זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: רמי שלוש)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: רמי שלוש)

המחוזית נמנעה מלהורות על תוכנית לפינוי מפעלים מזהמים

הוועדה המחוזית סיימה את דיוניה בהמלצות דוח המעקב על מימוש תוכנית המתאר המחוזית. בהחלטתה היא קבעה שתוכנית מתאר מחוזית חדשה למפרץ חיפה תיבחן רק בטווח הארוך, בכפוף להחלטות ממשלה, ובלי התחייבות שהיא תכלול פינוי של התעשייה הכבדה

פורסם בתאריך: 16.7.19 10:43

בסיום דיון שקיימה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה בשבוע שעבר ביישום המלצות דוח המעקב והבקרה שהכינה לשכת התכנון המחוזית על מימוש תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6) נמנעה הוועדה מלהורות על הכנת תוכנית שתאפשר פינוי מפעלים מזהמים ממפרץ חיפה.

בהחלטת הוועדה נקבע שרק בטווח הרחוק תיבחן הכנת תוכנית מתאר מחוזית חלקית חדשה למפרץ חיפה, וזאת רק בכפוף להחלטות ממשלה עתידיות ובלי להתחייב לכך שהתוכנית העתידית תעסוק בפינוי מפעלים מזהמים: "לטווח הרחוק תיבחן הכנת תוכנית מתאר מחוזית חלקית חדשה למרחב מפרץ חיפה, בהתאם להחלטות ממשלה שיתקבלו בנושא התעשייה הכבדה במפרץ".

תמ"מ 6 שיזמה הוועדה המחוזית קובעת את ייעודי הקרקע בכל היישובים במחוז חיפה – מקרית מוצקין בצפון ועד חדרה בדרום – והיא אושרה במועצה הארצית באוקטובר 2012. החלטת הוועדה המחוזית מהשבוע שעבר מסבה אכזבה לנוכח הציפיות שעורר דוח המעקב והבקרה, שהכנתו הושלמה באוגוסט אשתקד ואשר המליץ לקיים בחינה תכנונית מחודשת של אזור מפרץ חיפה.

בפרק ההמלצות והמסקנות לעתיד בדוח נכתב: "תמ"מ 6 לא קבעה מדיניות ברורה ומובחנת למפרץ חיפה, ולמעשה עיגנה בו את הקיים. עם השנים, לאחר אישור תוכניות בז"ן וקרקעות הצפון וקידום המערך הנמלי מחד גיסא, והמגמות שלפיהן מטרופולין חיפה לא מצליחה למשוך אוכלוסייה מאידך גיסא (כאשר המפעלים הקיימים מהווים חסם סביבתי ופיזי לפיתוח), נדרשת בחינה מחודשת של כל מפרץ חיפה כחלק ממטרופולין חיפה – הליך שיאפשר לאחד בין שני חלקי המטרופולין שהיא דו גלעינית (חיפה ושכנותיה בדרום, ערי הקריות בצפון) וליצור מרחב אורבני איכותי שיביא לגידול אוכלוסייה במטרופולין ולחיזוק ערי המטרופולין לצד קיומן של תשתיות בעלות חשיבות לאומית ואזורית".

עם זאת, יש לשים לב לכך שגם בהמלצה שנחשבה לאחר פרסומה לפורצת דרך נשמר מקום ל"תשתיות בעלות חשיבות לאומית ואזורית". לצד זאת, הבשורה החשובה בהמלצה היא ההכרה בכך ש"המפעלים הקיימים מהווים חסם סביבתי ופיזי לפיתוח".

 

 

בהחלטתה להימנע מלהורות על הכנת תוכנית שתאפשר פינוי מפעלים מזהמים ממפרץ חיפה נשענה הוועדה המחוזית על המלצות פרטניות שהציגה בפניה לשכת התכנון במסגרת הדיון. לצד ההמלצות הוצגו על ידי לשכת התכנון יתרונות וחסרונות של המהלך לתכנון מחדש של מפרץ חיפה.

בסעיף היתרונות נכתב: "חשיבות של תכנון מרחבי חדש – בחינה מחודשת של התכנון בכל מפרץ חיפה כחלק ממטרופולין חיפה, כולל פינוי מפעלים ופינוי השטח, לצורך פיתוח עירוני חדש הכולל מגורים, תעסוקה ושטחים פתוחים". בסעיף החסרונות נכתב: "התמ"מ ומגוון תוכניות מרחב הנמל יוצרים תשתית תכנונית מספקת לחיזוק המצב הקיים של ליבת תעשייה ותעסוקה מגובשת וחזקה".

בהמלצות עצמן צוין: "לצורך תכנון מחדש של כלל מרחב מפרץ חיפה לצרכים אורבניים נדרשת החלטת ממשלה על פינוי המפעלים ונדרשים שינויים ברמת תוכניות מתאר ארציות. כאשר יבשילו התנאים לכך, יש לקדם שינוי תוכנית מתאר מחוזית אזורית כחלק מהסדרה תכנונית-ביצועית-כלכלית ברמה לאומית לכלל מרחב מפרץ חיפה. לעניין נושא שמירת איכות הסביבה, ניתן לעדכן במסגרת תיקונים טכניים להוראות".

בתחום התחבורה הציבורית נחשף בהחלטת הוועדה המחוזית כי משרד התחבורה וחברת יפה נוף השייכת לעיריית חיפה מקדמים בימים אלה תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית במחוז חיפה ובמחוז הצפון. דוח המעקב והבקרה המליץ לבחון מחדש את נושא חיזוק התחבורה הציבורית ומערכות הסעת המונים במחוז חיפה ובהיבט זה נכתב בו: "לא חל שינוי מהותי בנושא זה במחוז בשנים האחרונות, למעט פרויקט המטרונית המצליח שפועל בחלק מחיפה והקריות, והוא בעיקרו נושא תפעולי שאינו מבוסס על שינוי תכנוני, ואישור התוכנית לרכבת קלה מחיפה לנצרת לאחרונה. לאור ההכרה בחשיבות בצמצום הנסיעה ברכב פרטי וחיזוק התחבורה הציבורית, יש לבחון מחדש את הכלים לעידוד ולקידום מערכות הסעת המונים רבות קיבולת, בראייה מחוזית (קישור חלקי המחוז ומרכזי הכובד) ובראייה אזורית (קישור בין יישובים). בכלל זה יש לבחון את מערך מרכזי התחבורה ואת הסינכרון עם המסילה המזרחית, עם מסילת עירון ועם התוכנית להכפלת מסילות החוף".

בהחלטת הוועדה המחוזית נקבע: "הוועדה מוצאת חשיבות במתן ביטוי ברמה מחוזית לנושא התחבורה הציבורית, שיש לו השלכות רוחב במגוון תחומי החיים. בימים אלה מקודמת תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית במחוז חיפה ובמחוז הצפון על ידי משרד התחבורה וחברת יפה נוף. לפיכך, לעת התקדמות העבודה ייבחן בהמשך אם יש להטמיע עבודה זו כמסמך מדיניות של הוועדה המחוזית או כנספח לתמ"מ במסגרת עדכון תמ"מ או במסגרת כלי סטטוטורי אחר".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. בתל אביב אפשר

    אביב פינו את גלילות ואת מיכלי הדלקים ברידינג כי שם יש תושבים מיוחסים מקושרים
    את תושבי טבעון וקרית חיים אפשר לסרטן הלאה בשקט

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר