מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר (צילום: ניב קנטור)
מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר (צילום: ניב קנטור)

תמ"א 38 – הסוף? מינהל התכנון תומך בביטול התוכנית

תוקפה של תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה עומד לפוג בעוד כעשרה חודשים, ומינהל התכנון במשרד האוצר תומך בביטולה. במכתב שנשלח מהלשכה המשפטית של מינהל התכנון ללשכת עורכי הדין נכתב: "העמדה המקצועית היא כי לעת הזאת אין הצדקה להאריך את התמ"א"

פורסם בתאריך: 4.7.19 07:57

מינהל התכנון של משרד האוצר הודיע כי הוא תומך בביטול תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38), שתוקפה עומד לפוג בעוד כעשרה חודשים.

במכתב ששלח עו"ד בנימין ארביב מהלשכה המשפטית של מינהל התכנון לשני יושבי הראש המשותפים של פורום קניין ומקרקעין בלשכת עורכי הדין, עו"ד אבי ללום ועו"ד יצחק נטוביץ, צוין: "לאחר בחינת הנושא לאחרונה, העמדה המקצועית של מינהל התכנון היא כי לעת הזאת אין הצדקה להאריך בתקופה נוספת את תוקפה של התמ"א במתכונתה הנוכחית, ויש להעדיף תכנון מיטבי יותר באמצעות תוכניות מפורטות להתחדשות עירונית ולפינוי-בינוי, אשר יבחנו ויסדירו את התכנון במתחמים שלמים, לרבות צורכי הציבור והיבטים תכנוניים נוספים, על פני היתר במגרש נקודתי מכוח תמ"א 38. מובן כי עמדה זו מחייבת התייחסות להוראות מעבר ונושאים נוספים, אשר נבחנים בימים אלה".

מכתבו של ארביב נשלח אל ללום ונטוביץ בעקבות פנייתם בסוף חודש יוני אל מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, שבה הובעה תמיכה בתמ"א 38 ודאגה מ"שיח השולל את התוכנית" אשר תורמת ל"ציוד השוק ביחידות דיור חדשות שיביאו לחידוש חזות העיר".

תמ"א 38, שאושרה ביוזמת הממשלה במאי 2005, מאפשרת תוספת דירות בבניין קיים בתמורה לחיזוקו מפני רעידות אדמה, ולאורך השנים בוצעו בה ארבעה שינויים.

במתכונתה הראשונה אפשרה התמ"א תוספת קומה אחת בלבד לבניין במסלול של עיבוי בנייה קיימת. באוגוסט 2007 אושר השינוי הראשון לתמ"א שנועד להבהיר את היחס בינה לבין תוכניות מפורטות קודמות.

בשנים 2010 ו-2012 אישרו מוסדות התכנון שני תיקונים נוספים לתמ"א שהרחיבו באופן משמעותי את התמריצים שהיא מאפשרת: במרץ 2010 נקבע כי תוספת הזכויות תינתן גם במקרים שבהם הורסים היזמים בניין ישן ומקימים במקומו בניין חדש, וביוני 2012 נקבע שניתן לאשר מכוחה תוספת דירות בשתיים וחצי קומות נוספות על גג בניין וכן בקומת העמודים שלו.

בדצמבר 2016 אושר תיקון נוסף לתמ"א, אשר מוסיף לתוכנית זכויות בנייה נוספות באופן משמעותי: למבנים בני שלוש קומות תתאפשר תוספת של שלוש קומות ולמבנים בני ארבע קומות או יותר תתאפשר תוספת של שלוש וחצי קומות.

 

 

הוראות תמ"א 38 מגדירות את התוכנית כזמנית מצד אחד, אך עם זאת מאפשרות מצד שני להאריך את תוקפה פעם אחר פעם ללא הגבלה. בהוראות נכתב כי תוקף התוכנית הוא לחמש שנים מיום אישורה, אלא אם החליטה המועצה הארצית להאריך את תוקפה לתקופה או לתקופות נוספות מפעם לפעם, ובלבד שמשך כל הארכה לא יעלה על חמש שנים. בהתאם לכך, באוקטובר 2009 האריכה המועצה הארצית את תוקף התוכנית לחמש שנים החל מ-18 במאי 2010, ובפברואר 2015 היא האריכה את תוקף התוכנית לחמש שנים נוספות החל מ-18 במאי 2015, כלומר עד ל-18 במאי 2020.

חשוב להדגיש כי לעמדת מינהל התכנון משקל רב, אך בסופו של דבר ההכרעה על ביטול התמ"א או על הארכת תוקפה נתונה למועצה הארצית המורכבת מ-35 חברים, ובהם ראש העיר חיפה עינת קליש רותם.

במכתבו אל ללום ונטוביץ הוסיף ארביב: "העמדה שהיתה נהירה עוד מתחילת הדרך היא שתמ"א 38 אינה דומה לכל תוכנית אחרת, ויש להגבילה בזמן ולבחון מעת לעת את היתרונות ואת החסרונות הכרוכים בה ואת ההצדקה להמשך תחולתה. תקופת ההארכה השנייה שעליה החליטה המועצה הארצית עתידה להסתיים ב-18 במאי 2020, אלא אם כן תחליט המועצה הארצית על הארכה נוספת. על כן ייקבע מבעוד מועד דיון במועצה הארצית בעניין זה, שבו תחליט המועצה בהתאם לסמכותה אם להאריך את תוקפה של התמ"א אם לאו".

ללום הביע דאגה מעמדת מינהל התכנון המצדדת בביטול התמ"א ומסר: "מכיוון שמינהל התכנון מחזיק בעמדה זו, נראה שהמועצה הארצית לא תשנה את העמדה וזו תהיה החלטה שיהיה בלתי אפשרי לתקן. על הממשלה להתערב דחוף בנושא".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אזרחית מודאגת

    בינינים בקרית אליעזר ברח הזית מתפרקים וממש מסוכנים ושלא לדבר מה יקרה אם תהיה תזוזת קרקע הכל יקרוס ,וזה יהיה על אחריות העיריה ,מדובר בחיים של תושבים ,של אנשים שמשכירים ,למה אתם מחכים? שיקרה אסון? מדברים מדברים ולא עושים כלום, חייבים להכריח את מי שמתנגד לתוכנית פינוי בינוי ולא לישון בעמידה.

  2. חסן שוקרי

    לאזרחית המודאגת , אנא הסירי דאגה מליבך ,
    בסיום פיתוח הנמל/ שדה תעופה בינלאומי/ טיילת מפוארת דוגמת ברצנומה / חוף ים כדוגמת פאלמה נגיע גם לשיפור חזות קרית אליעזר

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר