"מתחם 95 דונם" (צילום: רשות נחל הקישון)
"מתחם 95 דונם" (צילום: רשות נחל הקישון)

הוולחו"ף תדון בתוכנית לעורף נמל במרחב הקישון

התוכנית ההרסנית שיוזמת חברת נמלי ישראל לעורף נמל בשטח של 400 דונם במרחב נחל הקישון, ואשר קרויה "מתחם לוגיסטי נמלי ישראל", תידון ביום רביעי בישיבה של הוועדה לשמירת הסביבה החופית במינהל התכנון של משרד האוצר

פורסם בתאריך: 7.11.19 16:02

המהלך השנוי במחלוקת להצפת מפרץ חיפה במחסני ענק ממשיך להתקדם. הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) במינהל התכנון של משרד האוצר שיבצה בסדר היום של ישיבתה ביום רביעי, 13 בנובמבר, דיון בתוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לעורף נמל בשטח של 400 דונם במרחב נחל הקישון ואשר קרויה "מתחם לוגיסטי נמלי ישראל".

בשטח זה מציעה התוכנית שימושי עורף נמל הכוללים מבני מחסנים, בתי קירור, מרכזים לוגיסטיים ושטחי אחסון פתוח למכולות. 400 הדונמים גובלים בשטחים המיועדים לפארק מורד נחל הקישון בתוכנית שרשות הנחל מובילה את המאמצים למימושה משני עברי הנחל. תוכנית הפארק משתרעת על שטח מצומצם של כ-850 דונם מצדו הצפוני והדרומי של הנחל, אך אינה כוללת את גדתו הדרום-מערבית של הנחל שבו נמצא השטח המכונה "מתחם 95 דונם". מתחם זה כבר כולל שטחי אספלט שנסללו לפני כעשר שנים בהליך תכנוני אחר במרחק של מספר מטרים מגדת הנחל.

יישום התוכנית המפורטת של חנ"י יגנוז למעשה את השאיפות להרחבת שטח הפארק מדרום ומצפון מכיוון שבגרסתה הנוכחית היא מייעדת לעורף נמל שטחים הגובלים בו, ובהם "מתחם 95 דונם"

ללא קשר לתוכנית, מסוף המכולות העורפי הקיים לא מאפשר את הרחבת הפארק מצדו הדרום-מזרחי. בקשתה של רשות נחל הקישון לייעד לפארק את כל שטח תוכנית המחסנים, כך ששטחו יהיה כ-1,500 דונם, לא אומצה עד היום על ידי הוועדה המחוזית. משמעות הדברים היא שבנסיבות הקיימות, רק הימנעות מאישור תוכנית המחסנים תאפשר להרחיב את הפארק המצומק בהשוואה לפארקים אחרים ברחבי הארץ (שטחו של פארק הירקון למשל הוא כ-3,700 דונם).

מהוראות התוכנית ניתן ללמוד כי אחסון הסחורות יכלול מכולות (זו על גבי זו עד לגובה של 21 מטר – שבע קומות בבניין מגורים), צובר יבש (מטען מוצק בתפזורת שאינו ארוז) ומטען כללי (כל מטען שאינו ארוז במכולה ואינו צובר יבש או נוזלי). התוכנית מאפשרת במגרשי הלוגיסטיקה הקמת מבנים עד לגובה של 35 מטר (12 קומות בבניין מגורים).

חנ"י רואה חשיבות רבה לתוכנית המפורטת, שבדברי ההסבר המצורפים לה צוין כי היא "נועדה לאפשר פיתוח שטחים עורפיים איכותיים לטובת השרשרת הלוגיסטית ולחיזוק הכלכלה המקומית, כערך מוסף של הפעילות הנמלית".

 

 

יש לציין כי התוכנית המפורטת כוללת גם את שטחי מעגנת שביט הימיים והיבשתיים. בתחום הימי מיועדים 76 דונם לשיט ולעגינה, ובתחום היבשתי מיועדים 107 דונם בין השאר לאחסנת סירות ולעורף לוגיסטי עבור חקלאות ימית. בתחום היבשתי מאפשרת התוכנית, ממזרח ומדרום לשטח הימי של המעגנה, שימושים למטרות בילוי, נופש ותיירות, לרבות שירותי הסעדה, מסחר ואולמות אירועים.

חוק התכנון והבנייה קובע כי "לא תופקד ולא תאושר תוכנית החלה בתחום הסביבה החופית, אלא לאחר קבלת אישור הוולחו"ף", כאשר תחום הסביבה החופית הוגדר כרצועה רחבה של 300 מטר מקו המים. התוכנית המפורטת שובצה לדיון בוולחו"ף מכיוון שחלק משטחיה נמצאים בתחום הסביבה החופית, ולצורך הפקדתה להתנגדויות הציבור נדרש אישור של הוועדה.

תוכנית עורף הנמל במרחב נחל הקישון היא התוכנית המקומית המפורטת הראשונה שמהווה מימוש המדיניות שנקבעה בתוכנית המתאר הארצית לעורף נמל, אשר מאפשרת הקמת מחסנים על שטח עצום של כ-4,800 דונם במפרץ חיפה, בין העיר התחתית לקרית חיים.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. דוד עציוני

    טוב שבחרתם בי. אל תדאגו אני חבר של שר האוצר שהוא גם מופקד על מנהל התכנון אבל הוא לא יעשה כלום למען חיפה.

  2. עמירם

    כשראש העיר חולמת על נמל תעופה, קשה לה להתעורר ולהביט בסביבה שתפגע קשה מנמל דורסני.
    כאשר תתעורר מחלומה יהיו עובדות בשטח וכולנו נצטער ונסבול.

  3. ישראל

    קליש חלשה נלחמת בשידור הישיר ולא בחנ"י
    נלחמת בתושבים ולא בנרקומנים והלכלוך של הדר
    אנחנו בבייה

  4. הנמלים אסון לחיפה

    נמלים שחונקים את חיפה, שדדו את קו החוף ושטחי ענק במרכזה, חסמו אותה מהים, עכשיו גונבים לה את הקישון.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר