"מתחם 95 דונם" (צילום: רשות נחל הקישון)
"מתחם 95 דונם" (צילום: רשות נחל הקישון)

מליאת הוולחו"ף תדון בתוכנית עורף הנמל המפורטת

הליכי האישור של התוכנית המפורטת לעורף הנמל יעוכבו מעט, לאחר שוועדת המשנה לשמירת הסביבה החופית העבירה אותה לדיון במליאת הוועדה "לנוכח חשיבותה של התוכנית לסביבה החופית". עם זאת, אף אחד מהנושאים שנועדו לדיון לא שולל את הרעיון הבסיסי של התוכנית לבניית שטחי מחסנים עצומים

פורסם בתאריך: 14.11.19 16:51

במהלך שנראה כמו עיכוב קצר בהליכי האישור שלה הועברה לדיון במליאת הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) התוכנית המפורטת השנויה במחלוקת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) להקמת שטחי אחסון ועורף נמל בשטח של 400 דונם במרחב נחל הקישון. אתמול (רביעי) קיימה ועדת המשנה של הוולחו"ף דיון בתוכנית, הקרויה "מתחם לוגיסטי נמלי ישראל", ובסיומו החליטה להעביר את ההכרעה בה למליאת הוולחו"ף.

החוק קובע כי תוכנית אשר חלה בתחום הסביבה החופית – כ-300 מטר מקו המים – לא תופקד אלא לאחר אישור הוולחו"ף. הרכב מליאת הוולחו"ף מונה 19 חברים, אך לידה הוקמה ועדת משנה מצומצמת – הוועדה הממיינת שבה חמישה חברים בלבד – המוסמכת להחליט במקום הוולחו"ף. במקרים שבהם ועדת המשנה לא מחליטה בעצמה בתוכניות הסביבה החופית, היא מעבירה אותן להכרעת הוולחו"ף, כפי שפעלה אתמול בתוכנית עורף הנמל.

בהחלטת ועדת המשנה נכתב: "בפני הוועדה הוצגה תוכנית למתחם לוגיסטי בשטח נמל חיפה, הכוללת שטחים סביב מעגנת שביט ופארק נחל הקישון. לנוכח חשיבותה של התוכנית לסביבה החופית ובשל בקשת החברים מחליטה הוועדה להביא את התוכנית בפני מליאת הוולחו"ף".

יישום התוכנית המפורטת של חנ"י יגנוז למעשה את השאיפות להרחבת שטח הפארק המתוכנן במורד נחל הקישון מדרום ומצפון מכיוון שבגרסתה הנוכחית היא מייעדת לעורף נמל שטחים הגובלים בו, ובהם השטח המכונה "מתחם 95 דונם" שכולל שטחי אספלט שנסללו לפני כעשר שנים בהליך תכנוני אחר במרחק של מטרים ספורים מגדת הנחל.

 

 

השימושים שמאפשרת התוכנית ב-400 הדונמים המיועדים בה לעורף נמל כוללים מבני מחסנים, בתי קירור, מרכזים לוגיסטיים ושטחי אחסון פתוחים למכולות. מהוראות התוכנית ניתן ללמוד כי אחסון הסחורות יכלול מכולות – זו על גבי זו – עד לגובה של 21 מטר (שבע קומות בבניין מגורים), צובר יבש (מטען מוצק בתפזורת שאינו ארוז) ומטען כללי (כל מטען שאינו ארוז במכולה ואינו צובר יבש או נוזלי). התוכנית מאפשרת במגרשי הלוגיסטיקה הקמת מבנים עד לגובה של 35 מטר (12 קומות בבניין מגורים).

חנ"י רואה מבחינתה חשיבות רבה לתוכנית המפורטת, שבדברי ההסבר המצורפים לה צוין כי היא "נועדה לאפשר פיתוח שטחים עורפיים איכותיים לטובת השרשרת הלוגיסטית ולחיזוק הכלכלה המקומית כערך מוסף של הפעילות הנמלית". ועדת המשנה של הוולחו"ף קבעה בהחלטתה אתמול כי בעת הדיון במליאה יוצגו כמה נושאים בקשר לתוכנית, אך אף אחד מהם לא משקף עמדה אשר שוללת באופן מוחלט את הרעיון שניצב בבסיס התוכנית – עטיפת שטחי פארק מורד נחל הקישון המצומק בשטחי אחסון עצומים המתנשאים לגובה רב תוך מניעת הרחבתו.

בהחלטתה הורתה ועדת המשנה להציג אפשרות להרחבת שטחי מעגנת שביט מזרחה על חשבון חלק קטן משטחי אחסון. עוד קבעה ועדת המשנה כי המשרד להגנת הסביבה יעביר לחנ"י הערות בקשר להיבטים הסביבתיים של התוכנית. בהקשר זה יש לציין כי במסמך סביבתי נלווה לתוכנית שהגישה חנ"י צוין כי תיתכן בשטחי האחסון פעילות הכרוכה באחסון, בשינוע או בטיפול בחומרים מסוכנים, לרבות כימיקלים.

יצוין כי תוכנית עורף הנמל במרחב נחל הקישון היא התוכנית המקומית המפורטת הראשונה שמהווה את מימוש המדיניות שנקבעה בתוכנית המתאר הארצית לעורף נמל, אשר מאפשרת הקמת מחסנים על שטח עצום של כ-4,800 דונם במפרץ חיפה, בין העיר התחתית לקרית חיים.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר