תוכנית "כוכב המפרץ" (הדמיה: סרג'יו דב רוזן)
תוכנית "כוכב המפרץ" (הדמיה: סרג'יו דב רוזן)

"כוכב המפרץ" – התוכנית האלטרנטיבית למרינה בחיפה

סרג'יו דב רוזן, מהנדס אזרחי בתחום המחקר והתכנון החופי והימי, הכין תוכנית להקמת מרינה בצורת מגן דוד מול חופי חיפה. לפי התוכנית, המעגנה תשמש לפעילות ימית ספורטיבית וחינוכית בשילוב עם פעילות תיירותית ועסקית. רוזן: "המעגנה לא תגזול קטע חופי מהציבור"

פורסם בתאריך: 9.12.20 18:35

תוכנית חדשה למרינה בחיפה הוצגה על ידי סרג'יו דב רוזן, מהנדס אזרחי עם ותק של יותר מ-40 שנה בתחום המחקר והתכנון החופי והימי, בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת בראשותה של ח"כ מיקי חיימוביץ'. את תוכניתו להקמת מעגנה שנקראת "כוכב המפרץ" מול חופי חיפה הציג רוזן בדיון שנערך בוועדה על הצעה של מינהל התכנון ורשות הספנות והנמלים לתוכנית מתאר ארצית למעגנות.

לפי התוכנית של רוזן תוקם המרינה, שצורתה היא מגן דוד, בתוך הים והיא תוכל לקלוט בין 1,500 ל-3,500 כלי שיט – סירות, ספינות ויאכטות בגדלים שונים. בשל בנייתה בתוך הים היא תהיה ידידותית לסביבה ולציבור, ולא תתפוס רצועת חוף.

"עיריית חיפה רוצה לבנות בחוף בת גלים מעגנה שאיננה סביבתית ואשר פוגעת בשטח הפעילות הציבורי", מסביר רוזן, "המעגנה שהעירייה מקדמת תצמצם את שטחי הרחצה, תפגע בזרימת החולות, תסכן את המפליגים בגלל שמיקומה המתוכנן נמצא באזור עם זרמים חזקים ועם כיווני גלים צולבים – דבר שיגרום לכך שהים במעגנה לא יהיה שקט".

ומה אתה מציע?

"פתרון חליפי למעגנה שלא תגזול קטע חופי מהציבור, תאפשר הפרדה פיזית של נתיבי היציאה והכניסה של ספינות חיל הים בנמל חיפה, ותהיה מרוחקת מנמל המפרץ. אני מציע תוכנית פיתוח מלאה שקראתי לה 'כוכב המפרץ', אשר תשמש לפעילות ימית ספורטיבית וחינוכית בשילוב עם פעילות תיירותית ועסקית. לשם כך יוקם מתחם מעגנה ושטח יבשתי במפרץ חיפה עם יציאה נפרדת לים. התוכנית יוצרת הפרדה פיזית וראייתית בין נמל המפרץ והמעגנה לבין הספינות של חיל הים. חלופה נוספת היא שבמקום לפתוח פתח בשובר הגלים הקיים, יעברו כל רציפי חיל הים מנמל חיפה הישן לרציפים במתחם, בין המעגנה לפולינום".

התוכנית כוללת כאמור הפרדה פיזית בין נתיבי הכניסה והיציאה של אוניות הסוחר בנמל, כלי השיט במעגנה וספינות חיל הים, ובאמצעות פתיחת פתח בשובר הגלים הראשי של הנמל תתאפשר יציאה מהירה ובטוחה של ספינות מהרציפים הקיימים בנמל. במעגנה מתוכננים 12 רציפים ראשיים שבהן יעגנו יאכטות גדולות, ספינות שירות וסירות, והפתח שלה יוצב כך שיבטיח מיגון מיטבי לכל מצבי הים מחד ותחלופת מים טובה מאידך.

אלו יתרונות נוספים יש לתוכנית?

"ראשית, מניעת הצורך בהעברת הפולינום, שכבר בוצעו בו השקעות גדולות מאוד לצורך מיגון צוללות, וחיסכון של העלויות שהיו נדרשות להעברתו. נוסף על כך, במעגנה ניתן יהיה ליצור מתחם פיתוח משמעותי לתיירות, למלונאות ולפעילויות חינוך וספורט ימי שיקדמו את העיר ואת תושביה מבחינת תעסוקה, תיירות ועסקים. התוכנית כוללת גם מעגנה לסירות קטנות ולקיאקים צמוד למנחת של הקריה הרפואית רמב"ם כמענה לפעילות של שייטי כרמל ושל מועדוני חינוך ימי בבת גלים. גודלה הצנוע של מעגנה זו ומיקום הכניסה אליה מול חוף השקט מבטיחים תנאים שקטים בתוכה. מכיוון שהמקום שבו מוצעת הקמתה של המעגנה הוא אתר עם סביבה מופרת שכבר נחפרה בעבר הקרוב, הקמת שוברי הגלים החדשים צפויה לגרום להתפתחות ביוטה ימית (סך כל האורגניזמים באזור; ח"ה), ובמיוחד דגה בין סלעי המגן שלהם, ובכך גם לגרום לשיפור מצב החי הימי באתר".

 

 

רוזן הוא מהנדס בעל ותק מקצועי רב שנים שיצא לגמלאות מהמכון לחקר ימים ואגמים אשר בו הוא עבד במשך 25 שנים, 15 מהן כמנהל המחלקה לגיאולוגיה ימית ותהליכים חופיים. לפני כן הוא עבד במשך שמונה שנים כמהנדס ראשי של המכון הישראלי להנדסה ימית בטכניון, ואז הקים וניהל את חברת ים חוף רוזן שעוסקת בתכנון, ייעוץ ופיקוח הנדסי בנושאים של הנדסה חופית, הנדסה נמלית, הנדסה ימית והנדסה סביבתית.

"התוכנית לפיתוח עוצבה והוכנה על ידי בעקבות רעיון שהעלו שלומי תמים מיימון ואדוארד ניסן", הוא מספר, "חיפשנו פתרונות לחול ששוקע מול אזור הפולינום והחוף השקט, שפעם היה מגיע לחופי הקריות והיום בהעברה פיזית במימון של חברת נמלי ישראל. התוכנית שופרה לאחר התייחסויות שקיבלתי מגורמי מקצוע כמו מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, אלוף במיל' שאול חורב מאוניברסיטת חיפה וד"ר יובל ארבל מארגון צלול. התוכנית היא ראשונית, ואם היא תאומץ היא תצריך כמובן תכנון מפורט, כולל בדיקה כלכלית ובדיקות סביבתיות במודלים לאימות ולאופטימיזציה".

מהן העלויות של הפרויקט?

"העלות המשוערכת היא גבוהה יחסית אך עם זאת היא כלכלית, אם כי טרם ערכתי תחשיב כלכלי מפורט. התוכנית אינה פותרת את הצורך בהעברת חול לחופי הקריות, והחול ימשיך להצטבר מול החוף השקט ושובר הגלים הראשי של הפולינום. קיימת אפשרות תיאורטית להצבת מערכת להעברת החול שיצטבר שם, אשר תשאב את החול ותעביר אותו בצינור בקרקעית הים לחופי קרית חיים. אפשרות אחרת להקטנת כמויות החול הנדרשות להזנה בחופי הקריות ולייצוב קו החוף שם, אשר בה אנחנו מאמינים יותר, היא הצבת אמצעי מנע שיפתרו את בעיית הארוזיה ונסיגת החוף הקיימת שם. ללא אימוץ של אחד מהפתרונות הללו, החול ימשיך להיגרע והחוף ייסוג, גם בשל ההשפעות של שינויי האקלים שמתבטאות בעלייה מואצת של מפלס פני הים ובגידול בשכיחות של מצבי ים סוערים מאוד".

דיברת על מרכז תיירות.

"המבנה של המעגנה הוא בצורת מגן דוד שבמרכזו יהיה אקווריום ענק. במקום מתוכנן בניין עסקים שחלקו יוסב למלון, כאשר חלק מהחדרים יהיו מתחת לפני המים. עומק המים שם הוא בסביבות 20 מטר".

ומהן דרכי הגישה אל המעגנה?

"הרעיון הוא להמשיך את הגשר שמתחיל מרחוב העצמאות ועובר מעל תחנת הרכבת מרכז השמונה. ניתן יהיה להגיע בנסיעה או ברגל, זה בסך הכל שני ק"מ מהחוף".

 

תוכנית "כוכב המפרץ" (הדמיה: סרג'יו דב רוזן)

תוכנית "כוכב המפרץ" (שרטוט: ד"ר קורינה סגל)

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד לפנסיונרים המבוגרים הם יודעים לחלום….

  2. מעיף פרפרים מעל הקישון

    בדיוק אתמול חלמתי על כוכב מאדים …לא ידעתי שיש עוד כוכבים בשם כוכב המפרץ

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איך זה מסתדר על ספינות הענק שיגיעו לנמלים, סט"ילים, צוללות, דבורים, חיל הים?

  4. אייל חיפה

    כן בטח מבנה ענק שישקיף על הבסיס, אני ממש רואה את צהל מאשר את זה. אפילו כפנטזיה זה מגוחך.

  5. יובל ארבל

    הצעה מענינית ויפה אבל לא הערכת עלות ובחינת ההשפעה הסביבתית בצורה מעימיקה אי אפשר לדון בה ברצינות. כמו כן בעיה מרכזית שעורף המרינה יהיה מנותק והיא וכך המרינה תאבד את הקשר האורבני לעיר התחתית. תוכנית חזית הים עם מרינה בנמל המערבי היא הכי טובה אבל אנחנו תקועים עם הפולינום, והצבא לא יזוז. חבל אבל זו המציאות אנחנו עיר בשבי התעשיה הפטרוכימית, הנמל וחיל הים . סורי

  6. שלומי תמים מיימון

    העונג לי ולחברי הטובים להיות חלק מפיטוח אקולוגי ובר קיימה

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תהייה מרינה בבת גלים
    חבורת גולשים מופרעים שמתנגדים לכל פיתוח בתחפושת ירוקה לא יעצרו הלאה מספיק גרמתם נזק לבת גלים הכל דורך בה במקום ואוטוטו 4 קווי רכבת מחושמלים עם קרינה תנו כבר לנשום ולחיות
    מה העיניים שלכם צרות ממאה כלי שיט במרינה יפה ליד רמב"ם כמו שיש בכל עיר בים התיכון רק חיפה בית כלא מעגנת הקישון המצחינה זאת הדרך להבריח מכאן תושבים ותיירים, להתנגד לכל מרינה וכל יוזמה

  8. אינג' סרג'יו דב רוזן. ים חוף רוזן מהנדסים יועצים, מתכנן תכנית כוכב המפרץ

    תכנית כוכב המפרץ, אם תתמכו שתקום, תהיה אתר ידידותית לסביבה, אחרת אין לה זכות קיום. בזאת אני מסכים עם ד"ר יובל ארבל. אבל ניתן לבנות התכנית, כי מראש תכננתי אותה כך שתהיה ידידותית לסביבה. התכנית מוצעת להיבדק יחד עם התכנית למעגנה של 800 כלי שייט בבת גלים שבוודאי איננה ידידות לסביבה. והמרחק של שני קילומטר על הגשר הנופי שניתן יהיה ללכת בו ברגל וגם ברכב, הוא לעניות דעתי לא ניתוק מהעיר. והתכנית באי שבמרכז התכנית לא תאפשר מצפה לכיוון נמלי חיל הים על ידי תכנון נכון של כיווני חלונות הצפייה, בוודאי פחות מאשר התצפית מהכרמל כיום בצלע ההר של הכרמל הצרפתי וירידת סטלה מאריס או יפה נוף והרחובות מתחתיו. אך לטובת שייטי בת גלים התכנית גם כוללת מעגנת קאיקים בבת גלים בין מנחת רמב"ם עד החוף השקט, מבלי להפריע לרוחצים בחוף השקט. אבל התכנית תוכל להתממש רק אם תינתן לה הזדמנות שווה להיבחן מול הצעות אחרות למעגנה בחיפה על ידי העירייה, מנהל התכנון, רשות הספנות והנמלים, משהב"ט\חיל הים והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, כשכל ההצעות ייבחנו באותה רמה. ואומדן כלכלי של עלויות הקמה ותפעול מחד ויתרונות כלכליים, סביבתיים, שחרור רצועת חוף ממתקנים חדשים ומהוצאות העברת החול שנתיות על תושבי חיפה שצפויות למעגנת העירייה בבת גלים (כיום משולמות על ידי חנ"י עקב נמל המפרץ והפולינום) והיתרונות לתעסוקה, לחינוך הימי לאורך כל השנה, לתיירות על ידי אטרקציה ייחודית עם מלון הצופה לאקוואריום תת מימי מואר אור טבעי, גם מחלונות חדרים מתחת לפני הים ויכולת לגדול בכמות הרציפים לכלי השייט, אזי בטוחני שהתכנית תקבל עדיפות מקום ראשון גם מבחינת הכדאיות הכלכלית. ואכין אומדן כזה (עד היום כל התכנון בוצע ללא שום מימון חוץ) אם הרשויות יסכימו להתייחס לתכנית באופן שווה להתייחסות עם יתר המעגנות בהוצעו ע"י העירייה ו\או מכיני תכנית המתאר למעדנות שמקודמת על ידי רספ"ן ומינהל התכנון.

  9. כוכב האשליות

    ללא ספק חסר כל בסיס במציאות
    ללא ספק קשקוש מקושקש מארץ הדמיונות
    ללא ספק מיותר להתחייס בכלל.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר