מתווה "מפרץ החדשנות" (הדמיה: משרד אדריכלים יער-קורין)
מתווה "מפרץ החדשנות" (הדמיה: משרד אדריכלים יער-קורין)

גם הוועדה המחוזית – צפון פוסקת נגד "מפרץ החדשנות"

הוועדה המחוזית - צפון דחתה על הסף בקשה של רשות מקרקעי ישראל לבטל הקמה של אתר לאחסון גז בישול באתר קרקעות הצפון בנימוק שהוא סותר את מתווה "מפרץ החדשנות" ויפגע בפיתוחו. זו הפעם השלישית שוועדה מחוזית מסרבת לבקשה הנשענת על התוכנית לפיתוח עירוני של מפרץ חיפה

פורסם בתאריך: 10.2.20 07:59

הכישלונות של מתווה "מפרץ החדשנות" במוסדות התכנון הולכים ומצטברים. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – צפון דחתה בקשה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לפעול לביטול הקמתו המתוכננת של אתר לאחסון גפ"מ (גז פחממני מעובה המכונה גז בישול) במתחם קרקעות הצפון ממזרח למתחם בתי הזיקוק – בשטח שמתווה "מפרץ החדשנות" מתיימר לעייר.

המתווה שיוזמת רמ"י ואשר קרוי גם תוכנית השלד "שער המפרץ – עמק החדשנות" מציע באופן דקלרטיבי פינוי מפעלים מזהמים במפרץ חיפה לטובת הקמת מתחמי מגורים חדשים, ולפי מצגת שהכינה רמ"י מתחמי בתי הזיקוק וקרקעות הצפון נמצאים בתוך גבולותיו. החלטת הוועדה המחוזית – צפון התקבלה במסגרת גיבוש ואישור הערותיה לתוכנית המתאר הארצית החדשה לתשתיות משק האנרגיה (תמ"א 41).

את התמ"א החדשה שנועדה להבטיח שטחים לתכנון תשתיות האנרגיה הארציות יוזם משרד האנרגיה. בהוראות התוכנית המתארית נקבע כי יוקם אתר גפ"מ חדש במתחם קרקעות הצפון, בכפוף לאישור תוכנית נוספת שמכוחה כבר ניתן יהיה לאשר היתר בנייה. רמ"י ביקשה לגרוע את האתר מהתוכנית וכתבה בבקשתה: "יש להוציא את אתר הגפ"מ מקרקעות הצפון. סימון האתר סותר את תוכנית 'מפרץ החדשנות' של רמ"י לפיתוח מגורים ותעסוקה. תוכנית 'מפרץ החדשנות' מייעדת שטחים לפיתוח שלא יוכלו לדור בכפיפה אחת עם אתר גפ"מ בשטח המוצע".

התמ"א החדשה, שנמצאת בשלב הערות הוועדות המחוזיות לקביעותיה ובשלבים הבאים תועבר לאישור המועצה הארצית והממשלה, גוברת על תוכנית המתאר הארצית לאתרי גפ"מ (תמ"א 32/1) שאושרה בדצמבר 2017. עם זאת, בשתי התמ"אות נקבע כי שטחו של אתר הגפ"מ בקרקעות הצפון יהיה 70 דונם והוא יחל לפעול רק לאחר פינוי אתר אחסון הגפ"מ הקיים בקרית אתא.

 

 

בתוכנית המתאר הארצית לאתרי גפ"מ שאושרה לפני כשנתיים תוכננה חלוקה גיאוגרפית של אתרי מלאי הגפ"מ ונקבע כי באזור חיפה והצפון יאוחסן שליש מכלל המלאי – בסך הכל כ-20,000 טון – באתרים יבור וקרקעות הצפון. למרות שהתמ"א החדשה מאפשרת לשנות את תוכנית המתאר הארצית המאושרת לאתרי גפ"מ, הוועדה המחוזית – צפון דחתה על הסף את בקשתה של רמ"י וכתבה בהחלטתה: "במסגרת תכנון משק הגפ"מ למחוזות חיפה והצפון, אתר קרקעות הצפון נועד לשרת את מטרופולין חיפה ואתר יבור נועד לשרת את מחוז הצפון. לאתר קרקעות הצפון יש תפקיד חשוב למערך משק הגפ"מ בצפונה של מדינת ישראל כולל מטרופולין חיפה. האתר מאושר בתמ"א 32/1".

יצוין כי זוהי הפעם השלישית במהלך החודשיים האחרונים שבה נכשל ניסיון לקדם במוסדות התכנון את מתווה "מפרץ החדשות", והסיבה לכך היא היעדר החלטיות בממשק שאמור להעביר את המתווה מהמישור הדקלרטיבי למישור הסטטוטורי על מנת להפוך את החזון לתוכנית מחייבת.

להחלטת הוועדה המחוזית צפון קדמו שתי החלטות של הוועדה המחוזית – חיפה, שבראשונה שבהן נדחתה בקשתה של רמ"י לקדם הסדרי תחבורה חדשים שישרתו את מתווה "מפרץ החדשנות", ובשנייה נדחתה בקשה של עיריית חיפה שגם היא ביקשה לפעול לביטול הקמת אתר הגפ"מ במתחם קרקעות הצפון.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יושבים במחוזית פקידים שאף אחד לא בחר אותם ואף אזרח לא יודע כיצד הם מתמנים ולמען מי הם עובדים. לא ייתכן שכל ההחלטות יתקבלו לטובת בעלי ההון ולא למען התושבים.
    #לחקור_את_הפקידים

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיפה באסטרטגיה הלאומית היא פח זבל לאומי לתשתיות מזהמות ומפעלים פטרוכימיים
    זה לא ישתנה
    העיר מתה

  3. מבין עיניין

    הגיע הזמן שהפקידים יביאו כסף מהבית להצדיק את קיומם. מפרץ החדשנות לא יקרה.
    אין ולא יהיה לו יכולת ומשאבים להתממש, קראתי בפרוט את דוח מקנזי, הרבה מאוד פנטזיות מעט מאוד יכולת למימוש באמת. מה שיקרה באמת שהאזור יתקע לעד בגללכם. לא זה ולא זה. הלוואי ואני טועה אבל אחרי התנהלות כזו טמבל מי ששם שקל שקשור בשטח המוניציפלי של חיפה, העיר הזו חייבת לפשוט רגל, אתמול.

  4. בר

    חיפה – פח האשפה של המדינה. מתחשבים בטייקונים במקום בתושבים. החלטה הזויה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר