חשמול מסילות הרכבת (הדמיה: גרינשטיין-הר גיל אדריכלות נוף)
חשמול מסילות הרכבת (הדמיה: גרינשטיין-הר גיל אדריכלות נוף)

היעד לחשמול מסילת הרכבת בחיפה – שנת 2023

לפי הדוח התקופתי של רכבת ישראל לשנת 2018, לוח הזמנים לחשמול של מסילת הרכבת, שיחמיר את החיץ בין העיר לים, יושלם עד דצמבר 2023 - לפני כל שיקוע אפשרי. במקום העברת הרכבת במנהרה והסרת החיץ עלולה העיר להסתפק ב"גינון של רצועת המסילה ועיצוב העמודים כאלמנט אדריכלי"

פורסם בתאריך: 27.8.19 08:01

כבר בעת החלטתה של הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) בתחילת חודש יוני לפצל את תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת מסילות החוף (תת"ל 65) היה ברור שפרויקט חשמול המסילות יקדים את פרויקט ההכפלה, אך כעת מתברר שקיימים לוחות זמנים מדויקים לביצוע החשמול, ולפיהם הצבתו בתחום חיפה תסתיים בדצמבר 2023.

בהחלטתה נענתה הוות"ל בחיוב לבקשתה של רכבת ישראל לפצל את התוכנית לשני חלקים – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד לשפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ ועד לתחנת חוף הכרמל. לפי החלטת הוועדה, החלק הדרומי יבוצע עד לשנת 2030 והחלק הצפוני שעובר בתוך חיפה מיועד לביצוע עד לשנת 2040.

הליכי האישור של שני הפרויקטים – החשמול וההכפלה – היוו מבחינת חיפה הזדמנות להסרת חיץ המסילות הקיים, אך עד לשלב זה ההזדמנות הוחמצה, וכעת גם מתברר שקיים מועד מוגדר לעיבוי החיץ באמצעות הצבתן של תשתיות החשמול.

הדוח התקופתי של רכבת ישראל לשנת 2018, שהוכן עוד לפני החלטת הוות"ל בעניין ההכפלה, מפרט את לוחות הזמנים לביצוע פרויקט החשמול, ולפיו בקו נהריה-באר שבע אשר כולל את חיפה יושלם החשמול עד לדצמבר 2023. לפי לוחות הזמנים, לפני כן יושלם החשמול בקווים נוספים, ובהם הרצליה-ירושלים (במרץ 2020), בנימינה-תל אביב-אשקלון (בדצמבר 2020) ותל אביב-באר שבע (בדצמבר 2021).

פרויקט החשמול צפוי להגדיל את מהירות הרכבות, לתגבר את תדירותן ולצמצם מפגעים סביבתיים לנוכח הפחתת זיהום אוויר ומטרדי רעש הנובעים מהפעלת הרכבות. הפרויקט מתבסס על תוכניתה של רכבת ישראל לחשמול עילי של מערך המסילות הארצי (תת"ל 18) שאושרה לפני כחמש שנים, ובמסגרתה יותאמו להפעלת רכבות בחשמל במקום בדיזל 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, ובהם מסילת החוף הקיימת בחיפה. עם זאת, רכבות המשא אינן כלולות בתוכנית החשמול וימשיכו לפעול בדיזל.

יישומו של החשמול העילי בחיפה יחמיר את חיץ המסילות הקיים בין העיר לים, וזאת מכיוון שתשתיות החשמול כוללות רצף של עמודים לאורך המסילה ומתיחת חוטי חשמל ביניהם. בפברואר 2012 סיכמו עיריית חיפה, רכבת ישראל, משרד התחבורה ומשרד האוצר על הסדר פשרה שבו עוגנה התחייבותם לפעול לשיקוע מסילת הרכבת בפארק הכט בעלות של חצי מיליארד שקל במקטע באורך של כקילומטר וחצי. בעקבות ההסדר ביטלה העירייה עתירה וערר שהגישה נגד תוכנית החשמול.

בהסדר נקבעו שני מתווים למימוש השיקוע בפארק הכט, אך הוות"ל בהכרעתה בתוכנית לא אימצה אפילו אחד מהם. בהחלטתה כתבה הוות"ל כי היא אינה צד להסכם בין העירייה לרכבת ישראל, ש"לא הטיל כל חיוב על הוועדה ולא כבל את שיקול דעתה התכנוני". לאחר מכן אישרה את התוכנית גם ועדת השרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי מבלי להכליל בה הוראות המחייבות את שיקוע המסילה בחיפה. בנסיבות אלה הופנו תקוות העירייה אל תוכנית ההכפלה, שאמנם מחויבת להסרת החיץ מחופי העיר אך פיצולה דוחה את הביצוע לעוד 20 שנה לפחות.

 

 

עם זאת, הדוח התקופתי של רכבת ישראל מלמד שעדיין ניתן להיאבק לשיפור המצב. הדוח סוקר "תהליכים נדרשים ליישום במסגרת ביצוע תוכנית החשמול", ובהם "שיקוע מסילות רכבת באזור פארק הכט בחיפה ושיקום נופי לאורך חופי חיפה מתחנת חוף הכרמל עד למתחם תחנת חיפה-מזרח, בכפוף להנחיות המפורטות בתוכנית החשמול ולהסכמות שהושגו מול עיריית חיפה במסגרת תוכנית החשמול או במסגרת תוכנית אחרת אשר תגובש על ידי הצדדים".

למרות הנכונות אשר עולה מהסקירה בדוח לביצוע השיקוע בפארק הכט, לנוכח העובדה שכבר הוקצה לכך בעבר תקציב, ניתוח המצב מלמד שבשלב זה לא ניתן לעשות זאת מהסיבה הפשוטה שלא קיימת תוכנית מאושרת לפרויקט שיקוע מסילות בחיפה – לא בפארק הכט ולא במקטעים אחרים.

תוכנית החשמול מסתפקת כתנאי לביצוע החשמול בחיוב אישורו של נספח סביבתי "למזעור השפעות החשמול והמסילה בתחום הסביבה החופית בחיפה", ובכלל זה "שדרוג מבני של מעברי הולכי רגל ורכבים פרטיים קיימים מתחת למסילה, גינון רצועת המסילה ועיצוב העמודים כאלמנט אדריכלי בשפה עיצובית מינימליסטית".

גם תוכנית המתאר הארצית לחזית ים עירונית במערב הנמל אינה מאפשרת שיקוע של מסילות מכוחה בתחומה – בין רחוב חיל הים בבת גלים לאזור בית המכס בעיר התחתית. בהוראות התוכנית שאושרה לפני כשנתיים נקבע כי "תנאי לביצוע שיקוע המסילות הוא בחירת חלופה בתוכנית הכפלת המסילות לתוואי מסילות הברזל באזור חיפה" ו"הביצוע יתאפשר ככל שהחלופה שתיבחר תאפשר אותו".

גם תוכנית המתאר הכוללנית החדשה של חיפה שאושרה לפני כחצי שנה אינה מחייבת פעולות שיקוע. בהוראות התוכנית צוין כי "תוכנית למסילת הברזל תציע פתרונות למזעור הפגיעה של המסילות במרחב האורבני ולהנגשת חוף הים, וזאת לרבות בחינת האפשרות לשיקוע המסילה".

אז מה יכולה עיריית חיפה לעשות כעת? על פניו נראה שקיימות שתי אפשרויות – לנהל מאבק ציבורי לביטול פיצול תוכנית ההכפלה וליישומה בתוך חיפה בלוחות זמנים מהירים, או לנהל מאבק להחרגתו של פארק הכט מהמתווה התכנוני הנוכחי ולקידום תוכנית נפרדת לשיקוע המסילה רק בתחומו, תוך שימוש בתקציב השמור לכך. שני מסלולי המאבק עשויים להוביל לכך שהמופע החזותי הפוגעני של תשתיות החשמול יימשך זמן קצר עד לביצוע השיקוע שכבר יכלול חשמול תת קרקעי, ובכך יוסר החיץ.

חמישה ימים לפני הדיון בוות"ל בתחילת חודש יוני דיווח "כלבו – חיפה והצפון" כי הוועדה תקיים דיון באפשרות לפצל למקטעים שונים את התוכנית להכפלת מסילות החוף, אך ההנהגה החדשה של העירייה בראשותה של עינת קליש רותם לא גייסה את הציבור למאבק ציבורי משמעותי לבלימת ההחלטה המסתמנת. יש לקוות שהפעם תיושם אסטרטגיה עירונית תכליתית ונחושה יותר.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. יה רייט

    חשמול תל אביב בנימינה עד דצמבר 20? חשמול מקטע ירושלים תל אביב, מרחק דומה, לוקח כבר לפחות שנתיים כאשר בשנה הראשונה זה היה על קו לא פעיל שיכלו לעבוד עליו מסביב לשעון….

  2. אסון כלכלי למערב חיפה

    חיסול פארק הכט שזה המשמעות של חשמול ועוד של 4 מסילות דרכו, והכפלת החיץ הגדרות הכיעור והרעש יביאו להתמוטטות מחירי הדירות בשכונות הצמודות שקיוו להתחדשות עירונית על סמך התקווה לשיקוע המסילות.

  3. מוריס

    לאסון כלכלי: אתה מבלבל בין שתי תוכניות… הכפלת המסילה והחישמול. לרכבת יש אישור לחשמל רק שתי מסילות. אין לה בשום פנים ואופן אישור להוסיף מסילות. תוספת מסילות תעשה רק במסגרת שיקוע, או מנהרה מתחת לכרמל שבכלל תפנה את תוואי המסילה מהחוף מצפון לתחנת חוף הכרמל.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שיקוע בפארק הכט לא מעלה ולא מוסיף לחיפה הכנסת הרכבת למנהרה עם תחנות בעיר תזניק את פיתוח חיפה גם הרכבת תרוויח מהנדלן שהתפנה. לכן אין להסכים לפחות מכך

  5. אסון אסון אסוןןןן

    האדריכלים שעשו את הפארק היפה עכשיו תורמים להרס שלו על ידי שיווק הדמיות רחוקות מהשמיים שלא יראו כמה הדבר הזה הולך לחסום את כל הנוף שלא לדבר על הרס הפארק עם 4 מסילות שזו הכוונה המוצהרת של הרכבת להקים תוך החשמול עוד 2 מסילות !!!!
    הרס הפארק זה אסון ולא משנה כמה יעצבו את יער העמודים והחוטים הזה

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה או לנתק את חיפה מתנועת הרכבות ל-5 שנים לפחות או לחשמל ככה.

  7. שלמה ישי

    יטמבלים אתם לא תחזיקו חודש מעמד ללא רכבת. עז תרגעו מהר. אני במקום מנכל הרכבת. היתי מחשמל עד עתלית. ומישם ברכבת בדיזל לתחנות חיפה עד חוצות. המפרץ משם מחשמל עד נהריה. היתי משתמש בקטרים הברידי דאולים. וסותם לעיר המגעילה הזות את הפה. ומשאיר בקו החוף 2 מסילות. ונותן לתשבי חיפה לאכל את הלב על השיפורים והפרויקטים שנעשים בכול ארץ ישראל. חבורת של מטומטמים בכינים…..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר