הרכבת הקלה בירושלים (צילום: אמיל סלמן)
הרכבת הקלה בירושלים (צילום: אמיל סלמן)

העירייה רצתה רכבת קלה, הוועדה המחוזית דחתה את הבקשה

ניסיון של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית חיפה לקדם הקמה של רכבת קלה, נוסף על המטרונית, נכשל לאחר שנדחה על ידי הוועדה המחוזית במסגרת תכנון תמ"א 42. הסיבה: "אין כל היגיון בסימונו בתוך העיר של תוואי תמ"אי ארצי, לאור המגבלות שהוא מטיל על הבינוי העירוני ועל התפתחות העיר"

פורסם בתאריך: 11.12.19 20:35

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה של מינהל התכנון במשרד האוצר דחתה בשבוע שעבר ניסיון של עיריית חיפה לקדם הקמת רכבת קלה בתוך חיפה.

בהחלטה שקיבלה הוועדה המחוזית שבראשה עומד איתמר בן דוד, היא דחתה את בקשתה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית חיפה לקדם סימון של שטח שמור לתכנון דרך בלעדית לתחבורה ציבורית עבור רכבת קלה (רק"ל) בחיפה בתשריט תוכנית המתאר הארצית החדשה לתחבורה יבשתית (תמ"א 42).

בפרוטוקול של החלטת הוועדה המחוזית אין אזכור לשמות הרחובות שבהם ביקשה העירייה לסמן את תוואי הרק"ל, אך צוין כי הסימון מבוקש "בחלקים המישוריים של העיר", בין מרכזית המפרץ למרכזית חוף הכרמל.

את התמ"א החדשה יוזמים משרד התחבורה ומינהל התכנון, והיא נועדה לקבוע את התפרוסת העתידית של תשתיות התחבורה הארצית. אחת מהמטרות המרכזיות של התמ"א היא לבצע עדכון של השטחים השמורים לכבישים ולמסילות בהתאם לתכנון מאושר קודם, ובמסגרת זאת לבצע תוספות וגריעות של כבישים ומסילות. בתיאור מטרות התמ"א נכתב בין השאר כי היא נועדה ל"שמירת שטחים לתכנון תשתיות תחבורה ארציות ולהרחבת דרכים ארציות ומסילות, ולמתן הוראות לקידום תוכניות מפורטות לתשתית תחבורה ארצית". דרך בלעדית לתחבורה ציבורית הוגדרה בתמ"א כ"דרך המיועדת באופן בלעדי לתחבורה ציבורית לסוגיה, לרבות רכבת קלה".

לפי פרוטוקול החלטתה של הוועדה המחוזית, עיריית חיפה הגישה לה שורה של הערות לתמ"א וביקשה שהן יוטמעו בהערות הוועדה, שבשלב הבא יועברו לאישורה של המועצה הארצית. לאחר שהמועצה הארצית תגבש את המלצותיה בקשר לתמ"א היא תועבר לאישור הממשלה. בפרוטוקול הוצגה בקשתה של העירייה לקדם את הקמת הרק"ל בעיר: "מבחינה אסטרטגית יש צורך ברק"ל שיחצה את העיר נוסף על צירי התחבורה הציבורית הקיימים היום. הכוונה היא שבמסגרת תכנון מחודש של מערך התחבורה והבינוי הצפוי בעקבות יישום התוכנית להכפלת מסילות הרכבת, יתוכנן גם ציר רק"ל נוסף על ציר המטרונית. מיקומו של ציר זה לא נקבע עדיין, אך מבקשים שסימון עקרוני לציר זה יוטמע בתמ"א. אי לכך יש להוסיף בתשריט סימון בחלקים המישוריים של העיר לשטח שמור לתכנון דרך בלעדית לתחבורה ציבורית. סימון זה יתחבר לציר הרק"ל מחיפה לנצרת בלב המפרץ ויגיע עד לתחנת חוף הכרמל".

 

 

בהחלטה שמנוגדת לאינטרס הציבורי דחתה הוועדה המחוזית את בקשת העירייה ונימקה זאת בכך שהתוואי המוצע יטיל מגבלות פיתוח על סביבתו אם הוא יסומן בתמ"א. הוועדה כתבה כי "אין כל היגיון בסימונו בתוך העיר של תוואי תמ"אי ארצי, לאור המגבלות שהוא מטיל על הבינוי העירוני ועל התפתחות העיר (מדובר ברצועה ברוחב 200 מטר של שטח שמור לתכנון)".

עוד הוסיפה הוועדה המחוזית בהחלטתה: "תוואי שמור בלעדית לתחבורה ציבורית לא יכול לשמש במשולב עם רחוב, ולכן הוא יוצר מגבלה לתכנון עירוני מיטבי בתוך מרקם אורבני בסביבה בנויה בצפיפות. הוועדה סבורה כי אכן יש לקדם בחינת רק"ל בחיפה, ואף מעבר לכך בטווח הרחוק יותר (מטרו), אך הדבר יכול להתבצע שלא במסגרת תמ"א וחייב להיות משולב עם תכנון עירוני ולא במנותק ממנו בתוואי נפרד".

בעקבות החלטתה של הוועדה המחוזית שאל "כלבו – חיפה והצפון" את מינהל התכנון מהם שמות הרחובות שבהם ביקשה העירייה לסמן תוואי לרק"ל, אם ביקשה העירייה שתוואי הרק"ל יהיה תת קרקעי ואם היא הסבירה את נחיצותו "נוסף על ציר המטרונית". בתגובה נמסר ממינהל התכנון: "התוכנית הארצית לשילוב תשתיות תחבורה עוסקת בנושאים של דרכים בין עירוניות ומסילות, כמו בנושאים נוספים הנוגעים לתחבורה בין עירונית. התוכנית אינה יורדת לרזולוציה העירונית והאזורית ואינה מסמנת תוואי לרכבות קלות".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בן דוד עובד אצל הטייקונים. הוא זיין לנו את הקישון ואת המפרץ עם ההרחבה של המפעלים ודפק אותנו עם נמל המפלץ.

  2. בן דוד שם שכל חיפאי צריך להכיר

    בן דוד יחד עם ישראל כץ ויונה יהב הם שלושת המוסקטרים שדפקו והרסו את חיפה והמפרץ. משרתי בעלי ההון והתעשיות. הציבור רק בסוף התור אצלם.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ינעל העולם המטורנית הזאת להשמיד אותה ולהקים מחדש רכבת קלה בקריות וחלק מחיפה!!!!!!!!! המטרונית הזאת זה סיוט שלא נגמר!!! טפייי על זה ועל מי שהגה זאת

  4. רכבת תחתית

    רק רכבת תחתית על הרכס!!! להמשיך את הכרמלית ממרכז הכרמל לאורך כל הציר עד לאוניברסיטה, עם ירידות לכיוון הים לחוף הכרמל וחיבור לרכבת. די עם פתרונות שגוזלים נתיבים בסביבה צפופה גם ככה, שמעמיסים יותר על התנועה והפקקים ומכערים את הנוף.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר