פרויקט הפינוי-בינוי ברחוב ברל כצנלסון (הדמיה: סטודיו OLIN)
פרויקט הפינוי-בינוי ברחוב ברל כצנלסון (הדמיה: סטודיו OLIN)

פרויקט הפינוי-בינוי הגדול הראשון בחיפה יוצא לדרך

התחדשות עירונית היסטורית: ביום חמישי תחל חברת פרשקובסקי בהליך של הריסת שיכוני הרכבת הישנים ברחוב ברל כצנלסון בנוה שאנן, ובמקומם יקומו ארבעה מגדלים של 16 קומות ושישה מבנים בגובה של תשע קומות

פורסם בתאריך: 13.3.18 19:52

היסטוריה בחיפה: בחלוף 18 וחצי שנים ממועד החלטת הממשלה על הפעלת מסלולי פינוי-בינוי במתחמי דיור ישנים, מגיעה לראשונה בעיר לשלב מימוש תוכנית פינוי-בינוי משמעותית, שבמסגרתה יזם אחד מפנה במהלך אחד מתחם מגורים שלם הכולל מקבץ גדול של בניינים ישנים, הורס אותו ובונה את כולו מחדש (בשונה מהריסת בניין יחיד ובנייתו מחדש במסגרת תמ"א 38). האירוע ההיסטורי יתרחש ביום חמישי כאשר חברת פרשקובסקי השקעות ובניין תחל בהליך של הריסת שיכוני הרכבת הישנים הכלולים בפרויקט הפינוי-בינוי שהיא יוזמת ברחוב ברל כצנלסון בשכונת נוה שאנן במסגרת מימוש של תוכנית פינוי-בינוי שיזמה עיריית חיפה ואושרה כבר באוגוסט 2011.

הפרויקט כולל הריסת שבעה שיכוני רכבת ישנים הכוללים 126 דירות והקמת עשרה בניינים חדשים הכוללים 484 דירות במקומם. הדירות שייהרסו נמצאות בחלק הקרוב למרכז זיו של רחוב ברל כצנלסון, בבניינים ישנים בני שלוש קומות משני צדי הרחוב שמספרם הוא 47-43, 53-49, 65-61, 70-66, 76-72 ו-82-78. מדובר בדירות ששטחן הממוצע הוא כ-50 מ"ר, ורובן המכריע אינו כולל מרפסת, מחסן וחניה. במקום השיכונים הישנים ייבנו ארבעה מגדלים של 16 קומות מצדו הצפוני של הרחוב ושישה מבנים בגובה של תשע קומות בצדו הדרומי (למעשה מתחת לרחוב) הדירות החדשות יכללו מרפסות, מחסן וחניה.

העובדה שעד היום טרם יושם בחיפה פרויקט פינוי-בינוי מתחמי אינה מההישגים המפוארים של העיר בתחום ההתחדשות העירונית. עם זאת, ההמתנה הארוכה – כמעט שני עשורים – הובילה לכך שכמה פרויקטים הגיעו לשלב הביצוע במקביל, ובחודשים האחרונים העסיקו את המתעניינים בתחום ניחושים והשערות באשר לזהות הפרויקט הראשון שייצא לדרך. ביחד עם הפרויקט בברל כצנלסון הגיעו לשלב ההיערכות לביצוע שני מיזמי פינוי-בינוי נוספים – במתחם יציאת אירופה בקרית שפרינצק ובמתחם המלך אמציהו בנוה דוד. מבין השלושה, הפרויקט בברל כצנלסון הוא הראשון שהגיע לשלב הריסת הבניינים, ובכך זכה להיות חלוץ מיזמי הפינוי-בינוי בעיר. לפי תגובת העירייה, בקרוב יצטרפו אליו שני הפרויקטים הנוספים: "לפרויקט במתחם יציאת אירופה ניתן היתר בנייה בתחילת דצמבר, והיזמים נמצאים בשלבי התארגנות לקראת הבנייה. הפרויקט במתחם המלך אמציהו נמצא בשלבי הוצאת היתר בנייה על ידי היזם".

עו"ד עדי מסורי, סמנכ"ל פיתוח והתחדשות עירונית בחברת פרשקובסקי השקעות ובניין: "אנו שמחים להיות מיישמי פרויקט הפינוי-בינוי הראשון בחיפה. זיהינו מההתחלה את הפוטנציאל של הפרויקט שנמצא במקום מרכזי, סמוך לצירי תנועה ראשיים, לבתי ספר, לגני ילדים ולטכניון, והיום אנו מתחילים לקטוף את הפירות. הפרויקט מציע תמהיל מגוון של דירות אשר מתאים הן למשקיעים, הן לזוגות צעירים והן למשפרי דיור". לדבריו, הפרויקט חולק לשלושה שלבי מימוש, אך קיימת סבירות גבוהה ליישומו בשני שלבים בלבד.

המכפיל המוצע בפרויקט הוא 3.9 (כלומר ארבע דירות חדשות במקום כל דירה קיימת). "זהו מכפיל נמוך יחסית", אמר מסורי, "בתוכנית המאושרת המכפיל הוא אחת לשלוש בלבד, ומכיוון שאין בכך כדאיות כלכלית ביקשנו ואושרו לנו הקלות בנייה בהתאם לחוק, וכעת המכפיל הוא אחת לארבע".

בטקס לציון צאתו לדרך של הפרויקט ייהרס ביום חמישי הבניין הראשון – ברל כצנלסון 70-66.

 

 

חיים קראדי, מנכ"ל חברת אשי פרשקובסקי, שהיא חברת הביצוע של פרשקובסקי השקעות ובניין: "פרויקט הפינוי-בינוי בנוה שאנן הוא המשמעותי ביותר בחיפה בהיבט של התחדשות עירונית, והוא מביא בשורה של ממש לתושבי האזור המתגוררים בבניינים ללא תשתיות חדשות. חיפה היא אחת מערי המטרופולינים המובילים בישראל, ואנחנו מאמינים כי שדרוג השכונות הוותיקות יביא לשיפור ולעלייה ברמת החיים של התושבים".

גם המערכת העירונית כמובן מלאת קורת רוח מביצועו של פרויקט הפינוי-בינוי הראשון. ראש העיר יונה יהב: "אנו גאים בפרויקט שיביא רווחת דיור ויתרום להיצע חדש של דירות לזוגות צעירים. מדובר בחוליה נוספת בתהליך ההתחדשות העירונית המתבצע בשכונת נוה שאנן ושאותו מובילה העירייה. במקביל ממשיכה העירייה לקדם תוכניות התחדשות עירונית בשכונות רבות נוספות".

הפרויקט בברל כצנלסון, שכיום הוא חד סטרי לכל אורכו, מקפל בתוכו גם הסדרי תנועה חדשים. בימים אלה מוקמת כיכר תנועה חדשה ברחוב, סמוך לבית הספר הפתוח ולפרויקט, והיא מתווספת לכיכר התנועה שכבר קיימת בקצה הרחוב, סמוך למרכז זיו, שגם היא עוברת שינויים כעת. הכוונה היא להפוך את הרחוב לדו סטרי במקטע שבין שתי הכיכרות, ועל כך נמסר מדוברות העירייה: "הכביש יורחב ויהפוך לדו סטרי בקטע שבין מעגל התנועה הקיים לבין מעגל התנועה החדש שליד בית הכנסת. ההסדרה לדו סטריות תאפשר בשלב העבודות מעבר של רכבי עבודה ללא מעבר בחזית בית הספר. בסיום הפרויקט תתאפשר תנועה דו סטרית ברחוב לצורך מניעת עומסים והקטנת נפח התנועה בחזית בית הספר. נוסף על כך מתוכננים מעברי חציה לאורך הרחוב לצורך חציה מסודרת".

 

הכיכר המוקמת ברחוב ברל כצנלסון

הכיכר המוקמת ברחוב ברל כצנלסון

 

מטבע הדברים, קרבתו של בית הספר הפתוח לאתר הבנייה החדש מעוררת דאגות בקרב הורי התלמידים. ועד ההורים המרכזי של בית הספר טוען כי סמיכותו לאתר הבנייה יוצרת פוטנציאל לסיכון בטיחותי לתלמידים. במכתב ששלחה ביום ראשון יו"ר הוועד עינב פרלה למשטרת ישראל צוין כי אתר הבנייה כולל מאות מטרים של דרך שבה יצעדו תלמידי בית הספר מדי יום – בשעות הבוקר, הצהריים ואחר הצהריים – בין משאיות, מערבלי בטון, טרקטורים, מנופים הנושאים מטענים כבדים וחומרי בניין. עוד צוין במכתב: "אנו דורשים כי יתקיים דיון מעמיק ויסודי בנוגע לשמירה על בטיחות ילדי בית הספר, בנוכחות נציגי ועד ההורים, עוד לפני היציאה לחופשת הפסח, וכי בסיומו תוכן ותוצג תוכנית בטיחות מלאה להורי בית הספר ולהנהלתו. נדגיש כי נושא זה אינו זוכה להתייחסות מספקת ומיידית מהגורמים האמונים על תחום הבטיחות בעירייה. בטיחות ילדינו חשובה מכל פרויקט בנייה".

המשטרה השיבה לוועד כי ביום חמישי ייערך סיור במקום ובסיומו יופק לרשות המקומית דוח "להסדרת תנאי הסביבה הסמוכים לבית הספר".

דוברות העירייה: "בטיחות התלמידים והולכי הרגל עומדת מעל לכל ומהווה תנאי לכל שלב ביצוע. על מנת להבטיח גישה נוחה ובטוחה לבית הספר דרשה העירייה מהיזם להכין תוכנית מפורטת להסדרי תנועה זמניים לכל זמן העבודות. תוכנית זו תועבר לבדיקה ולאישור משטרת ישראל והעירייה. במהלך כל תקופת העבודות מחויב הקבלן לשמור על מדרכה רצופה ונגישה בצד הרחוב. אנו ממשיכים ומלווים את הפרויקט".

מסורי: "אנו מחויבים להסדרי בטיחות כחלק מתנאי היתר הבנייה, והתוכנית המבוקשת כבר הוכנה. אין מקום לדאגה בקרב ההורים מפעילות הבנייה כי בין הפרויקט לבית הספר חוצצים שני מבנים שלא כלולים בו, והמרחק של אתר הבנייה מבית הספר הוא 150 מטר".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משה

    איזה יופי שיגיעו לטירת כרמל הראש עיר שלנו יושן בעמידה

  2. פרשקובסקי הנאלחים

    שופכים ביוב לנחל זיו. חברה בלי שום בושה. יורקים לבאר שממנה הם שותים. זה עוד יחזור בהפוכה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הפרויקט הזה במתכונת הזה יהיה טעות היסטורית ולא אתפלא אם מעורב בו שוחד. העלו ללא כל סיבה והוכחה מ-372 דירות לקרוב ל-500 מה שיהרוס את התנועה ברחוב ובזיו יעמיס את התשתיות ויבריח את התושבים מהאזור. כמובן שלא התחשבו כלל בתושבים הקיימים ומחקו עשרות חניות ברחוב.

  4. א

    נווה דוד שוב אחרונה הנחנו הכבשה השחורה של חיפה גם בית הקברות לצידנו וכם דוחפים את הכרמל בכול הכח ובנוסף אין היתר ואין נעליים הכול שקרים.7 שנים משקרים ומשקרים בושה לעירייה שעושה עיפה ואיפה .

  5. איציק 59

    לא נמאס לכם חיפאים שחוץ מהעיקר מתעסקים בתפל כל הזמן הגם הדור שקדם לכם היה כזה העיר הזאת היחידה שאין בה תזוזה ושאיפה לפרוח ולמתג את עצמה רק בגלל החשיבה המטופשת שלכם גם ההייטק בורח לאט לאט ולצערי אני וילדי עזבו את העיר לא תשנו גישה וחשיבה זה ימשיך להיות בית קברות למתחכמים כמוך עצוב ושוב עצוב לא היה פרויקט אחד שלא התנגדו בחיפה פאק מי אתם אותם חכמי גלם מקומכם בשדות וביערות לא יותר מזה ויתכן שגם שם תתנגדו לשתילת יערות וחורשות טבע נמאס ובגדול נמאס

  6. איציק 59

    אנונימי תחשוף את עצמך אתה מפחד על מקום העבודה שלך שפן זה מה אתה אספסוף הדור מלבד תמרור עצור אתה לא מכיר מאומה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר