אבראהים גטאס (צילום: רימא דאו גטאס)
אבראהים גטאס (צילום: רימא דאו גטאס)

לראשונה מאז 2008: מתמודד ערבי על ראשות העיר

אבראהים גטאס, מבכירי בל"ד בחיפה, יתמודד על ראשות העיר ועל מקום במועצה ברשימה עצמאית: "מאמין שאהיה ראש העיר הערבי הראשון בחיפה זה 75 שנה". על יונה יהב: "חושב שהציבור הערבי נמצא בכיס שלו". על עינת קליש רותם וסטלה מאריס: "אם היא היתה פועלת בנחרצות, לא היינו מגיעים למצב הזה"

פורסם בתאריך: 17.8.23 09:14

אבראהים גטאס, 46, מבכירי בל"ד בחיפה, יתמודד על ראשות העיר וירוץ למועצת העיר ברשימה עצמאית. גטאס הוא המתמודד הערבי הראשון לראשות העיר מאז וליד חמיס בשנת 2008.

עד כה קמפיין הבחירות במגזר הערבי מתנהל בעצלתיים. גטאס ייאבק על הקול הערבי מול חד"ש, שיושב הראש הקודם שלה רג'א זעאתרה שב לאחרונה ממצרים ויתמודד על ראשות הרשימה, ומול דובר עיריית חיפה בשפה הערבית פאחר ביאדסי שיצא לחל"ת מהעירייה כדי להתמודד בבחירות, אך עוד לא ברור באיזו מסגרת.

במגזר הערבי חוששים כעת מפיצול קולות. בקדנציה הנוכחית חד"ש היתה הסיעה היחידה שהצליחה להיבחר למועצה, ועשתה זאת עם שני מנדטים, בעוד שבל"ד וחיפאנה לא עברו את אחוז החסימה. בחד"ש זיהו את הבעיה, וזעאתרה הודיע כי בכוונתו לאחד את כל הרשימות הערביות לגוש אחד כדי להגדיל את כוחם במועצה. כעת נראה שזה לא יקרה.

"אני מתמודד על ראשות העיר ומאמין שאהיה ראש העיר הערבי הראשון בחיפה זה 75 שנה", אמר גטאס ל"כלבו – חיפה והקריות", "אני מקים רשימה על מפלגתית שתרוץ גם למועצה וגם לראשות העיר. יש מצב להזדמנות היסטורית. ראש העיר המכהנת לא תעבור את החמישה-שישה אחוזים, ראש עיר לשעבר לא מגיע ל-40 אחוז ותקוע בין 25 ל-30 אחוז, ויש עוד כעשרה מתמודדים אחרים. אני מאמין שאקבל את התמיכה של בל"ד, של כל הציבור הערבי ושל המפלגות הערביות, וגם חלק נכבד מהקולות בציבור היהודי הליברלי. במצב כזה אעפיל לסיבוב השני, ושם כבר הכל פתוח. יונה יהב לא אהוב על הציבור היהודי, ובכל פעם הוא נבחר רק בזכות הקול הערבי שהמליך אותו. הפעם יהיה מהפך, והציבור היהודי ימליך את אבראהים גטאס כראש העיר הערבי הראשון בחיפה. אני מאמין שאם מייקל בלומברג, שהוא יהודי, יכול להיות ראש העיר ניו יורק, ואם סאדיק קאן, שהוא מהגר פקיסטני, יכול להיות ראש העיר לונדון, אין סיבה שאני, יליד חיפה, לא יכול להיות ראש עיר בעיר שלי".

כאיש בל"ד, תקבל את תמיכה המפלגה?

"כאחד מבכירי בל"ד בעיר אקבל את תמיכתה גם למועצה וגם לראשות העיר, ואני מאמין שאקבל גם את תמיכתן של המפלגות הערביות האחרות. כשמדברים על המהפכה המשפטית ועל ההגנה על הדמוקרטיה הליברלית, אני חייב לשאול אם אנחנו מדברים על מדינה דמוקרטית ליברלית ליהודים, על עבדות לערבים ועל אפרטהייד בשטחים או שמדברים באמת על מדינה דמוקרטית ליברלית לכל התושבים. בחירה בי תיתן תקווה לכולם. יש בזה אמירה חזקה לעיר, ואני יכול לקדם את חיפה בכל העולם כעיר שממנה תצמח הישועה".

 

 

גטאס מוכר כבעליו של בית המרקחת הדר הומאופטיה ברחוב נביאים וכאחד ממייסדי עמותת נמו לקידום והתפתחות הילד. "אם אני יכול להיות אמון על בריאותם של הציבור הערבי והציבור היהודי, אין סיבה שלא אהיה אמון על העיר עצמה ועל עתיד ילדינו".

התמודדותו של גטאס על ראשות העיר תגזול מן הסם קולות מהמתמודדים האחרים שמנסים לגייס את המגזר הערבי. הסקרים שנערכו עד כה מצביעים על כך שיהב יקבל את מירב הקולות של הערבים בעיר, אך כרסום קולות ממנו יגדיל את הסיכוי לקיומו של סיבוב שני. כזכור, השבוע יצא יהב בקמפיין שמיועד למגזר הערבי, ובו הוא מתמקד בחינוך וביטחון האישי.

"מה שהרגיז אותי והאיץ בי לצאת בהכרזה שלי זה הקמפיין של אדון יהב לציבור הערבי", אומר גטאס, "הוא חושב שהציבור הערבי נמצא בכיס שלו. עם כל הכבוד, הוא כיהן במשך 15 שנה ולא דאג במהלך כל הכהונה שלו לציבור הערבי שתמך בו בצורה עיוורת. הוא בנה 36 מעונות לתינוקות בעיר ולא דאג שיהיה מקום אחד לילד ערבי במעון יום מפוקח ומתוקצב. לראש עיר כזה, שחושב שהציבור הערבי והקול הערבי נמצאים בכיס שלו, אני אומר – די. אנחנו לא מקבצי הנדבות שהוא טיפח ורגיל אליהם. אנחנו לא עסקנים פוליטיים שמכרו את הגאווה הערבית שלנו ואת עתיד ילדינו בשביל כמה עשרות אלפי שקלים ב'חג של החגים' ובתהלוכות. החלטתי לעשות מעשה ולהביא בשורה חדשה – פוליטיקה חדשה ולא מתפשרת של שוויון וערכים, של חופש וחלוקה שוויונית של המשאב הציבורי. מה שלא עשה אף ראש עיר, לא יהב ולא קליש רותם".

לדבריו, "יש בעיר דור חדש, אוכלוסייה זקופה של צעירים שמאמינים בעצמם, יודעים שמגיע להם, שמסתכלים לממסד ולציבור היהודי בגובה העיניים, ושלא מבקשים את זכויותיהם אלא דורשים ומקבלים אותם. לצערי, יהב מזלזל באינטליגנציה של הערבים ולוקח אותם כמובן מאליו. אנחנו לא אותו דור ואנחנו יודעים לשחק את המשחק הפוליטי ולקבל את מה שמגיע לנו בלי לוותר לא על הזהות שלנו ולא על הגאווה שלנו. לא נתפשר על פירורים של מקבצי הנדבות שהם טיפחו. יהב אומר שהוא יכניס את הכוחות המיוחדים לטפל בוונדליזם במושבה הגרמנית. אני לא רוצה ראש עיר שישתמש בנקודה הרכה שלנו – של הפחד מהפשיעה המתפשטת בחברה שלנו – כדי לדכא אותנו. אני רוצה ראש עיר שיטפל בוונדליזם ובפשיעה, אבל בה בעת שישמור על כבודם של התושבים שומרי החוק ומשלמי המסים וימנע את דיכוים".

גטאס מפנה ביקורת גם לעברה של ראש העיר המכהנת: "לפני שנתיים, כשמתנחלים פלשו לשכונות הערביות, קליש רותם לא העזה להגן על התושבים שלה, אז היום היא מעזה לבוא ולדרוש את הקול הערבי? אנחנו כבר לא קול זול. אנחנו ניתן אך ורק למי שייתן לנו. הגיע הזמן שנייצג את עצמנו. אנחנו יכולים ואנחנו נעשה את זה. תראה מה קורה בסטלה מאריס, אני כועס עליה מאוד על חוסר הנחישות. אם היא היתה פועלת כמו שצריך מלכתחילה, לא היינו מגיעים למצב שבו אנחנו נמצאים היום. אם היו שומעים להמלצתי מהיום הראשון לגדר את המנזר ולהציב שמירה כדי למנוע את הגעתם של המסיתים, לא היינו מגיעים למצב של היום. לצערי, בחוסר הנחישות שלה היא פוגעת באוכלוסייה גדולה בעיר – המאמינים הנוצרים מרגישים חסרי אונים ולא מוגנים. ועכשיו היא מתחילה לצאת הצהרות. אם היא היתה פועלת בנחרצות מלכתחילה, לא היינו מגיעים למצב הזה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. שרין

    יהב מזלזל בציבור הערבי. לא, אנחנו לא טיפשים יהב, ולא תקנה אותנו בכמה שקרים והבטחות. ראינו בעבר מה אתה שווה וזה לא הרבה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר