שר הבינוי והשיכון יואב גלנט (צילום: אוהד צויגנברג)
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט (צילום: אוהד צויגנברג)

"המדינה מכניסה יד לכיס כדי להשקיע בהתחדשות עירונית"

במסגרת פיילוט שיוזם משרד הבינוי והשיכון, אחת מהרשויות המקומיות תקבל מימון ממשלתי לתגבור הדרוש לתשתיות הציבוריות כתוצאה מפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38. אם הפיילוט יצליח הוא יורחב לרשויות מקומיות נוספות

פורסם בתאריך: 27.2.18 08:05

האם הרשויות המקומיות, ובכללן עיריית חיפה, נמצאות לקראת מפנה שיאפשר להן לקבל מימון ממשלתי לפתרון בעיית העומס שנוצר על התשתיות בשכונות כתוצאה מתמ"א 38?

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון הודיעה אתמול (שני) כי היא מקדמת הסכם מסגרת חדשני עם אחת מהרשויות המקומיות שבמסגרתו תקבל הרשות מימון ממשלתי לתגבור הדרוש לתשתיות הציבוריות כתוצאה מתוספת האוכלוסייה. התנאי לכך הוא שהרשות תדאג להוצאת היתרי בנייה למספר משמעותי של דירות במסגרת פרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38. בהתאם לתוצאות הפיילוט, שייצא לדרך בקרוב, יוחלט על הרחבתו ליישובים נוספים.

בשנים האחרונות מתנהל בחיפה – עיר שמתאפיינת במימוש גבוה של פרויקטי תמ"א 38 – דיון ציבורי רחב היקף בסוגיית היעדר מימון ממשלתי לפיתוח הנדרש של תשתיות שכונתיות חדשות לצורך מתן מענה לתוספת יחידות הדיור מכוח התמ"א. כבר לפני כשנתיים וחצי ציינה עיריית חיפה בהתייחסותה לסוגיה כי "תוספת הבנייה הפוטנציאלית במסגרת תמ"א 38 מהווה הגדלה משמעותית של מספר יחידות הדיור ביחס למצב הקיים באזורים הבנויים, ולכך קיימת השלכה בהעמסה על מערכת הדרכים, על התשתיות, על שטחים פתוחים ועל שטחים לצורכי ציבור. כבר כיום ניכר עומס בשכונות הכרמל הוותיקות, ובהן מרכז הכרמל, כרמליה ואחוזה".

העירייה אף נמנתה עם הרשויות המקומיות שהגישו עתירה לבג"ץ לריסון תמ"א 38 ולביטול תיקון נוסף בתוכנית אשר הוסיף לה זכויות בנייה. בעתירה נכתב בין השאר: "אנו חולקים על כך שהריסת מבנים ובנייתם מחדש שקולה להתחדשות עירונית. התחדשות עירונית, ודאי כזו הכוללת תוספת יחידות דיור, מחייבת טיפול במרקם שלם ומחייבת לשקול את כל ההיבטים הנדרשים הכוללים היבטי תנועה ותחבורה, שירותים ציבוריים, מגוון של דירות, שטחים פתוחים והשתלבות בסביבה. תמ"א 38, שנועדה לטפל בבניין בודד, אינה מספקת כלים לטיפול בהיבטים הרחבים של התחדשות עירונית".

 

 

בג"צ אמנם דחה לפני כחצי שנה את העתירה וקבע שמדובר ב"שיהוי בהעלאת טענות כנגד התמ"א", אך כעת עשוי הפיילוט החדשני להוביל למפנה בסוגיה. יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חיים אביטן מסר כי הפיילוט יהיה תחילת היישום של הסכמי מסגרת לקידום פרויקטים גדולים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ: "פרויקטים אלה עתידים ליצור תוספת של אלפי יחידות דיור וייתנו מענה לנושאי מבני הציבור, התשתיות והגנים הציבוריים שיקומו לרווחת התושבים. המדינה מכניסה לראשונה יד לכיס כדי להשקיע בהתחדשות העירונית".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט: ״הסכם המסגרת יהווה פריצת דרך להרחבת הבנייה ולהגדלת מלאי הדירות באמצעות פרויקטים גדולים וממוקדים של התחדשות עירונית. מדובר בפיילוט שצפוי להתרחב בהמשך גם לרשויות נוספות. בנוסף לטיפול במבני המגורים, הסכם זה יכלול גם טיפול במרחב הציבורי – החלפה ושדרוג תשתיות, הרחבת כבישים, הוספת מוסדות ציבור ועוד".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר