עינת קליש רותם בבג"ץ (צילום: שלומי כהן)
עינת קליש רותם בבג"ץ (צילום: שלומי כהן)

בג"ץ קבע: קליש רותם תוכל להשתתף בבחירות (וידאו)

חזרה למירוץ: בג"ץ קיבל את ערעורה של עינת קליש רותם נגד החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה ואישר לה ולרשימתה חיים בחיפה להתמודד בבחירות

פורסם בתאריך: 22.10.18 19:06

בג"ץ קיבל היום (שני) את ערעורה של עינת קליש רותם על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה, והיא ורשימתה חיים בחיפה יוכלו להתמודד בבחירות שייערכו ביום שלישי הבא. בג"ץ מסר את הפסיקה אחרי ששמע את הצדדים בדיון ממושך. בתום הדיון פרשו השופטים והודיעו שהתשובה תימסר תוך זמן קצר.

פסק הדין של השופטים פורסם לפני זמן קצר באתר בית המשפט העליון. בפסיקה נכתב: "לאחר שמיעת טענות כל הצדדים בדיון שנערך בפנינו, החלטנו לקבל את העתירה המופנית כנגד פסק דינו של בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה שדחה עתירה נגד החלטת מנהל הבחירות בעיר חיפה לפסול את רשימת חיים בחיפה ואת מועמדותה של עינת קליש רותם לכהונה כראשת העיר חיפה. תחת זאת אנו מורים כי רשימת חיים בחיפה תהיה רשאית להגיש עד מחר בשעה 17:00 רשימת מועמדים מתוקנת כדין לבחירות בחיפה וכן את ד"ר עינת קליש רותם כמועמדת לראשות העיר חיפה. לנוכח סד הזמנים, נימוקינו יינתנו בהמשך".

כזכור השתתפותן של קליש רותם ושל רשימתה בבחירות המוניציפליות נפסלה על ידי מנהל הבחירות בחיפה עופר שפר בנימוק שעל פי החוק נאסר על מפלגה אחת להגיש שתי רשימות לבחירות המקומיות – כפי שעשתה מפלגת העבודה שהגישה גם את רשימתה של קליש רותם וגם את רשימת אוהבי חיפה של ישראל סביון.

 

 

 

מפלגת העבודה וקליש רותם לא קיבלו את הדין ופנו לבית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהלתיים בבקשה לדחות את הפסילה. נשיא בית המשפט המחוזי ד"ר רון שפירא לא קיבל את טענותיהם של העותרים ואף מתח עליהם ביקורת קשה משום שלדבריו הם נהגו בחוסר תום לב, וזאת בעקבות גילוי התכתובת בין מפלגת העבודה לבין המפקח על הבחירות שהזהיר מראש מהגשה של שתי רשימות על ידי גוף אחד.

בעקבות החלטת בית המשפט הגישו מפלגת העבודה וקליש רותם ערעור לבג"ץ שהסכים בצעד חריג לדון בבקשה. הדיון נקבע להיום (שני) בשעה 11:30 בפני השופטים ניל הנדל, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין, אך נדחה בשעה בשל עומס של דיונים. לירושלים התלוו אל קליש רותם כ-200 תומכים, שחלקם הגיע באוטובוסים, וכן תומכיה מקרב המערכת הפוליטית בחיפה, ובהם יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן, יו"ר רשימת דגל לתושב מיכי אלפר וסיגל ציוני שניצבת במקום הרביעי ברשימת חיים בחיפה.

עינת קליש רותם באולם המשפט בירושלים

עינת קליש רותם באולם המשפט בירושלים

 

הדיון נפתח בהצגת הטיעונים של הצדדים. עו"ד איתן הברמן שטען מטעם מפלגת העבודה הציג את עמדתו שלפיה הפרשנות של סעיף 35 ד' לחוק הבחירות היא הנושא הקריטי שעל הפרק. סעיף זה קובע שאין לחתום על שתי רשימות מועמדים, ושהחותם על שתי רשימות – חתימותיו בטלות. הברמן הציג פרשנות שלפיה ניתן להגיש שתי רשימות. השופטים הציגו גישה שלפיה לא מדובר בכישלון טכני מצדה של קליש רותם אלא בבעיה מהותית. השופט הנדל ניהל דו שיח ממושך עם הברמן שבו הוא ניסה להבין מדוע מפלגת העבודה סבורה שהיא יכולה להגיש שתי רשימות למרות הוראות החוק. הברמן הסכים שהדבר אסור, אבל אמר שיש לאשר את השתתפותה של רשימה אחת. הסיבה להגשת הרשימה השנייה, לדבריו, היתה טעות. הנדל חלק על תפישתו של הברמן שהסעיף האמור מתייחס לקבוצת בוחרים, ואילו הסעיפים האחרים מתייחסים למפלגה.

אחרי הברמן הציג את עמדתה של קליש רותם עו"ד עמית חדד שטען שהמקרה שלה שונה מהמקרים האחרים שהוצגו בדיון כדוגמאות משום שהיא לא עשתה דבר כדי להוביל לפסילתה. "אדם צריך לשלם על מעשיו שלו", אמר חדד. השופט הסכים עם חדד שקליש רותם לא חטאה, אבל לדבריו היא משלמת מחיר על חטאו של הכלל.

לפי התייחסויות השופטים קשה היה להעריך מה תהיה עמדתם. השופט שטיין אמר בשלב מסוים לנציג המדינה: "מפריע לי ואני רוצה הבהרה – למה מנהל הבחירות לא קיים את חובתו המנדטורית וביטל זכות שהופרה, והיא זכות התיקון". השופט גרוסקופף חקר את נציג המדינה לגבי פסילה במקרה של חתימות כפולות והצורך ליידע את הרשימה בדבר הפסילה כדי שהיא תוכל לתקן. ניכר היה שהוא לא שבע רצון מתשובות נציג המדינה.

לקראת סוף הדיון נראה היה שהמאזניים נוטים דווקא לעברה של קליש רותם. זאת בעקבות העניין שגילו השופטים בכך שמנהל הבחירות עופר שפר לא הודיע לקליש רותם על הליקוי. הם העלו כמה שאלות עקרוניות לגבי חובתו של מנהל הבחירות, כמו השאלה מה קורה כאשר הוא מפר את חובתו ועובר המועד שעד אליו ניתן לתקן את הגשת הרשימה. בדיון אחר שהתקיים גם הוא היום בסוגיה דומה השלימה הפרקליטות את טיעוניה תוך דקות ספורות, ואילו במקרה זה נמשך הדו שיח בין נציג המדינה לשופטים דקות ארוכות.

 

עינת קליש רותם עם עורך דינה ברגע של הפוגה מהמתח (צילום: שלומי כהן)

 

בתום ההפסקה חזר נציג המדינה ואמר שפרשנותה של הפרקליטות לסעיף הדורש להודיע למועמד במקרה של צורך בתיקון נותרה בעינה, אבל ככל שפרשנות זו לא מתקבלת, המדינה מבקשת שהתיקון יתבצע תוך 24 שעות. נציג המדינה הודה שייתכן בהחלט שנפל ליקוי בחוק.

השופטים מתחו ביקורת קשה על רשימתו של ישראל סביון אוהבי חיפה ועל העמדה שהציגה בדיון. "אני חייב להבין – אתה הרשימה השנייה ויש כאן דבר מוזר", אמר השופט גרוסקופף לבא כוחו של סביון, "זה נראה כמו טובל ושרץ בידו. אתם לא בסדר. אתם גם צריכים ללקות. זה מביך. אולי כדאי שלא תטען". השופט שטיין הצטרף לקריאתו של גרוסקופף ואמר לעורך הדין שמוטב שיפסיק לטעון.

בסופו של דבר הודיעו השופטים שהם מתמקדים בסעיף 40 לחוק העוסק באפשרות לתקן ליקויים בהגשת רשימות. השופטים ציינו שפרק זמן של 24 שעות יצטרך להספיק לרשימתה של קליש כדי לתקן את הליקויים.

"אנחנו מסיימים דיון ארוך אבל טוב", אמר עו"ד חדד בתום הדיון, "יש מקום לאופטימיות. אנחנו מקווים שבית המשפט יקבל את הטענות שלנו. עכשיו מה שנותר זה לחכות ולהתפלל".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. חיפאי

    היום נקבעו למעשה תוצאות הבחירות. כל הכבוד ! ביום ג' הבא יהיו התוצאות גם בכלפי. קליש בהצלחה !

  2. נחהשכלה וכישורים כלכללים

    עוד מחבקת עצים תקבור את העיירה הנידחת הזו סופית

  3. חוסר מוחלט בהשכלה וכישורים כלכליים

    עוד מחבקת עצים שתקבור את העיירה הנידחת הזו סופית

  4. טובל ושרץ בידו...

    טובל ושרץ בידו נאמר על טיעוני ישראל סביון
    אני מציע שסביון יבכה ששופטי העליון הסיתו נגדו.
    אולי אוהבי חיפה באמת יחשבו הפעם האם להצביע לאוהבי חיפה או קואליציית אובדי חיפה מזה עשור.

    אחרי שמחת הפיכת הגזירה חיפה כולה מרגישה כמו סיפור המן ואחשוורוש והמבין יבין מי ומה.

  5. חוסר השכלה וכישורים כלכליים

    עוד מחבקת עצים שתקבור סופית את העיירה הנידחת הזו

  6. לין

    קליש לא וויתרה
    הביאה את מיטב עורכי הדין
    נעשה צדק במשפט.
    יש שופטים בירושליים!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר