שכונה חיפאית (צילום: רמי שלוש)
שכונה חיפאית (צילום: רמי שלוש)

מבקר המדינה: מספר עצום של דירות רפאים בחיפה

בשנת 2016 חויבו בחיפה 1,175 דירות הראויות למגורים בכפל ארנונה בשל היותן ריקות, לעומת 364 דירות בתל אביב ו-827 דירות בירושלים. מבקר המדינה קבע כי לא בוצעה הערכה לגבי יעילות ההוראה לגבות ארנונה כפולה, שנועדה לעודד את הגדלת היצע הדירות

פורסם בתאריך: 12.5.19 08:16

דוח מבקר המדינה יוסף שפירא שפורסם בשבוע שעבר חושף מספר עצום של דירות מגורים בלתי מאוכלסות בחיפה. בפרק העוסק בטיפול רשויות המדינה והרשויות המקומיות בדירות מגורים שאינן בשימוש צוין בדוח כי בשנת 2016 היו בחיפה 1,552 דירות בלתי מאוכלסות. מדובר בדירות ראויות למגורים שבעליהן לא התגוררו בהן ואף לא השכירו אותן, למרות שחויבו בגינן בתשלום ארנונה, וזאת בשונה מדירות רעועות נטושות שבעליהן פטורים מתשלום ארנונה.

בדוח הוועדה לשינוי כלכלי חברתי (ועדת טרכטנברג) שפורסם בשנת 2011 צוין כי עליית מחירי הדירות נובעת ממחסור בהיצע הדירות וכי בולטת התופעה של דירות מגורים שאינן מושכרות ואינן משמשות לייעודן במשך תקופות ארוכות ("דירות רפאים"). במרץ 2012 אימצה הממשלה את המלצת הוועדה והטילה על שר הפנים ועל שר האוצר לתקן את תקנות ההסדרים במשק באופן שייקבע בהן סיווג חדש לדירת מגורים שאינה בשימוש, ולפיו תעריף הארנונה שיוטל עליה יהיה כפול מאשר התעריף המירבי של סיווג דירת מגורים.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה צוין כי "לעידוד אכלוס דירות שאינן בשימוש שתי מטרות עיקריות – הגדלת ההיצע של הדירות במהירות, וכן טיפול במרקם העירוני ומניעת פגיעה במרחב הציבורי". בינואר 2014 פורסמו התקנות כהוראת שעה המאפשרת לרשויות המקומיות, באישור שר הפנים ושר האוצר, להטיל כפל ארנונה בשנים 2015 ו-2016 על דירה שאינה בשימוש.

 

 

בהוראת השעה נקבע שדירה שאינה בשימוש היא דירה שלא התגורר בה איש במשך תשעה חודשים בשנה הקודמת, אך רשויות מקומיות שיחליטו להחיל את הוראת השעה יוכלו לתת פטור מהחיוב הכפול בשל נסיבות שאינן בשליטת המחזיק בנכס. בדוח המבקר צוין כי באוגוסט 2016, לקראת פקיעת תוקפה של הוראת השעה, החליטה הממשלה להטיל על שר הפנים ועל שר האוצר לתקן שוב את תקנות הארנונה באופן שתותקן הוראת שעה חדשה שתהיה תקפה במשך חמש שנים נוספות, אך במועד סיום הבדיקה התברר כי החלטת הממשלה טרם יושמה.

בדיקת המבקר העלתה כי רק שלוש רשויות מקומיות – ירושלים, תל אביב-יפו וחיפה – יישמו את הוראת השעה בתחום שיפוטן. תל אביב-יפו עשתה זאת בשנים 2015 ו-2016, אך ירושלים וחיפה הטילו את החיוב הכפול בשנת 2016 בלבד מכיוון שמשרד הפנים ומשרד האוצר לא השלימו במועד את הטיפול בבקשותיהן להחיל את הוראת השעה בשנת 2015.

בסופו של דבר מספר הדירות שהמחזיקים בהן חויבו בכפל ארנונה בשנת 2016 בעיריות אלה הסתכם ב-2,366 דירות: 364 דירות בתל אביב-יפו, 827 דירות בירושלים ו-1,175 דירות בחיפה. לצורך קביעת הדירות שיחויבו בכפל ארנונה קבעה עיריית חיפה אמת מידה של צריכת מים אפסית. בהתאם לכך הודעות חיוב בכפל ארנונה נשלחו ל-1,552 דירות.

בעקבות עררים על חיובים ועל מתן פטור מכפל ארנונה בנסיבות שבהן אי השימוש בדירה אינו בשליטת המחזיק בה, צומצם מספר הדירות ל-1,175. מבקר המדינה קבע כי משרד הפנים ומשרד האוצר לא ביצעו בדיקה בדבר אופן יישומה של הוראת השעה ומידת השפעתה, ובכלל זה לא בדקו את השפעתה של החלת ההוראה על שוק הדיור בשלוש הערים שהיא הופעלה בהן.

בתשובתו למבקר המדינה מסר משרד הפנים כי לא נדרש ממנו לבדוק את אופן יישומה של הוראת השעה והוסיף כי "החלטת הממשלה התקבלה במסגרת הדיונים על חוק ההסדרים שהינו חוק של משרד האוצר". משרד האוצר מסר למבקר המדינה כי פרק הזמן הקצר שבו הוחלה הוראת השעה לא מאפשר לייצר הערכה מבוססת מספיק בנוגע לאפקטיביות של ההוראה. משרד האוצר הוסיף בתשובתו כי יפנה בהקדם למשרד הפנים בבקשה לקיים דיון בנושא.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. לי

    דירות רפאים= היצע כבוש. היצע שיצטרף לשוק אם המחירים לא יחזרו לעלות תוך שנה- שנתיים גג, או הרבה יותר מהר אם המחירים ירדו בשיעור משמעותי, היצע שיש לו פוטנציאל להפוך כל ירידה לאלימה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העיקר בונים שכונות חדשות בדרום העיר= חלם זה כאן
    במקום לתקן את הגשר בונים מתחתיו בית חולים…. היינו במקום להכלס את הדירות רפאים אז בונים עוד בנינים

  3. לצעירים אין הרבה שכל והם רצים כמו עדר למרכז

    בזמן שבחיפה יש אלפי דירות למכירה בחצי ובשליש מחיר.
    בחיפה השכר נמוך יותר זו רק סטיגמה כי רוב העובדים במגזר נותן השירות(שומרים,עובדי סופר,עובדי בנק,עובדי רשת מקומית,מוכרים בקניונים וכ'ו)מקבלים אותו שכר בחיפה ובמרכז.
    אנחנו כחיפאים לא מתלוננים ,שירוצו למרכז ויורידו אצלנו את הביקושים ואת המחיר.
    פראיירים לא מתים-רק מתחלפים.

  4. כעג

    איזה בדיוק דירות נורמליות ריקות יש בחיפה? מקסימום כאילו שבקושי ראויות למגורים

  5. חשבתי כפול לפחות

    מתפלא שזה הכל
    זה אפילו מעט יחסית למצב הכלכלי הקשה בחיפה והגירת צעירים לערים אחרות באזור.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר