כביש 6 (צילום: חברת כביש חוצה ישראל)
כביש 6 (צילום: חברת כביש חוצה ישראל)

מרכז תחבורה משולב יוקם באזור צומת העמקים

לרשימת התחנות המרכזיות באזור עתיד להתווסף מרכז תחבורה משולב חדש, במסגרת תוכנית המתאר הארצית החדשה לתחבורה יבשתית (תמ"א 42). מיקומו מוצע סמוך לקיבוץ שער העמקים, באזור המפגש בין רכבת העמק, כביש 6, כביש 70 וכביש 75

פורסם בתאריך: 12.12.19 10:06

אל רשימת מרכזי התחבורה באזור, ובהם מרכזית המפרץ ומרכזית חוף הכרמל, צפוי להצטרף מרכז תחבורה חדש שיוקם באזור צומת העמקים, ליד קיבוץ שער העמקים.

מרכז התחבורה החדש מוצע בתוכנית המתאר הארצית החדשה לתחבורה יבשתית (תמ"א 42), שבה הוא מוגדר כמרכז תחבורה משולב (מתח"מ). מתח"מ צומת העמקים מוצע באזור המפגש בין רכבת העמק, כביש 6, כביש 70 וכביש 75, ולפי הגדרות התוכנית למונח מתח"מ מדובר ב"מרכז תחבורה בעל חשיבות ארצית או מחוזית המשלב אמצעי תחבורה שונים והמיועד למעבר של כ-7,000 נוסעים בממוצע ביום לפחות".

בהוראות התמ"א נכתב כי "תוכנית מפורטת למתח"מ תכלול את השימושים הדרושים להפעלה שוטפת ויעילה של השירות התחבורתי ותבטיח קישוריות קצרה ונוחה בין אמצעי התחבורה הציבורית". הוראות התמ"א מאפשרות לשלב במתח"מ שימושים נוספים, שאינם שימושים תחבורתיים, בכפוף לכך שהשימושים הנוספים לא יפגעו בתפעולו של המתח"מ.

את התמ"א החדשה יוזמים משרד התחבורה ומינהל התכנון, והיא נועדה לקבוע את התפרוסת העתידית של תשתיות התחבורה הארצית. אחת מהמטרות המרכזיות של התמ"א היא לבצע עדכון של השטחים השמורים לכבישים ולמסילות בהתאם לתכנון מאושר קודם, ובמסגרת זאת לבצע תוספות וגריעות של כבישים ומסילות. בתיאור מטרות התמ"א נכתב בין השאר כי היא נועדה ל"שמירת שטחים לתכנון תשתיות תחבורה ארציות ולהרחבת דרכים ארציות ומסילות, ולמתן הוראות לקידום תוכניות מפורטות לתשתית תחבורה ארצית".

 

 

בשבוע שעבר דנה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה בתמ"א, ולפי פרוטוקול החלטתה, ארגון הגג של הגופים הירוקים הגיש לה שורה של הערות לתמ"א וביקש שהן יוטמעו בהערות הוועדה, שבשלב הבא יועברו לאישורה של המועצה הארצית.

לפי הפרוטוקול, ארגון הגג התנגד למיקומו המוצע של מתח"מ צומת העמקים והציג את הטענות הבאות: "אמנם המתח"מ מוצע על צומת החיבור בין רכבת העמק לכבישים 75, 70 ו-6, אך הישימות של המעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית בנקודה זו אינה ברורה. מבחינה מרחבית מדובר באזור רגיש סביבתית של שיפולי הכרמל, מרחב מפער נחל הקישון ומרחב הקישור בין שמורות הטבע, הגנים הלאומיים והיערות שמכל עבריו. הוספת מתח"מ, המאפשר גם הוספת שימושים נוספים, בשטח כפרי ופתוח שאינו גובל במטרופולין, אינו רצוי".

הוועדה המחוזית דחתה את הבקשה וכתבה בהחלטתה: "מדובר במתח"מ בעל תפקיד מקשר, במרחב שמיקומו מאפשר קישוריות בין אמצעי תחבורה (מסילה ורשת דרכים ארציות), באזור שבו קיים בינוי ממילא ואשר נמצא בכניסה ללב מטרופולין חיפה".

יצוין כי לאחר שהמועצה הארצית תגבש את המלצותיה בקשר לתמ"א היא תועבר לאישור הממשלה.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. עצוב כל כך

    הפכו את כל הגליל והעמיקים למחלף אחד גדול באחת המדינות הקטנות בעולם. הורסים את מעט הטבע שנשאר בין יישובים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר