איוב קרא ורג'א זעאתרה. "התארחתי אצל עינת קליש רותם בלשכה וסיכמנו שהיא תעשה הכל כדי שהליכוד יהיה בקואליציה" (צילום: אוהד צוינגנברג)
איוב קרא ורג'א זעאתרה. "התארחתי אצל עינת קליש רותם בלשכה וסיכמנו שהיא תעשה הכל כדי שהליכוד יהיה בקואליציה" (צילום: אוהד צוינגנברג)

מחאה נרחבת נגד כניסתה של חד"ש לקואליציה

פעילי ימין קוראים לתושבי חיפה להתייצב לישיבת מועצת העיר ולהביע מחאה: "לא ניתן לדבר הזה לקרות". שר התקשורת איוב קרא: "עינת קליש רותם העדיפה את הפוליטיקה על פני גיבוש חזית להצלתה של חיפה"

פורסם בתאריך: 4.12.18 10:46

קולות מחאה רבים נשמעים בחיפה וגם מחוצה לה בעקבות חתימת ההסכם הקואליציוני בין ראש העיר עינת קליש רותם לסיעת חד"ש בראשותו של רג'א זעאתרה. כזכור, ביום ראשון חתמו הצדדים על הסכם ההצטרפות של חד"ש לקואליציה שבמסגרתו ימונה זעאתרה לסגן ראש עיר בשכר במחצית השנייה של הקדנציה, החל מ-28 למרץ 2021, נוסף לנציגות בוועדות עירוניות ובראשה יו"ר ועדת הנחות בארנונה וסגן יו"ר ועדת תרבות. מהלך זה התאפשר לאחר שהניסיונות לצרף לקואליציה את סיעת הליכוד בראשות שמשון עידו כשלו.

זעאתרה פועל כבר שנים ארוכות במסגרת חד"ש וגם היה ראש מערך ההסברה של הרשימה המשותפת, ובבחירות הפנימיות בסיעה לקראת הבחירות המוניציפליות הוא נבחר לעמוד בראש ברשימה. זעאתרה נחשב לדמות מעוררת מחלוקת בשל דברים שיוחסו לו במהלך השנים. למשל כשנשאל בכנס בחירות באוניברסיטת בר אילן אם חמאס הוא ארגון טרור הוא השיב "לא, לעם תחת כיבוש יש זכות לגיטימית להתנגד לכיבוש", ובהמשך גם השווה בין דאע"ש לציונות כשאמר "מאיפה דאע"ש למדו את הפשעים האלה? תראו מה התנועה הציונית עשתה בשנת 1948 – מעשי האונס, הביזה, הרצח, הטבח שבוצעו גם כאן, באזורים הללו". כמו כן, בעקבות תלונה שהוגשה ליועץ המשפטי לממשלה בשנת 2015 על ידי יו"ר ועדת החקיקה של מפלגת העבודה דאז דוד מגן בטענה כי זעאתרה הביע לכאורה תמיכה בנסראללה, אמר זעאתרה לאתר וואלה: "אני תומך בזכותו של העם הלבנוני ושל כל עם תחת כיבוש להתנגד לכיבוש. אם השאלה היא אם אני חושב שחיזבאללה כתנועת התנגדות שנאבקה נגד הכיבוש הישראלי היא התנגדות לגיטימית, התשובה היא כן. אני לא חושב שזה טרור. אני אומר שבכל מקום שבו יש כיבוש יש זכות להתנגד לכיבוש. חלק מהאדמות הלבנוניות שנכבשו על ידי ישראל לא הוחזרו, כדוגמת חוות שבעא".

את חוסר אי שביעות הרצון מהמהלך של קליש רותם ניתן היה לשמוע לראשונה מפיו של שותפה הבכיר לקואליציה יו"ר סיעת חיפה מתחדשת דוד עציוני, שאמר ל"כלבו – חיפה והצפון" עם פרסום דבר כניסתה של חד"ש לקואליציה. "במקרה הזה אני חושב שנעשתה טעות ושהליכוד היה צריך להיות בפנים", אמר עציוני, שבינו לבין זעאתרה היו לא מעט התכתשויות מילוליות במהלך קמפיין הבחירות, אך למגינת לבם של מצביעיו משורות הימין הוא הודיע שיתמוך בהחלטתה של קליש רותם.

יצוין שכאשר חד"ש הכריזה על תמיכתה ביהב לראשות העיר עלה בחשבונות של עציוני ברשתות החברתיות פוסט שבו נכתב: "כרגיל יונה לא מוותר על תמיכה של שונאי ישראל בשביל להישאר בכיסא. אני מתחייב שאין שום סרט שסיעת חיפה מתחדשת תשב בקואליציה עם סיעה שהיו"ר שלה רג'א זעאתרה הוא תומך נלהב של נשיא סוריה בשאר אסד ומזכ"ל החיזבאללה נסראללה, ושטוען שחמאס הוא לא ארגון טרור ושדאע"ש למדו מהציונות. יהב, תם העידן שמכרת את העיר לשונאי ישראל. עזרו לנו להיות חזקים במועצת העיר ולהרחיק שונאי ישראל מקבלת ההחלטות".

עציוני, הבטחות לחוד ומציאות לחוד?

"זה פוסט שהורד אחרי כמה דקות כי הוא לא היה על דעתי. בלי קשר, כבר אמרתי שאני חושב שעושים טעות קשה עם המינוי הזה ושלא מכניסים את הליכוד לקואליציה".

גם במרחבי הרשת הורגשה המחאה בקרב אנשי ימין שבחרו בקליש רותם לראשות העיר. פעילי ימין יצאו בקריאות לנציגי המפלגות שמזוהות עם המחנה הלאומי – עציוני, יו"ר חיפה ביתנו לזר קפלון ויו"ר הבית היהודי יואב רמתי – להתפטר מהקואליציה. כצפוי, איש מהם לא יתפטר. לפחות לא בינתיים.

 

 

גם במישור הארצי לא נותרו אדישים למינויו של זעאתרה לסגן ראש העיר. שר התקשורת איוב קרא מהליכוד, שנחשב לאחד מהשרים המקורבים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו, מביע מורת רוח מהתנהלותה של ראש העיר בעניין ומספק תובנה על התוצאה שעלולה להיות לצירופה של חד"ש לקואליציה על חשבון הליכוד: "הצטערתי מאוד לשמוע על כך, ראשית מכיוון שקליש רותם צריכה את הליכוד לקידום העיר, ושנית משום שלזעאתרה היו התבטאויות נגד מדינת ישראל. התארחתי אצלה בלשכה וסיכמנו שהיא תעשה הכל כדי שהליכוד יהיה בקואליציה. כנראה שבגלל התחייבויות קודמות היא העדיפה את הפוליטיקה על פני גיבוש חזית להצלתה של חיפה".

גורמים בליכוד אומרים שהמהלך יגרום לסגירת דלתותיהם של משרדי הממשלה בפניה.

"לדעתי חיפה צריכה איזון בין העירייה לשלטון המרכזי כדי שיהיה שיתוף פעולה בין הצדדים, ואין ספק שמפלגת השלטון מחויבת לעיר כשהיא בקואליציה. העובדה שהליכוד לא בקואליציה תפגע בחיפה".

סגנית יו"ר הכנסת נאוה בוקר: "זעאתרה תומך בחיזבאללה, חושב שחמאס הוא ארגון התנגדות לגיטימי ומשווה בין דאע"ש לציונות. זה לא ראש הרשות הפלסטינית אלא סגן ראש העיר החדש של חיפה. אני קוראת לקליש רותם לבטל לאלתר את ההסכם הקואליציוני שהיא חתמה עם זעאתרה ועם חד"ש. אם היא לא תעשה זאת, על סיעות ישראל ביתנו והבית היהודי לפרוש מיד מהקואליציה ולא לתת יד לשיתופו של תומך הטרור בראשות העירייה. כמי שקידמה את המאבק בתיאטרון אלמידאן שמעלה הצגות המאדירות מחבלים ונהנה מחסות חד"ש, אני מזועזעת מהפוליטיקה הקטנה שבה נוקטת ראש העיר על חשבון אזרחי חיפה ומקווה שהיא תתעשת בהקדם. לליכוד יש נציגים ראויים ומוערכים במועצת העיר והם השותפים הטבעיים לקואליציה".

מעניינת לא פחות היא העמדה של המפלגות מהמחנה הלאומי בנוגע לישיבתם של נציגיהן בקואליציה לצדם של נציגי חד"ש זעאתרה ושהירה שלבי. שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, שנציגו קפלון מכהן כסגן ראש עיר בשכר, התייחס לזעאתרה אישית במרץ 2015 בעקבות אותה ההתבטאות בכנס הבחירות בבר אילן. "דבריו של ראש מערך ההסברה של הרשימה הערבית רג'א זעאתרה, שארגון דאע"ש שואב השראה למעשיו מהציונות ושהחמאס איננו ארגון טרור, הם הוכחה לכך שבית המשפט העליון שגה שגיאה חמורה כשאפשר לחנין זועבי להתמודד לכנסת", נמסר אז מישראל ביתנו, "שופטי בג"צ שנתנו הכשר לדברים הנוראיים שעשתה ואמרה זועבי בכל השנים האחרונות הביאו לכך שעכשיו מרשה לעצמו אותו זעאתרה לומר דברים שבכל מדינה אחרת היו מביאים לשלילת אזרחותו באופן מיידי ולסילוקו מהמדינה. מיד עם היבחרה של הכנסת החדשה נפעל שכך יהיה גם בישראל ושבית המשפט העליון לא יוכל לפסול את חוקי הכנסת ואת החלטות ועדת הבחירות".

לפניית "כלבו – חיפה והצפון" אל דוברות ישראל ביתנו מהי עמדתו של ליברמן בנוגע לישיבתו של קפלון עם זעאתרה בקואליציה לא נמסרה תגובה.

מנכ"ל מפלגת הבית היהודי ניר אורבך, שאליו הופנתה שאלה דומה על ישיבתו של רמתי בקואליציה עם זעאתרה, טען כי הוא כלל לא היה מעודכן בהתפתחות וכי הוא ישיב לאחר בירור העניין עם רמתי. עד כה לא התקבלה תגובתו.

ממפלגת העבודה, שהיו"ר שלה אבי גבאי תמך בקליש רותם, נמסר: "המפלגת אינה מתערבת בשיקולים הקואליציוניים הפנימיים של עיריית חיפה".

בתוך כך שלח פעיל העבודה דוד מגן לשר הפנים אריה דרעי מכתב שכותרתו היא "מינוי פעיל BDS בכיר לתפקיד סגן ראש בעיר בשכר בחיפה". במכתב טען מגן כי "מאחורי זעאתרה התבטאויות קשות, ובהן השוואת הציונות לדאע"ש, העלאת מסרי תמיכה בחיזבאללה ובחסן נסראללה ברשתות החברתיות, מתן לגיטימציה לארגון הטרור חמאס כארגון התנגדות לגיטימי, והגרוע ביותר – זעאתרה הקים בשנת 2012 ארגון BDS בשם 'מטה החרם 48". מטרתו של ארגון זה היא לקדם את סוגיית החרם על מדינת ישראל בקרב ערביי הארץ. בעמוד הפייסבוק שלו הוא מתגאה בהקמת הארגון וגם בפועלו נגד ניסיונות לגייס בנים ובנות מהמגזר הערבי לצה"ל או לשירות לאומי. זעאתרה ארגן כנסים ומיזמים התומכים בקריאה לחרם על ישראל והשתתף כנציג ארגון החרם בכנסים בחו"ל".

בהמשך מכתבו מבקש מגן משר הפנים להפעיל את סמכויותיו באופן מיידי ולמנוע את מינויו של זעאתרה "על מנת שחיפה לא תסבול מהימצאותו של תומך חיזבאללה ופעיל תנועת החרם בתפקיד עירוני רם דרג".

מהצד השני של הקשת הפוליטית בירכו את קליש רותם על המינוי. ח"כ ד"ר יוסף ג'בארין, נציג חד"ש ברשימה המשותפת, גינה את מה שהוא כינה "קמפיין ההסתה של צעירי הליכוד ושל גורמי ימין קיצוני נגד זעאתרה" ואמר: "מדובר בקמפיין גזעני אלים שמזכיר את ההסתה החשוכה נגד מיעוטים באירופה במאה ה-20. בחיפה התושבים הערבים מהווים 11 אחוז מאוכלוסיית העיר, וגם להם מגיע זכויות שוות, לרבות ייצוג הולם ומהותי בעירייה. אני מברך את ראש העיר על החלטתה האמיצה וקורא לכל התושבים הערבים והיהודים הדמוקרטים בחיפה לשמור על החיים המשותפים בעיר כדי שזו תמשיך להיות מודל לקיום המשותף והשוויוני בין שני העמים. אני בטוח שרוב רובם של תושבי חיפה, יהודים וערבים כאחד, גאים בעיר שלהם ולא יאפשרו למסיתים הקיצוניים לפגוע בדמותה של העיר כעיר משותפת, דמוקרטית וסובלנית".

אתמול (שני) נרשמה התארגנות ספונטנית של מתנגדי הכניסה של חד"ש לקואליציה, ופעילי ימין החלו לקרוא למחאה נגד המהלך. הבולט שבהם הוא דניאל סיגלוב מצעירי הליכוד, שתמך בקליש רותם לראשות העיר ושבאוקטובר 2016 הצליח לעורר את המחאה נגד הופעתו של הראפר הערבי תאמר נפאר בגן האם. סיגלוב קורא לתושבי העיר להתייצב היום בישיבת מועצת העיר ולהביע את מחאתם: "מהיום נתייצב בכל ישיבות המועצה וננסה להשפיע בכל דרך אפשרית. לא ניתן לדבר הזה לקרות. יש גם משפחות שכולות שהחלו לפעול נגד המהלך".

בתגובה לקריאתו של סיגלוב פרסם זעאתרה הודעה ובה הוא כתב: "אני מבקש מכל מי שיכול להגיע בשעה 17:30 כדי למנוע מהם לשלוט באולם בזמן ישיבת המועצה ולנסות לשבש או אפילו לנסות לתקוף פיזית".

יוסי צור, אביו של אסף צור ז"ל שנרצח בפיגוע בקו 37 ומראשי אלמגור – ארגון נפגעי טרור, היה ממובילי המאבק נגד המימון לתיאטרון אלמידאן. "בוודאי שיש לנו עמדה בנושא", הוא אומר, "הסאגה של תיאטרון אלמידאן עוד לא נגמרה, הבג"ץ שלהם עם שרת התרבות מירי רגב אמור להידון ב-31 בדצמבר, ואנחנו יודעים שחד"ש היתה הספונסרית של אלמידאן בקדנציה הקודמת של יונה יהב. העובדה שזעאתרה קיבל גם את סגנות יו"ר ועדת התרבות וגם את ראשות תאגיד בית הגפן פתחה לו את הדרך לפסטיבל נאכבה, לתערוכות נגד המדינה ולהפגנות בעד עזה. אני לא יודע לאן נעלמו עציוני, הבית היהודי וחיפה ביתנו בתוך כל הסיפור הזה. אין לי ספק שזעאתרה יחרחר מהומות וימשיך בקו של יהב להפוך את חיפה למרכז תרבות פלסטיני בישראל”.

זעאתרה מסר בתגובה ל"כלבו – חיפה והצפון": "לא באתי לעירייה לעשות פוליטיקה, בטח לא פוליטיקה של שנאה וגזענות. באתי לעבוד ולשרת את תושבי חיפה. וכפי שאמר מחמוד דרוויש – 'אין לי זמן לשנוא את שונאי כי אני עסוק בלאהוב את אוהבי'. אני מודה למאות האנשים שתמכו ובירכו, ומבטיח להחזיר בהמון אהבה ובהמון עשייה לעיר".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

26 תגובות
  1. חיפאי

    די תנוחו, סומכים על עינת! ואם לנציגי הליכוד במועצת העיר אכפת מתושבי חיפה, הם לא יחסמו תקציבים, כפי שהם מאיימים, בשם ונדטה אישית

  2. מהלך מבריק של עינת!

    לתמוך בחיפה כעיר משותפת!
    לדחות את ההתלהמות הלאומנית והגזענית!
    ומי שנגד, שישב באפוזיציה, והציבור יראה מי בעד חיפה ומי נגדה!

  3. יישר כוח עינת!

    כן, עוד לא הספיקה עינת להתיישב על כיסא ראש העיר וכבר יצאו כל חיות הטרף, לא ראיתי מה תרם הליכוד לעיר חיפה בקדנציית יונה יהב, פרט לפרויקט רכבל מיותר

  4. דן

    "לדחות את הלאומנות הגזענית"
    במקרה הזה יש לה סיבה טובה!
    מקווה שהמינוי הזה של סגן ראש עיר שהשווה את דאע"ש לציונות לא יעבור!

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיפה היא כבר מרכז תרבות פלסטיני. תרצו או לא- לא יעזור לכם. במיוחד כאשר היהודים ממשיכים לנהור לתל אביב. טוב לנו עם עיר משותפת ואנחנו לא מצפים מערביי העיר להיות ציונים. מי שיש לו בעיה עם ז
    ה, תפדלו- יש את תל אביב ואת ירושלים.

  6. כועסים מאד עליך עינת

    אנו פעילי שמאל מפלגת העבודה שתמכה ותמכנו בעינת. זו יריקה בפרצוף שלנו ואנו מביעים שאת נפש מהכנסת פעיל חמאס ושונא ישראל כזה ועוד כסגן ראש העיר מביך משפיל מעורר פלצות. עינת את אכזבת אותנו בהחלטה קשה וכואבת כזאת כשהיו לך אופציות אחרות כנל עם הכנסת הבית היהודי. יכלת להכניס את הירוקים, את הליכוד. בחרת להכניס קיצונים גרועים משני הקצוות. פשוט אובדן עשתונות שלך ולא מובן

  7. חד"ש היא למעשה המפלגה הוותיקה בארץ

    בשנה הבאה תהיה מק"י בת מאה, אני מבין שמישהו דואג לספר לנו כל יום את הביוגרפיה של זעאתרה, עם כל המאמץ הזה יגיע הבחור בשנה הבאה בתור ראש ממשלה.

  8. כניעה של עינת לבריונות אלימות והסתה של חד"ש

    בזיון מוחלט עינת!!
    נכנעת ללחץ של הארגונים המסיתים בחברה הערבית והתקשורת שעובדת יד ביד עם הטרור וההסתה של חד"ש.

  9. מגיב

    תגובה לישר כוח ענת,
    הליכוד תרם בעיקר לכיסים הפרטיים של הנציגים שלהם.

  10. רון

    למשתמש אנונימי-זה שיש הצגות פה ושם לא הופך את חיפה ל'מרכז תרבות פלשתיני'
    עיר משותפת זה דבר אחד,סגן ראש עיר שתומך בחמאס ורואה בציונות את דאעש זה עניין אחר לגמרי.

  11. אזרח

    * גם פעילי עבודה מתנגדים אליו, דוד מגן למשל. נוח לאתר להציג את ההתנגדות רק מימין.
    * לפי הבנתי, זעתרה הקים ארגון שתומך בBFS
    *הציטוטים שלו (שבעצם תומכים בארגונים אלימים שהאסטרטגיה שלהם היא פגיעה באזרחים ושימוש באזרים כמגן אנושי) מדברים בעד עצמם

  12. גל

    הליכוד אשם עם היה מצטרף לקואליציה אז קליש היתה מותרת על חדש.
    מה לעשות שאדון שמשון עידו לא לקח הנהגה, ובלאס הפירחח החליט לא להצטרף. עכשיו הם בחוץ.
    5 שנים שבו בשקט.

  13. הימין בוכה כבר 20 שנה

    אויאויאוי
    כמה קשה לנו, כמה מדוכאים אנחנו, כמה לא נותנים לנו למשול. יאללה מקופחים זוזו הצידה, בחרתם בשני ליצנים עציוני וקפלן, שימשיכו לא לעשות כלום כדי שתרגישו מקופחים עוד 5 שנים.

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צריך להבין שערביי חיפה שקטים ו רוצים ב" דו קיום" מפני אינם יכולים לעשות יותר. כל מי שאומר את האמת על ערביי חיפה הוא גזען מחרחר מלחמה. הערבים כולל ערביי חיפה היו מעדיפים שהיהודים יחזרו לאירופה או שבאיזה שהוא אופן נעלם מחיפה. די לנאיביות ודי לטיפשות. חיפה היא עיר יהודית עיר מיעוט (11%) ערבי. לא עיר מעורבת ולא עיר של כולם. חוק הלאום קבע שמדינת ישראל וחיפה בתוכה היא מדינתו של העם היהודי. אם לערבים יש שאיפות לאומיות עליהם לממש אותם בכל מקום מלבד בישראל.

  15. אזרח דואג

    עציוני ושותפיו רק הראו לנו שרצו לקבל את השכר ולא תו אבוי לנו עם קואליציה כזו!! הגיע הזמן להתנגד לשלטון לצאת להפגנות לא נשב בשקט!!

  16. יוסי

    ״לדחות את ההתלהמות הגזענית והלאומנית״ ע״י בחירה בגזען לאומני ערבי? אין סוף לתבוסתנות השמאלנית. בשם הקבלה והדמוקרטיה אתם תעלו לשלטון גם פעיל חמאס, ומי שיתנגד לכך יקרא פאשיסט. בוגדים.

  17. עוזי אברהם

    זאת אינה המצאה שלי אלא עובדה של ממש לגבי דפוסי התנהגותו של האדם במזרח התיכון, וחשוב מאוד לשנן ולא לשכוח את המשפט הבא שהוא למעשה רעיון שלי !

    במזרח התיכון אין כל קשר בין חוט מחשבתו של האדם לבין מוצא פיו ולבין מעשי ידיו !

    לקיצורו של הענין שיד שמאל אינה יודעת מיד ימין, וכל פליטות הפה המשונות של נבחרי העם פשוט אינן במקומן !

    אז בינתיים אני מאחל לעל תושבי העיר חיפה חג חנוכה שמח.

  18. זה מבחן לבחורצ׳יק, ולבחון אם יש לו שכל או סתם מסית וחמום מוח.

    עינת בהצלחה. בשלב נראה לי שהמהלך נכון. אם יתברר שהבחורצ׳יק מתפרע, תמיד אפשר יהיה להחליף אותו. עכשיו נוכל לראות אם יש לו משהו בקודקוד או שהוא סתם. חמום מוח ומסית.

  19. אין גבול

    השתלטות ערבית אנטישראלית על חיפה. אינם ראויים להיות אזרחים בישראל. ראשת העיר כנראה לא מתאימה. נכנעת לטרור.

  20. שקר הבית היהודי

    הבית היהודי הולך.לשבת עם שונאי ישראל באותה קואליציה של עינת קליש שנתמכת על ידי גבאי מהמחנה האנטי ציוני

  21. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למגיבים הגזענים כאן, יש לנו מספיק רפש גזעני בשאר הארץ. תחפפו לשם. חיפה עיר משותפת. ולציבור הערבי מגיעה נציגות ושיוויון בחיפה

  22. חיפאנימי

    הבעיה אצל עינת קליש איננה לקיחתה של חד"ש לקואליציה, אלא להיפך – ההתחנפות לימין לפני הבחירות, וה'כוכב' הגזען הימני ברשימה שלה, ניר שובר.

    הצעד הזה הוא סימן חיובי מצד קליש, אך כמובן לא מספיק – למי שיושבת עם 'חיפה ביתנו' בקואליציה. לעומת זאת, זהו המשך של הגישה ארוכת-השנים של חד"ש בעיר, שהיא: "בקואליציה בכל מחיר", או ליתר דיוק "בקואליציה בלי כל מחיר".

  23. ברכות לרג'א!

    כל הכבוד לרג'א ! אני בטוח שיהיה סגן ראש העיר מצויין! אני כתושב חיפה מאוד גאה בך!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר