עיריית חיפה (צילום: חגית הורנשטיין)
עיריית חיפה (צילום: חגית הורנשטיין)

העירייה מציגה תקציב ש"איננו יכולים לעמוד מאחוריו"

עיריית חיפה העבירה לוועדת הכספים העירונית טיוטה של הצעת תקציב 2020 בסך של 2,385,559,000 שקל, וציינה כי הוא "לא מגובש דיו" וכי "מאחוריו איננו יכולים לעמוד באופן מלא". הסיבה להצגת התקציב "עם פירוט דל", לדבריה של ראש העיר עינת קליש רותם, היא "לא לשתק את העירייה"

פורסם בתאריך: 15.3.20 20:59

עיריית חיפה העבירה לוועדת הכספים העירונית טיוטה של תקציב 2020 וציינה כי הוא "לא מגובש דיו" וכי "מאחוריו איננו יכולים לעמוד באופן מלא". הסיבה להצגת התקציב "עם פירוט דל", לדבריה של ראש העיר עינת קליש רותם, היא "לא לשתק את העירייה".

התקציב לשנת 2020 עומד על 2,922,559,000 שקל משקף גידול של כ-105 מיליון שקל ביחס לתקציב 2019, והוא כולל גם את תקציבו של המרכז הרפואי בני ציון שעומד על 516,000,000 שקל (עלייה של עשרה מיליון שקל ביחס לשנה שעברה).

תקציב הנהלת העירייה יהיה 116,228,000 שקל לעומת 111,151,000 שקל בשנה שעברה – גידול של כחמישה מיליון שקל. בתוך תקציב זה כלול תקציב לשכת ראש העיר שיגדל בכשני מיליון שקל בשנה ל-6,642,000 שקל. תקציב מינהלת 2030, שראש העיר הבטיחה כי היא תהיה צרה, יעמוד על 3,236,000 שקל, ש-1,150,000 שקל מהם מיועדים לשכר. תקציב לשכת מנכ"ל העירייה יגדל בכ-1.2 מיליון שקל ל-3,989,000 מיליון, ש-3,093,000 שקל מהם מיועדים לשכר לעומת 2,625,000 שקל בשנה שעברה.

תקציב מינהל הכספים יהיה 107,571,000 שקל (לעומת 113,640,000 בשנה שעברה), תקציב מינהל התפעול יהיה 345,291,000 שקל (לעומת 313,780,000 שקל בשנה שעברה), תקציב החינוך יהיה 643,678,000 שקל (לעומת 624,136,000 שקל בשנה שעברה), תקציב הרווחה יהיה 304,822,000 שקל (לעומת 301,288,000 בשנה שעברה) ותקציב החברות והתאגידים יהיה 78,972,000 שקל לעומת 91,820,000 שקל בשנה שעברה.

הפחתת תקציב יספגו חברת האיצטדיון העירוני, התיאטרון העירוני, העמותה לתיירות ונופש חיפה, הרשות לקליטת עלייה, הרשות למלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול, פסטיבל הסרטים הבין לאומי ואתו"ס. כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", מינהלת העיר התחתית נמחקה מהתקציב והגיעה לסיומה, על אף הכחשותיה של העירייה.

תקציב הפיתוח לשנת 2020, אשר כולל את תקציב הפיתוח הרב שנתי, יעמוד על 1,397,009,900 שקל.

במכתב לחברי ועדת הכספים כתבה קליש רותם: "התקציב שמועבר אליכם היום הוא טיוטה ראשונית בלבד של תוכנית העבודה המוצעת על ידי הנהגת העיר החדשה. בימים אלה עמלים צוותים רבים ממינהל הכספים, מלשכת ראש העיר ומלשכת מנכ"ל, ביחד עם יועצים חיצוניים, ללמוד את נבכי התקציבים הקודמים – הסעיפים, ההרשאות, ההוצאות הראויות והאפשרויות לצמצום גירעונות. למרות שמסמך זה מציג תקציב לא מגובש דיו, שמאחוריו איננו יכולים לעמוד באופן מלא, החלטנו להביאו להצבעת מועצת העיר כדי שלא לשתק את העירייה – החלטה שנעשתה עוד לפני שפרץ נגיף הקורונה, על אחת כמה וכמה היום, כשהחברה הישראלית כולה שרויה באי ודאות עמוק, והחברה האנושית נראית עומדת לפני אתגרים לא פשוטים שאין יודעים כיצד יתפתחו. היום, יותר מתמיד, ההחלטה להעביר את התקציב כפי שהוא, גם אם אינו מושלם או אידיאלי, נראית כהחלטה אחראית ונכונה. עם זאת, בכוונתנו להביא למועצת העיר תקציב מתוקן שייצג נכונה את ההנהגה החדשה תוך חודשים ספורים ככל הניתן, וזאת כמובן בהתאם להתפתחות המצב ובתקווה שמשבר נגיף הקורונה יסתיים בהקדם ועל הצד הטוב ביותר".

 

 

קליש רותם הסבירה כי "התקציב הרגיל הוא מאוזן, לאחר שהועברו אליו 20 מיליון שקל מהתב"ר (התקציב הבלתי רגיל או תקציב הפיתוח; ב"כ) מתוך 82 מיליון שקל בסעיף פינוי האשפה, ועוד 2.5 מיליון שקל נוספים לפעילות אחזקה שוטפת של תשתיות העיר. בזאת מתחיל תהליך של העברת ההוצאות השוטפות מתקציב הפיתוח אל התקציב הרגיל, שיימשך מספר שנים. כפי שאמרתי בישיבת המועצה שדנה בנושא זה – הוצאות שוטפות לאחזקה או לפינוי אשפה מתוך תקציב הפיתוח אינן ראויות על פי אמות המידה שלי, ומייצגות ניהול כספים לא אחראי. על מנת לייצב את התקציב הרגיל, התאגידים יידרשו להגיש לנו תוכניות התייעלות במהלך חודשי השנה כדי לקבל תמיכה כספית".

לדבריה של ראש העיר, "התקציב הרגיל מכיל שני סעיפים מרכזיים – כוח אדם ופעולות. סעיפי הפעולות יעברו שינוי משמעותי. מחד, הוספת 22.5 מיליון שקל מהתב"ר לאחזקה השוטפת, ומאידך, רוב המינהלים והאגפים יידרשו לקיצוץ רוחבי של 5.2 אחוזים בסעיפי הפעולות. לאחר לימוד מעמיק של הוצאות העבר, אנו סבורים שקיצוץ זה אינו רק אפשרי אלא הכרחי. השינויים בתקציב לא יכללו פעולות הקשורות בחיי אדם ובביטחון, כלומר אגף הרווחה ואגף הביטחון לא ייפגעו, ואף תקציבם יגדל באופן זהיר".

"על מנת שלא נידרש לפיטורי עובדים", כתבה ראש העיר, "ההוצאות בגין כוח אדם יקטנו על ידי הגבלת שעות נוספות ושעות כוננות, שיסתכמו בכחמישה מיליון שקל. חשוב לציין כי ההוצאות על כוח האדם גדלו השנה באופן דרסטי בגלל זחילת והסכמי שכר. יחד עם זאת, בכוונתנו לבחון את הנחיצות של כל עובד שפרש או יצא לגמלאות, וביחד עם שינויים ארגוניים שצפויים לעירייה, עם איגום משאבים ועם חיבור מחלקות, נפעל למתן את הגידול בכוח האדם בתהליך שיימשך לפחות שנתיים".

באשר לתקציב הפיתוח הבהירה קליש רותם כי "כל הסעיפים השתנו כמעט לחלוטין ומציגים גם הם רק את תחילתה של תוכנית העבודה שלנו, לא רק לשנה הקרובה אלא בכלל. גם התקציב הבלתי רגיל עוד יעבור העמקה ודיוק, ואותו נביא לפניכם תוך חודשים ספורים בתקווה שהמציאות תאפשר זאת". באשר ליתרות ההרשאות הפתוחות לשנת 2019 כתבה ראש העיר כי "מדובר ביותר מ-300 מיליון שקל שלא ברורה נחיצותן והסטטוס של הפרויקטים שלהן. גם הגירעון הזמני המצטבר שאנחנו מעבירים משנים עברו לשנת 2020 אינו חד משמעי. כרגע הוא עומד על כ-330 מיליון שקל, שמתוכם גירעון עצמי הוא 170 מיליון שקל. גם נתונים אלה נבדקים לעומק, והם יוצגו בתיקון שיעלה למועצת העיר תוך כמה חודשים".

לסיכום כתבה קליש רותם כי "הפורמט של התקציב נכון להיום מציג פירוט יחסית דל עם מספר שורות לא גדול. בימים אלה התחלנו לפעול להשוואת ספרי התקציב שלנו לספרי התקציב של רשויות יעילות אחרות על מנת להגביר את השקיפות ולאפשר הצגת מדיניות ניהול עיר ברורה לכל מי שיבחר לעיין בהם. גם בנושא זה אנו מקווים להציג שינוי משמעותי בחודשים הקרובים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. נראה טוב.אמין ומוצדק. בתקופה קשה זו.

    רק מנהלת 2030 מנופחת מדי.וצריך מיידי תקצוב לדילול חזירים

  2. אביבית

    העב"מית (העבריינית המורשעת) עושה מאיתנו צחוק. הכסף שלנו הולך לכיסים של מקורביה במינהלת שחיתות 2030. שמישהו ישים סוף לגזל!!!

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    המון הצלחה לראש העיר בתהליכי ההתייעלות לשינוי הDNA הארגוני. תהליכים שלוקחים המון זמן ולא כל מנהל במשק מעוניין לעשותם.

  4. זה בסדר, גם אנחנו לא יכולים לעמוד מאחורי ראש העיר

    גם קליש לא מגובשת דיה ואם רוצים "לא לשתק את העירייה" מוטב להחליף את ראש העיר.
    שימו לב כמה מהגדלת התקציב הולכת לשכר – תהנו לכם בפעם הבאה שיעלו שוב את הארנונה.

  5. נירה

    מצד אחד קיצוץ בתיירות ומצד שני משכורת עתק לאמיר נפתלי מטבעון-על מה?
    מצד אחד בועטת ביזמי נדלן, יזמים מתרחקים מהעיר בגלל יחסה העויין של קליש, הפיתוח נעצר ומצד שני 360 אלף שנה לאורנה אנג׳ל מבן שמן-על מה?
    מצד אחד לא ברור מתי תיפתח עונת הרחצה, אם יהיו תחרויות ופעילות שייט, הנמל החדש הרס פעילות כזו ומצד שני 360 אלף שח לשנה לאיתן קרבצ׳יק ממכמורת. -עבור מה?
    מצד אחד צועקת שהין בזבוזים ומצד שני משכורת מנכ״ל, 50 אלף שח לחודש לענבל ריבלין כדי שזו תחניף לה בפייסבוק-למה צריך אותה בכלל?
    הוכח מעל לכל ספק שמינהלת 2030 יקרה, בזבזנית, יוצרת כפילות ולא נחוצה.
    אבל הם כולם מלקקים לקליש רותם, היא מתה על זה ואת משכורות הליקוק הזה כולנו משלמים.

  6. טל

    נגמרו 100 ימי החסד ועדיין עינת נשארת באיזור הנוחות של תכנון ערים ונוף.
    ראש עיר בחיפה צריך לפתות עסקים להגיע לעיר ופתוח מקומות עבודה, יש הרבה פילים לבנים לתת לחברות הי טק בחינם ללא דמי שכירות, ליצור פה מערכת חינוך חסרת תקדים שהיא ביחד עם התעסוקה תפתה זוגות צעירים לוא לעיר. ניכר שעינת עסוקה בעיקר במה לא יקרה ומה יעצר ולא במה כן ומה כדאי לפתח ובבואך לתקציב 2021 תסיים כמו רון קובי בטבריה

  7. אביבית ונירה החליפו את שיר וענת

    חברות, תתעוררו. אנחנו בעידן חדש. עידו, שמור על הקורונה ותפסיק לקשקש ולברבר. תשמרו על הבריאות ועד רמת שיח בונה וחיובית לעיר חיפה.

  8. דין דין

    כאילו תקציב.מה המשחקים האלה.צריך לעשות סדר בעיריה פסח מתקרב וזמן הניקיון הגיע.

  9. או תקציב או ועדה קרואה

    ועדה קרואה היא ענין של זמן ומוטב מוקדם על המאוחר
    יש מספיק הרס עם קורונה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר