ישיבת מועצת העיר (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
ישיבת מועצת העיר (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

"במקום לתפוס מנהיגות ולהרגיע, ראש העיר סותמת"

בעקבות דבריו של יואב רמתי "תחזור לאפריקה" התפתחה בקבוצת הווטסאפ של חברי המועצה סערה חדשה, שבשיאה שינה שי אבוחצירה את שם הקבוצה ל"מי שנשאר בקבוצה גזען". בזה אחר זה עזבו חברים בקואליציה ובאופוזיציה את הקבוצה. קולם של ראש העיר עינת קליש רותם וסגניה נדם

פורסם בתאריך: 4.3.21 08:25

הפילוג בין חברי מועצת העיר שובר שיאים, וקולה של ראש נדם: חברים מהקואליציה ומהאופוזיציה עזבו אתמול (רביעי) את קבוצת הווטסאפ של חברי מועצת העיר במחאה על התבטאויותיו של יו"ר סיעת הבית היהודי יואב רמתי בישיבת המועצה שנערכה ביום שלישי. כפי שפורסם כאן, בעקבות הצעה לסדר שהגישו נעמה לזימי, שרית גולן שטיינברג, יוסי שלום והרב דובי חיון להנפקת תעודת משפחה לידועים בציבור, שאמורה להטיב בין השאר עם זוגות חד מיניים, התחוללה מהומה באולם המליאה.

בשיאם של חילופי דברים בין רמתי לבין יו"ר סיעת מר"צ הרב דובי חיון ויוסי שלום מסיעת יונה יהב וצעירי חיפה, שבשיאם נשמע רמתי צועק: "הוא לא יודע להיות תרבותי, תחזור לאפריקה".

אתמול, בעקבות דבריו של רמתי, כתב שי אבוחצירה, חברו של שלום לסיעה, בקבוצת הווטסאפ של חברי המועצה: "אתמול בערב שמענו את איש החושך יואב רמתי מדבר על הפודיום. מדהים שבשנת 2021 נותנים לאדם כזה חשוך לדבר ולא מעיפים אותו מאולם המועצה. כשהוא חזר לכיסא וחברי יוסי שלום דיבר, שמעתי אותו פונה ליוסי בדברי גזענות שלא האמנתי שיכולים לצאת מהפה המטונף שלו. הייתי בטוח שדמיינתי את מה ששמעתי ובחרתי שלא להגיב, אחרת הייתי גורר אותו בעצמי מאולם המועצה. מי שיושב עם הבחור הגזען והחולה הזה באותו חדר צריך להתבייש לו. ראש העיר עינת קליש רותם, אני קורא לך לצאת בגינוי פומבי לדבריו. לא ייתכן שבשנת 2021 יגיד חבר מועצה לחבר מועצה יוצא עדות המזרח 'תחזור לאפריקה'. אני מתבייש שבחרתם לא לזרוק אותו מאולם המועצה באותו הרגע, ולכל מי שממשיך לשבת עם הגזען הזה בקואליציה – תתביישו לכם".

לזימי הגיבה: "גזענות צרופה", וגולן שטיינברג כתבה: "גועל נפש. שום דבר לא מפליא אותי לגבי הגועל שיוצא לאדון רמתי מהפה". לזימי: ברור שאם היינו שומעים היינו עונים לאיש 'התרבות', שלפני שש שנים כמעט הכניס לי מכות (הכל מצולם) רק כי הנפתי דגל גאווה. כנראה שאלימות כלפי נשים ושנאת האחר הולכים יחד. ועוד הוא עושה לנו סדנת חינוך. בושה". גולן שטיינברג: "מסתבר שיש גם שנאת מזרחים". לזימי: "נו, לא מפתיע. גזענות, אלימות ושנאה זה אותו צד במשוואה".

סופי נקש כתבה: "אני שומעת את ההקלטה ואני המומה מרמת השנאה והגזענות. פשוט גועל נפש. בושה וחרפה". אביהו האן: "אני שומע את ההקלטה ונדהם. מעשה חמור ביותר. אסור לעבור לסדר היום. מצפה מקליש רותם לפעול באמצעים חמורים ולנדות אותו מהקואליציה". תמי ברק: "אני לא מאמינה למה שאני שומעת וקוראת. גזענות, שנאת האחר. זה פשוט מזעזע". חדוה אלמוג: "שמעתי את ההקלטה המזעזעת עכשיו. הכי עצוב. יושב מ"מ ראש העיר, ידיו על החזה, ומסתכל על ההצגה. וכאשר חבר קואליציה מדבר בגזענות הוא לא מרחיק אותו מהאולם. להזכיר לכם, לפני שבועיים אותו מ"מ ראש העיר קרא לחברי הליכוד ומר"צ 'גזענים'. ככה מתנהלת העיר. עצוב".

שהירה שלבי כתבה: "יש יותר מדי אמירות גזעניות מזעזעות במועצת העיר. אנחנו צריכים לשאוף לאפס סובלנות לאמירות כאלה. אסור לעבור על זה בשקט". הילה לאופר: "אתמול שמעתי את המשפט 'תחזור לאפריקה' וחשבתי שאני הוזה. היום גיליתי שלא הזיתי. אני מתביישת שכאלו אנשים חיים בקרבנו, שכאלו אנשים יושבים במועצת עיר, ושקיימים בכלל אנשים כאלו. שיהיה ערב טוב ונטול שנאת חינם לכולם". אלי בן דיין: "מי שמתחיל וקורא לחברי ולי גזענים נגד חרדים ומגבה אמירות גזעניות נגד ערבים, שלא יתפלא לשמוע אמירות כאלו נגד מזרחים. אז מר רמתי, זה בושה וחרפה מה שאמרת. לצערי אני לא מתפלא מהרפיסות ומחוסר המנהיגות שלך גברתי ראש העיר. אז מר צוק, במקום לנענע בידיים ולצטט לנו כמה קולות קיבלתם, תפגינו מעט מנהיגות. ידעתם 'להפגין מנהיגות' ולצאת מהאולם בבוז בנושא סופר חשוב שדן בגורלם של תלמידי בית ספר גבריאלי, אז אולי סוף סוף גברתי ראש העיר תתעלי על עצמך ותצאי בגנות הדבר. ויפה שעה אחת קודם". ברק: "אסור בשום פנים ואופן לעבור לסדר היום על הערות גזעניות, על שנאת אחים ועל אלימות מילולית בכל מקום, קל וחומר במועצת העיר". מוטי בליצבלאו: "כאשר ההסתה האלימות המילולית נאמרת בגבהים מה יגידו אזובי הקיר?".

בשלב זה הצטרף רמתי לתכתובת. "שלום לכולם", הוא כתב, "תמהתי מה יביא אתכם לצפות בהתנהגותכם החשוכה והברברית שאינה מוכנה בשום אופן לשמוע דעה אחרת. חשבתי שמאז אירוע הדגלים, שבו ניסיתם למנוע באופן פיזי הנפת דגל המדינה, עשיתם חשבון נפש, אך הישיבות במועצת העיר מראות כי לא נלמד דבר ואתם ממשיכים לבזות את מעמדכם, אם זה עדיין קיים. אני בהחלט מבקש את סליחת האפריקנים – לא מגיע להם כי התנהגויות פסולות יהיו מנת חלקם. אני ממליץ לכולכם לצפות שוב בהתנהלותכם הברברית אתמול ולשנות בעתיד את דפוס התנהלותכם במועצה".

נקש מיהרה להגיב: "רמתי, לפי מה שכתבת אני מבינה שאני חשוכה וברברית. למען האמת, כשזה בא ממך זו מחמאה כי ברור לכולם שאתה אדם שמפיץ אור ואהבת חינם. לפעמים צריך לדעת להגיד 'סליחה, טעיתי' ולהתנצל ולא להמשיך באמירות לא ראויות". רמתי השיב לה: "מזמין אותך לצפות עמי בישיבה אתמול, ואז לקרוא ביחד את הצעתך". לזימי: "אתה גזען. לפחות תתנצל". רמתי: "נעמה, אני לא חלק מהקמפיין". נקש: "הייתי שם, חוויתי את אמירותיך בשידור ישיר ואף צפיתי בשידור שוב כדי לוודא שאכן הפנינים הללו יצאו מפיך. כפי שאמרתי – לפעמים צריך לדעת להגיד סליחה ולהתנצל". לזימי: "הצחקת אותי. אתה חלק מקמפיין נעם". לאופר: "אתה לא יותר ממאכר שעושה שירות רע מאוד לבוראו. אם מישהו היה מתחשב בדעתו של השם, אתה מהראשונים שהיה מתנער ממנו".

גם יעל שנער הצטרפה לדיון וכתבה: "יואב, מי שרוצה לנצח צריך לדעת להפסיד. אתה הפסדת אתמול בנוקאאוט. מילא אם היית מתנצל על האמירה הכל כך גזענית וחשוכה הזאת, היתה עומדת לך הגנת בעידנא דריתחא, אבל אתה ממשיך להצדיק את עצמך ולתפוס את עמדת הקורבן. אתה פשוט לא תופס את חומרת הדברים שלך, וזה מצטרף לאיום שלך לחברת מועצה שתפגע בתנועות הנוער אם ההצעה תעבור. מי אתה חושב שאתה? פשוט בושה". רמתי: "יעל, שלום. מי שרוצה להתנהל באופן מכבד ותרבותי, מן הראוי שיפגין זאת במעשיו. הקשבתי היטב לדבריכם אף שאיני מקבלם כלל, ואילו אתם, שמניפים דגל נאורות וכיבוד האחר, הוכחתם שנית כי אתם מתנהלים אחד בפה ואחד בלב. אני מאמין בדרך ארוכה וצועד עם אמונתי בבטחה. שום רוח מערבית וזרה לא תשפיע על החלטותי. המושג שלך לניצחון ולהפסד הוא שונה משלי, וכנראה שבשלב זה אנו נתייחס אליו באופן שונה. אין בי שמץ בושה על מאבקי ואיני מתכוון לשנות את דעתי".

 

 

בשלב זה שינה אבוחצירה את שם הקבוצה ל"מי שנשאר בקבוצה גזען" וכתב: "תהנו לתת במה לאיש החשוך הזה. מי שנשאר בקבוצה הזאת או בכל קבוצה אחרת שבה נמצא האיש החולה הזה, שלא יתפלא שהוא רואה אחר כך גזענות בעיר, בבתי הספר, בשכונות וברשת. אי אפשר לנהל שיח עם גזענים, אין צורך לצפות מהם להתנצלות ואף אחד לא צריך את ההתנצלות שלו. אני בוחר להוקיע אותו ולצאת מהקבוצה. אני מקווה שהוא יישאר פה בקבוצה לבד".

לזימי כתבה: "גם ככה לא עונים לשום שאלה מקצועית. נוסף על זה גזען ומיזוגן. באמת ביי", ופרשה מהקבוצה. מיד אחריה עזב יעקב פינגולד את הקבוצה, ואחריו גם לאופר. גולן שטיינברג כתבה: "שי צודק. זה לא עניין של חופש ביטוי או הקשבה לאחר. יש פה הסתה מתמשכת כלפינו במשך זמן רב. יואב, אתה נוהג בבריונות, וכל מסר שלך רצוף בשנאה כלפי האחר. סתם לידיעה, אפילו את אנשי קהילתך אתה לא באמת מייצג, ושוחחתי עם רבים מהם שמתביישים בך כנציגם". שלום כתב לפני שעזב את הקבוצה: "ושוב ראש העיר שותקת כלפי אמירות גזעניות. הפעם זה לא נושא להט"בי. זה כלפי תושבי העיר יוצאי עדות המזרח. אין מה להיות פה יותר".

גולן שטיינברג המשיכה וכתבה: "כל מי שיושב בשקט ולא מגנה את האמירה הדוחה 'תחזור לאפריקה' צריך להתבייש בעצמו. זה לא עניין של פופוליזם או גנון. זה עניין של מסר ומנהיגות. בושה לעיר הזו שאלו מנהיגיה". רמתי: "אני מציע לשדרג את ההצעה שמי שנשאר במועצה הוא גזען ואז שתצאו ממועצת העיר. תתבגרו". גולן שטיינברג: "לא ניתן לך את התענוג. שלא יהיה לנו יפה נוף 2 בטעות". רמתי לא נשאר חייב: "הישגייך באיגוד ערים ותרומתך לציבור מעוררים את השאלה אם את ראויה למעמדך, אבל ניתן לציבור לשפוט". גולן שטיינברג: "בהחלט ניתן לציבור לשפוט, כולל לציבור שלך שרובו בז לך ובאמת סולד מהתנהלותך. אתה משרת קומץ של תושבים עם דעות הזויות וחשוכות כמו שלך. אני לא אגיד לך לחזור לאפריקה או אל מדינה אחרת שאולי באת ממנה, להיפך – תישאר פה. לפעמים צריך חושך כדי להעריך יותר את האור". את דבריה סיימה גולן שטיינברג במילים "שיהיה ערב טוב לכל מי שתומך בדעות החשוכות הללו. ולא, שותפויות פוליטיות הן לא בכל מחיר", ועזבה את הקבוצה. אחריה עזבה גם ברק.

בתגובה להתנהלות בקבוצת הווטסאפ אמר פינגולד ל"כלבו – חיפה והקריות": "עזבתי בגלל דברי ההבל של רמתי. לא מתאים לי ואני לא רוצה אותו בקבוצה איתי".

גולן שטיינברג: "במשך שנתיים אנחנו נאלצים לפעול לצד חבר מועצה שמגלה פעם אחר פעם דעות חשוכות, הומופוביות וגזעניות. הגיעה העת שדבריו יגונו בקול רם וברור. האיש מבייש את הציבור שבחר בו. דרכו היא לא דרכם".

ברק: "אני לא מוכנה להיות בקבוצה כזו. לא הייתי באותה ישיבה אבל אני מזדהה עם כל מי שמתנגדים להתבטאויות כאלה".

שלום: "רציתי שראש העיר תגנה אותו. ראשית, לא ייתכן שבכלל נתנו לו להגיד דבר כזה, ושנית, ראש העיר לא מגנה אותו. הוא יושב בקואליציה שלה, ולא רק שהיא לא מגנה אותו אלא היא נותנת לו להתבטא כך פעם אחר פעם. אני לא אהיה חלק מזה. גם חברי הקואליציה שלה יצאו מהקבוצה, וזה מבטא אי אמון בה. במקום לתפוס מנהיגות ולהרגיע את כולם, היא סותמת. בן אדם עם מנדט אחד עושה לה את כל הבלגן. שתראה מה שווה הקואליציה שלה עכשיו".

רמתי: "לצערי יש בין חברי המועצה חבורה אלימה שעסוקה בימים אלו בקמפיין בחירות אשר מתבטא בהבאת הצעות דמגוגיות שאינן נותנות לציבור כלום, אף לא תעודה. במשך זמן רב מפעילה חבורה זו אלימות מילולית מתוך שאיפה לסתימת פיות. זו הפעם השנייה שבה הם נתקלים בי כחבר מועצה עם אידאולוגיה אשר אינו נד ברוח וניצב איתן בדעתו, אך הם אינם מוכנים שאשמיע את דעתי. חבל שהם לא לומדים לקח. אמשיך להביע את דעותי שהן דעת תורה לעם נבחר בארץ המובטחת".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אברם

    יוסי שלום מלכלך על עינת קליש. כמה לא מפתיע. היה ונשאר איש של יהב. כמה עלוב.

  2. אילנה א'

    מר רמתי בא מאוכלוסיה שחיה בחוקי העת העתיקה וימי הביניים, לכן אינו בקי בידע החדש יותר. מקור האדם מאפריקה, כאשר ברא האל את הזוג הראשון, בצלמו ובדמותו ברא אותם ויניחם בגן העדן שם. מי שרוצה לחזור למקורותיו האמיתיים, יחזור לאפריקה, כולל מר רמתי. ואולי מקור היהודים האמיתיים זה בכלל ממצרים, אפריקה ?

  3. מי באמת חשוכים.

    האם כל מי שיהודי דתי או מוסלמי דתי או נוצרי דתי הוא חשוך וגזען אצל ה"נאורים בעיני עצמם"?
    האם אמירות הסתה נגד החרדים ונגד הדת היהודית נחשבות שיח נאור ולגיטימי?
    חבורת הצבועים שהרסה את העיר והכניסה לכאן גורמים עוינים למדינה ולחיפה עוד מעזה לפצות פיה על גזענות. אם הייתם שומעים מה יצא לאבוחצרה מהפה בשיחות סגורות במטה שלו באוניברסיטה, הייתם חושבים שמדובר באדם שבין לבין ניבולי פה והסתה מתפלק לו משפט אחד רגיל.
    זה כל כך מצחיק שהוא עכשיו בקמפיין "השיח הזה לא מתאים לי" וחבר במפלגת יש עתיד שכולה שיח גזעני פוגעני נגד מגזרים שלמים בחברה הישראלית, שלא – לא מורכבת רק מ"נאורים בעיני עצמם" אלא גם "חשוכים בעיני הנאורים" שדתם ואמונתם שונות.
    מי שרוצה לכבד בדיבור צריך לדעת לכבד דעות שונות משלו ואת זה כל חבורת הנאורים בעיני עצמם לא עושים הם מנסים להשתיק להגחיך ולהשםיל מי שלא חושב כמוהם והנה הוכחה לכך באמירה של שי אבוחצרה "מי שנשאר גזענן" הבנתם? כל מי שלא חושב כמוהו אוטומטית גזען, חשוך, פוגע..
    גם לומר לרמתי שלא מייצג את המגזר שלו – זה בדיוק המגזר שלו, שלא מקבל זוגיות חד מינית. זו אמונתו. היא לא חשוכה פחות או יותר מאמונתך הנגדית. תפנים מר שלום. תפנימו כולכם. אתם לא נאורים אתם בפסילת אמונות המנוגדות לשלכם חשוכים באותה מידה, קפיש?

  4. חיפאי גאה

    כל הכבוד ליוסי שלום נעמה לזימי ושרית גולן שטיינברג על עמידה אמיצה ואיתנה לצד הקהילה הגאה בחיפה מאבקכם מאבק צודק מאבק של אור על פני חושך של ימי הביניים תודה רבה בשם עשרות אם לא מאות בני נוער חיפאים שרואים עכשיו שגם להיות גיי בעיר חיפה זה בסדר ולא צריך לברוח לתל אביב או לכל עיר אחרת גם חיפה יכולה להיות גיי פרנלי
    בושה לקליש שבחרה להתעלם ולברוח שוב מאחריות
    אני יכול להגיד היום שאני שוב גאה לגור בחיפה

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה להעליב את המנהיגים האפריקאים?
    אף אחד מהם לא צועק בגסות שטויות כמו שלום וברבי

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר