר את מהירות הרכבות ואת תדירותן ולהפחית את זיהום האוויר ואת הרעש של הרכבות.

 

חיץ המסילות באזור שוקק החיים של העיר התחתית (צילום: רמי שלוש)

חיץ המסילות באזור העיר התחתית (צילום: רמי שלוש)

 

 

המבקר התייחס לסוגיית פרויקט החשמול במסגרת פרק שעסק בה בדוח ובו נבחנו גם פרויקטים משיקים לחשמול כמו התוכנית להכפלת מסילות החוף מחיפה ועד שפיים, שגם אותה יוזמת רכבת ישראל.

המבקר מתאר בדוח את התנגדותה של עיריית חיפה להכפלת המסילות ולחשמולן בתוואי העילי הנוכחי ואת הסבריה על כך שפעולות אלה יחמירו את הפגיעה הנופית ויגדילו את חיץ המסילות הקיים בין העיר לים. בהמשך מציג המבקר את החלופה שבה מצדדת העירייה – העברת המסילות במנהרה בתוך ההר מתחנת הרכבת חוף הכרמל לתחנת הרכבת חיפה מרכז השמונה – כחלופה קונקרטית וראויה, ומסביר כי היא נבחנת במסגרת הדיונים בתוכנית להכפלת המסילות: "במסגרת המנהור תתאפשר הכפלה יעילה של המסילות ויינתן פתרון הולם לחשמול ללא פגיעה בקו החוף ובחיבור העיר לים".

אלא שלדברי המבקר, בהליך המכרזי לפרויקט החשמול לא נערכה רכבת ישראל לאפשרות שתוואי המסילות בחיפה ישתנה מהתוואי העילי הנוכחי לאורך חופי חיפה לתוואי הכולל מנהרה בתוך ההר במסגרת התוכנית להכפלת המסילות: "התוכנית להכפלת המסילות הוכרזה כתשתית לאומית בשנת 2014, עוד לפני היציאה למכרז חשמול הרכבת בשנת 2015. למרות ההשלכות המהותיות שעלולות להיות לתוכנית הכפלת המסילות על פרויקט החשמול ועל מכרז החשמול עצמו, לא נכללו במכרז תשתיות החשמול שפרסמה רכבת ישראל ובחוזה עם הקבלן הזוכה דרישות נחוצות להתמודדות עם שינויים מהותיים שעלולים לנבוע ממנהור המסילות".

בהמשך כתב המבקר כי בתגובתה לדוח ציינה רכבת ישראל כי אכן תהיה השלכה של העברת המסילות במנהרה על פרויקט החשמול וכי במכרז נכללו אופציות הנוגעות לקווים שהיתכנות ביצועם היא גבוהה, כמו למשל המסילה המזרחית, אך היא החליטה לא לכלול קווים הנמצאים בתהליכים סטטוטוריים. על כך נכתב בסיכומי הדוח: "משרד מבקר המדינה מעיר להנהלת הרכבת כי אי הכללת הערות במכרז או בחוזה עם הקבלן על שינוי אפשרי בתוואי המסילות תחייב ניהול משא ומתן עם הקבלן בגלל שינוי בתכולת העבודה. הדבר עלול להוביל לעיכובים נוספים בביצוע הפרויקט ולגידול בעלויות".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר