השלב השני של שכונת נאות פרס (הדמיה: מינהל ההנדסה של עיריית חיפה)
השלב השני של שכונת נאות פרס (הדמיה: מינהל ההנדסה של עיריית חיפה)

ערעור לעליון לביטול התוכנית להרחבת נאות פרס

תושב חיפה אילן בורנשטיין הגיש לבית המשפט העליון ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי לדחות את העתירה שהגיש לביטול התוכנית להרחבת שכונת נאות פרס: "השאלה המרכזית היא אם ניתן לאשר את התוכנית מבלי למצות תחילה את הבינוי בשטחים שכבר מיועדים לבינוי בחיפה"

פורסם בתאריך: 23.12.19 16:48

סוגיית ההליכים המשפטיים בעניינה של תוכנית הבנייה למגורים הגדולה ביותר בחיפה – התוכנית שיוזמת עיריית חיפה להרחבת שכונת נאות פרס ב- 5,072 דירות – רחוקה, כך מתברר, מלהיות חלוטה.

תושב שכונת אחוזה אילן בורנשטיין הגיש לבית המשפט העליון ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה מחודש יולי לדחות את העתירה שהגיש לביטול התוכנית. "השאלה המרכזית העומדת לדיון בערעור היא אם ניתן לאשר את התוכנית, שמספר הדירות בשטחה יגדל ל-6,500 לאחר אישור תוספת הקלות בנייה בשלב אישור היתרי הבנייה, מבלי למצות תחילה את הבינוי בשטחים שכבר מיועדים לבינוי בחיפה", כתב בורנשטיין בפתח הערעור.

בורנשטיין, הפועל לשיפור התכנון בעתודות הקרקע למגורים בחיפה, הגיש את העתירה שנדחתה לאחר שבחודש יוני אשתקד אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה את התוכנית, תוך דחיית התנגדותו.

משפחתו של בורנשטיין היא בעלת מגרש של דונם בחלקה העליון של התוכנית הלא מאושרת למורדות לינקולן ולתל אהרון. במשך שנים לא מקודמת בקשתה של המשפחה להיתר בנייה במגרש מכוח תכנון מנדטורי מאושר בטענה שהעירייה מקדמת תכנון מחודש לשטח. אלא שתכנון זה אינו מבשיל לאישור, ובורנשטיין סבור כי יש לתת עדיפות לקידום הבנייה במורדות המערביים של הכרמל שכבר קיים בהם תכנון מנדטורי למגורים. בעתירתו של בורנשטיין נטען כי השטח המיועד להרחבת נאות פרס, בין איצטדיון הכדורגל העירוני לגבול חיפה וטירת כרמל, מתאפיין בערכי סביבה איכותיים במרחב פתוח, ולכן עדיף לשמרו ובמקום לבנות בו יש לממש בנייה חדשה של חמש שכונות חדשות במורדות המערביים.

חמש השכונות שכבר קיים בשטחן תכנון מאושר מנדטורי למגורים הן מורדות רמת גולדה, רמת גוראל, מורדות רמת גוראל, מורדות רמת אשכול ומורדות לינקולן ותל אהרון. בעתירה כתב בורנשטיין: "השכונות המוצעות בשלוחות ההר הן במקום הנכון, המתאים והאופטימלי למימוש בנייה בחיפה, הן בשל מצבן הפיזי והגיאוגרפי, הן בשל יעילות הבנייה והיעדר בזבוז משאבים והן בשל ההתאמה לסביבה והפגיעה המינימלית בטבע. אם על כף המאזניים עומד מימוש בנייה תוך הרס קרקעות חקלאיות ושטחים פתוחים הכוללים עצי זית עתיקים מדהימים, כפי שמוצע בחלק ניכר בשטח התוכנית להרחבת נאות פרס, מול מימוש הבנייה בשלוחות ההר כפי שאני מציע, הרי שברור לחלוטין כי יש לגנוז את התוכנית ולמהר ולממש את הבנייה בשלוחות ההר".

 

 

בהחלטתה לדחות את העתירה כתבה השופטת בטינה טאובר: "כאשר מובאת לפתחו של בית המשפט עתירה שעניינה החלטה תכנונית של מוסדות התכנון, בית המשפט לא ישים את שיקול דעתו תחת שיקול דעתם של מוסדות התכנון. עיקר בדיקתו של בית המשפט מתמצה בבחינת סבירותה של ההחלטה ואם זו התקבלה על יסוד מכלול השיקולים הרלוונטיים. עולה כי הקרקע נשוא התוכנית מיועדת מלכתחילה לפיתוח עירוני לפי תוכנית המתאר ארצית לבנייה, לפיתוח ולשימור (תמ"א 35), ובהיעדר פגם מינהלי דין הטענה בנושא להידחות".

עוד הוסיפה השופטת בהחלטתה: "מעיון בהוראות התוכנית עולה כי השטח נשוא התוכנית סומן בתמ"א 35, בתוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6) ובתוכנית המתאר של חיפה (ח"פ 2000) כשטח עירוני, משמע שטח שאינו מיועד לגידול חקלאי. בכל מקרה, במסגרת התוכנית נכללו הוראות לעניין העתקה או עקירה של עצים תוך שהובהר כי על כל עץ שייעקר יינטע עץ חלופי".

בערעור הדגיש בורנשטיין את היתרונות לדעתו שבמימוש הבנייה בחמש השכונות המאושרות לעומת חסרונות הבנייה המוצעת בתוכנית להרחבת נאות פרס: "אזור התוכנית מרוחק משטחי הבינוי הכלולים בעיר חיפה, ומפרידים בינה לביניהם שטחי שכונות מגורים המיועדות לבינוי בהתאם לתוכניות מאושרות מתקופת המנדט הבריטי, אותן תוכניות שהוקפאה בהן הבנייה לפני כ-51 שנים. המסקנה המתבקשת היא פשוטה מאוד – קודם יש לבנות ברצף, ללא קטיעת העיר באופן המייצר בעיות תחבורה קשות מאוד ופיזור הבינוי, כך שהתפעול השוטף של העיר מתייקר ואינו יעיל. לפיכך, יש להקפיא את התוכנית להרחבת נאות פרס עד שאותן שכונות ייבנו".

בורנשטיין ביקש בערעור לבטל את פסק הדין של בית המשפט המחוזי ולהורות על ביטול התוכנית.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. רני

    צריך לבטל את 5 התוכניות האלה ולהשאיר את השטחים ירוקים, צריך למצות תחילה פינוי בינוי בנווה דוד, שפרינצק, נווה שאנן , קרית אליעזר ועוד…
    שכל השכונות האלה יאוכלסו, בעוד 50 שנה לקדם את נאות פרס, כשיהיה צורך!

  2. לבטל את שלוחות הרכס המיותרות. תוכנית מנדטורית כושלת

    בדיוק הפוך. התכנון בשלוחות הרכס הוא יקר בזבזני מדובר בטופוגרפיה בעייתית ובשכונות שיהרסו ואדיות שלמים.
    מורדות גוראל מדובר בבזבוז קרקע משווע על בנייה נמוכה שתחייב כמובן רכבים פרטיים רבים ותעמיס פקקים ברכס
    במקום נאות פרס שיכולה להסתמך על תחבורה מסילתית מישורית ולמעשה מייצרת מגורים עירוניים אופטימליים בצפיפות גבוהה
    בהרבה.
    חייבים לבטל את כל 5 תוכניות הרכס להשאיר את הואדיות האלו פתוחים ערכי הטבע שם גבוהים פי כמה וכמה משטח נאות פרס
    שהיה כבר פעם שטחי קראוונים ומופר.
    המערער פשוט לא דובר אמת בשום סעיף. כדי לפתח את מורדות גולדה ואת רמת גוראל צריך להקים מחלפים ענקיים בכביש פרויד
    בעלות 500 מליון שקל.. זה פשוט הזוי לבנות שם. לבטל מהר.

  3. לולה

    אם רוצים שטחים פתוחים במקום התוכנית המאושרת אז שיפצו את בעלי הקרקע

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר